Nuoria odottavia jutustelu seuraksi? (:

Rohkaistuin nyt vihdoin kirjottamaan tänne :) Olen itse rv 16 ja ei ole oikeen ketään kenen kanssa voisi tästä raskaana olosta jutella ja vaihdella kuulumisia :) Millä raskausviikolla olet ja minkälaisia oloja on ollut? onko ennestään lapsia ja sellasta :) Mistä päin suomea olet ja minkä ikäinen? Olisi mukava päästä purkamaan mieltään samassa olevien ihmisten kanssa :D
 
Mä oon 19v ja tällä hetkellä menossa rv 28+3 mut mielelläni juttelisin jos musta vaikka apua olis :) tosin tää onkin jo mun toinen lapsi että siinä mieles vähän eri tilanne, mutta silti! Oon Seinäjoelta :p
 
Olen 20 v. ja odotan esikoistytärtäni viikolla 38+4. Olen Espoosta enkä kovin montaa samanikäistä äitiä tunne paria ystävää lukuunottamatta täältäpäin, vaikka jos juttuseurasta puhutaan niin eipä sillä asuinpaikkakunnalla juuri väliä ole? =)
Raskausaikani on ollut toooosi helppo, ainakin siihen nähden mihin varauduin etukäteen. Ainoana kiusana hepatoosi joka todettiin rv 30 mutta en oo siitä loppujen lopuksi erityisen huolissani ollut koska seuranta on mun mielestä hoidettu hyvin. Kääntöpuolena tietysti se että kun äitiyspolilla joutuu ravaamaan vähintään 1 krt/vko niin tämä raskaus saakin hintaa sitten muutaman satasen verran enemmän. Ihan sietämättömiltä kutinoilta (joita hepatoosi yleensä aiheuttaa) olen kuitenkin säästynyt, jee!
Toivottavasti tästä syntyis jotain ketjun tynkää, olis mukava jakaa ajatuksia. =)
 
Moikka, itse olen vauva vuodelle 2013 ryhmässä joka siis löyty kans tän "äidit alle 20" niin sitä kautta meillä on fb ryhmä :) Ja sieltä saa mukavaa juttu seuraa ja vertaistukea, ajattelin nyt mainostaa kun samassa tilanteessa tekin.

Mutta siis itse kesällä 20 vuotta täyttävä ja odotan esikoistani, 14+1 viikkoja ja aamupahoinvoinneista just (ehkä) päästy eroon! Asun pohjois uudellamaalla ja itsekkin kaveripiirin ainoa joka paksuna on, niin kiva että täältä on löytynyt juttu seuraa :)
 
Lueskelinkin sitä toista ketjua silloin tällöin ja musta olis kiva vaihtaa kuulumisia nimenomaan täällä koska mulla ei fb-tunnuksia ole enkä niitä jatkossakaan halua. Taidan olla harvinaisuus :D
 
Terveyskirjasto kertoo hepatoosista näin:
"Raskaushepatoosilla eli hepatogestoosilla eli raskauskolestaasilla tarkoitetaan raskaushäiriötä, jossa iho alkaa kutista ja maksaentsyymien ja/tai sappihappojen pitoisuus veressä alkaa suurentua. Raskaushepatoosi todetaan noin 1 %:lla raskaana olevista naisista, Maksahäiriö puhkeaa yleensä 30. raskausviikon jälkeen, eikä sen syytä tunneta. Jostakin syystä raskaushormonit aiheuttavat maksan ylikuormittumista. Tauti kulkee selvästi suvuittain, mikä viittaa perintötekijöiden merkitykseen sen synnyssä.

Synnytyksen jälkeen kutina ja muut oireet häviävät nopeasti. Raskaushepatoosi uusiutuu joka toisella äidillä seuraavan raskauden aikana, mutta se ei aiheuta pysyviä maksavaurioita."

Yleensä tota kutinaa on lähinnä jalkapohjissa, kämmenissä ja vatsalla mut mulla kutisee kyllä pohkeet ja käsivarret myös. :/ Hepatoosi on myös vaaraksi vauvalle mitä lähemmäksi la:ta mennään ja siksi mullakin käynnistetään synnytys tällä viikolla.
 
