Nuori sijoitettiin avohuollon tukitoimenpiteenä muualle asumaan...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *** kokemuksia tällaisesta?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

*** kokemuksia tällaisesta?

Vieras
tiedän että ratkaisu on oikea. Olimme suostuvaisia tähän.

Mutta nyt tuntuu, etten pääse asiasta yli ollenkaan. En osaa alkaa nauttimaan "normaalista elämästä" .. en osaa tehdä mitään kivaa kun ajattelen koko ajan että nuori on siitä kaikesta pois... :(

Vaikka kotona asuessa tilanne oli se, ettei sitä edes näkynyt kun huiteli, joi ja lintsaili miten sattuu. Silti tunteeni on tällaiset .. hyvin ristiriitaiset :(

Nuorella on siellä kaikki hyvin. Alussa kävin joka ilta hänen luonaan (onneksi sijoituspaikka on lähellä ja sellainen, missä saan käydä milloin haluan) ja nyt käynnit on töidenkin takia harvenneet. Ensi viikolla nuori lähtee 3 yöksi kanssani reissuun.

Miten tästä pääsee yli. Murehdin ja olen vaan kotona nykyään.. vaikka nythän olemme apua saaneet ja asiat sillä tavalla paremmin, ei tarvitse huolehtia missä nuori on kun ei saa puhelimella kiinni kehteentoista tuntiin ... jne.

Ei ole helppoa luovuttaa vastuuta muille, kun on itse tottunut huolehtimaan... Mutta kerää nyt voimia ja koita hiljalleen oppia nauttimaan ns. tavallisesta arjesta.

Alkuperäinen kirjoittaja voimia:
Ei ole helppoa luovuttaa vastuuta muille, kun on itse tottunut huolehtimaan... Mutta kerää nyt voimia ja koita hiljalleen oppia nauttimaan ns. tavallisesta arjesta.

Sitähän se varmasti on, kun on tottunut itse pitämään ohjakset käsissä vaikka viimeisen alle vuoden ajan en ole kunnolla saanut nuoreen mitään otetta ja nyt viimeisena kahtena kuukautena tilanne on riistäytynyt hallinnastani kokonaan.....

Mut sijoitettiin 16 veenä perheeseen. Edellisessä perheessä olin vittumainen ja kapinoiva nuori. Uudessa perheessä ei jotenkin tarvinnut, mua huomioitiin siellä ja musta tuli automaattisesti kiltti teini. Olen iloinen että näin tehtiin.

Tämä ei nyt ihan kyllä kuvastanut ap:n tilannetta mutta aiheeseen liipaten kerroin...

Alkuperäinen kirjoittaja k:
Ei lapsia turhaan sijoiteta, kyllä lapsella on siellä paremmat oltavat. Koita saada elämäsi kuntoon nyt vaan.

Kyllä minä pärjään.

Mutta kunhan nuori saa elämänsä kuntoon. Kaikki ei ole kunnossa, ei todellakaan... onneksi saa nyt apua ja ympärillä on aikuisia, ammattiauttajia ja toivon todellakin, että kykenee heille puhumaan asioistaan. Minulle ei kyennyt, valehteli vaan.

Mietin koko ajan mitä tein väärin. Olen aina yrittänyt olla läsnä mutta sitten jossain vaiheessa nuorta en "saanut kiinni" enää mistään, hän koki ilmeisesti saavansa hyväksyntää enemmän kavereiltaan kuin kotoa, en tiedä. Mutta asiat alkoi menemään pahasti alamäkeä.

Toivon vaan että nuori saa elämänsä raiteilleen.
Nuori itsekin oli sanonut että "nyt ei mene hyvin", kun opettaja oli huolissaan hänestä ollut. Sijoituspäätös oli ammattilaisten, vanhempien ja nuoren yhteispäätös. Jos olisimme olleet tätä vastaan, nuori olisi huostaanotettu. Onneksi nuori pääsi mukavanoloiseen paikkaan lähelle kotia ja saamme vierailla siellä milloin haluamme. Kyseessä ei ole perhe vaan perhetukikeskus.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei lapsia turhaan sijoiteta, kyllä lapsella on siellä paremmat oltavat. Koita saada elämäsi kuntoon nyt vaan.

Kyllä minä pärjään.

Mutta kunhan nuori saa elämänsä kuntoon. Kaikki ei ole kunnossa, ei todellakaan... onneksi saa nyt apua ja ympärillä on aikuisia, ammattiauttajia ja toivon todellakin, että kykenee heille puhumaan asioistaan. Minulle ei kyennyt, valehteli vaan.

Mietin koko ajan mitä tein väärin. Olen aina yrittänyt olla läsnä mutta sitten jossain vaiheessa nuorta en "saanut kiinni" enää mistään, hän koki ilmeisesti saavansa hyväksyntää enemmän kavereiltaan kuin kotoa, en tiedä. Mutta asiat alkoi menemään pahasti alamäkeä.

Nuori itsekin oli sanonut että "nyt ei mene hyvin", kun opettaja oli huolissaan hänestä ollut. Sijoituspäätös oli ammattilaisten, vanhempien ja nuoren yhteispäätös. Jos olisimme olleet tätä vastaan, nuori olisi huostaanotettu. Onneksi nuori pääsi mukavanoloiseen paikkaan lähelle kotia ja saamme vierailla siellä milloin haluamme. Kyseessä ei