Viimeksi muokattu:
Et ole harvinaisuus, ole ylpeä että olet säästänyt tuolta facebookin koukuttavalta vallalta :D Inhottavalta kuullostaa tuo hepatoosi D: Mulla on muutenkin kutissu reidet ja selkä ku niin penteleen laiska olen kaikkien kosteutus juttujen suhteen :p Äsken kun miehelleni puhuin innoissani siitä että on niin kivaa kun saa vihdoin jutella kaikesta ja se kattoo mua silmät pyöreenä ja sanoo "etkai sä musta mitään pahaa sinne kirjota" :D
 
Mites on teillä miehet ollu mukana vai odotatteko yksin? Onko vanhemmat ollu innoissaan? Kertokaa toki kaikki kuulumisenne, minusta ainakin on niin mukava lueskella niitä :) ja masukuvia saa toki laittaa ;) vaikka onhan sillekkin oma ketjunsa tuolla :)
 
oon 9/95 syntyny ja täällä ollaan viikoilla 20+1 :) Olis kyllä kiva saada jotain juttuseuraa muista nuorista äideistä!:) kunnon etanapostiaki olis mahtava kirjotella! Mä odotan lasta perheen tuella (en seurustele ja haen yksinhuoltajuuden), raskausoireilta oon välttyny ja on ollu ihan kiitettävän helppo raskaus :D
 
Inkavain, mää oon sut joistain keskusteluista jo bongannnut ja varmaan sun blogiakin lukenu? :D Miten musta tuntuu että niin moni on säästynyt kaikelta pahoinvoinnilta ja vastaavalta :eek: Ittelläni on ollut nyt kamala lapsellinen kiukkuvaihe päällä :p välillä hypin riemusta ja kohta sitten mökötän nurkassa :D Asutko ihan yksin vai omassa kämpässä? Melko saman ikäsiäkin ollaan, oon sua vuoden nuorempi :p
 
Viimeksi muokattu:
Hauska kuulla että muidenkin raskaudet sujunu ilman hirveitä ongelmia!
Mä olen odottanut rv 16 lähtien yksin ja yksinhuoltajuutta haen minäkin. En ole katunut päätöstäni lähteä, mies ei osoittanut silloin eikä ole osoittanut sen jälkeenkään että pystyisi ottamaan vastuun omasta elämästään saati sitten meidän perheestä, lupauksista huolimatta. Ajattelen silti että me ollaan vauvan kanssa kokonainen perhe kahdestaan ja odotan meidän yhteistä arkea luottavaisin mielin. =)
Perhe ja ystävät asuu myös suht lähellä ja varmasti heistä on apua kunhan vaan kehtaan pyytää... Kyllä kaikki odottaa tytön syntymää innoissaan ja hyvällä mielellä, ei kukaan ole epäillyt etteikö pärjättäisi. =)
 
Varmasti pärjäät :D Susta tulee varmasti mahtava äiti :) Itsekkin olen koko ajan ollut sillä kannalla että kyllä tulen pärjäämään pienokaisen kanssa ja jos tulee ongelmia niin silloin haen apua :) Mulla toi mieheni ei ainakaan päällepäin näytä että olisi ihan onnessaan lapsesta, mutta kyllä se on vaan jokaisen raskauteen liittyvän lapun lukenut ja DVD't kattonu, suunnitellu vauva arkea ja haaveillut mun kanssa iltaisin :) Milloin sulla muuten rupes liikkeet tuntuu?
 
Musta toi kuulostaa siltä että sun mies on hyvinkin iloinen vauvasta!! Vitsi, olishan se kiva jos tän kaiken vois toisen aikuisen kanssa jakaa mutta näillä mennään nyt enkä halua valittaa. Kyllä se sitten löytyy kun löytyy, vaatimustasoa en laske!! :D
Liikkeet tunsin 19+ viikolla aika odottamatta ja yllättäen.
 
Mä olen 19 vuotias odottaja Jyväskylän seudulta. Mulla on nyt menossa 14 raskausviikko. Mulla ei oikeestaan oo ollu muita oloja kun aamuisin hieman heikko olo, mutta sekin on mennyt jo ohitse ! Tuntuu että olen elämäni kunnossa. =) Toivottavasti voin olla avuksi ja saa kysellä jos jotain tulee mieleen. Olen pieneltä kylältä niin ihan ruusuilla tanssimista ei henkisellä puolella ole ollut, koska joka puolelta kuulee kuinka huono äiti olen tai kuinka huono minun oma äitini on. Minulla on kaikki asiat todella hyvin ja poikaystäväni on todella onnellinen vauvasta. Luulen, että jotkut ovat vain kateellisia meille, koska asiat niin mallillaan. Onko ketään muita pieneltä kylältä, jossa sama ongelma?
 
Viimeksi muokattu:
Hei mmiirraa! Kiva kuulla että sulla on ollut helppoa tuo raskauden alku :D Mä en itse ole joutunut kärsimään mistään inhottavista kommenteista mutta tiedän tunteen kun ihmiset aliarvion ja arvostelee seläntakana ): olin nimittäin koko peruskoulun koulukiusattu... Mutta stemppiä ja jaksamisia sinne <3 tulet vaan tänne purkamaan mieltäs jos siltä tuntuu :) Mä ainakin hyväksyn kaikki just sellasina kun ne tähän maailmaan on päättänyt tulla :)
 
Voi ihanasti sanottu ! =) Kyllä tuo puhuminen kylällä toivottavasti jossain vaiheessa loppuu...Ainakin sitten kun kuulevat mehukkaamman jutun. Huvittavinta tässä on se, että kaikki läheisemme ottavat vauvan tulon ihanasti, mutta ulkopuoliset puhuvat pahaa.. :LOL: Lukuunottamatta isäni, joka ei voi hyväksyä vauvaa sen takia, koska ei itse halua vanheta papaksi..Mutta isäni voi laskea nykyään jo ulkopuolisiin, koska on niin lapsellinen..
Onko teillä alkanu miten maha kasvamaan ja asutteko poikaystävienne kanssa? =)
 
Viimeksi muokattu:
Mulla ei porukat ainaskaan innostunu kun kerroin vauvan tulosta :p syynä on varmaan se että ikää vasta 16 :ashamed: Mutta onneksi on mies rinnalla <3 Eipä ole ensimmäinen lapsenlapsi vanhemmilleni ainakaan niin vanhuuden tunne on niille varmaan jo tuttua :D Kävelet vaan ylpeänä sitten masusi kanssa kylällä ja sivuutat ihan kokonaan kaikki huutelut ja kuiskimiset ;) Mulla on toi maha vähän jo alkanu ottaa muotoa kun ennen raskautta olin kuitenki sellanen pikku-tikku :p Just eilen laitettiin miehen kaa moooooonta asuntohakemusta menemään heti ku neuvolasta päästiin, oli niin ihana pitkästä aikaa kuulla sydän äänet <3 :) Mites sulla muuten on neuvola tätsyt ottanu iän uutisena?
 
Musta toi kuulostaa siltä että sun mies on hyvinkin iloinen vauvasta!! Vitsi, olishan se kiva jos tän kaiken vois toisen aikuisen kanssa jakaa mutta näillä mennään nyt enkä halua valittaa. Kyllä se sitten löytyy kun löytyy, vaatimustasoa en laske!! :D
Liikkeet tunsin 19+ viikolla aika odottamatta ja yllättäen.
Kyllä se on ihan intopiukeena ;) Kyllä se oikee sitten sieltä vastaan kävelee kunhan vaan kärsivällisyyttä on pelissä mukana ja jaksaa oottaa ;) Mä olen niin kovin niitä potkuja jo oottanut mut koitan vaa mielessä ittelleni sanoo että myöhemmin ku kuitenki nii alussa vasta ja istukka siellä jotenkin killisti niin se vaimentaa kaikki vauvan jumppatuokiot ):
 
Meillä on todella ihana neuvolatäti. =) Hän on vain kehunut ja rohkaissut eteenpäin. Me asumme väliaikasesti poikaystäväni äidin luona, mutta meillä on täällä oma pikku kaksio, koska talo on todella iso =) Katsomme miten arki alkaa tässä vauvan kanssa sitten rullaamaan ja kun aika koittaa niin etsimme oman kämpän. Ja kun tuki on seinän takana niin itselläkin varmempi olo. =) Tämä järjestely myös sen takia, koska poikaystäväni on 17 =)

Ja minusta iällä ei ole merkitystä, jos oikeasti haluaa lapsen ja osaa siitä huolehtia ja sinusta uskon, että olet yhtälailla hyvä äiti kuin muutkin. =) Minun mielestä liikaa yleistetään teiniäitien huonoutta. : / Kaikki ovat erilaisia persoonia ja kaikki yhtälailla tasa arvoisia kuin muutkin oli sitten 15 tai 40 vuotias äiti ! =)
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä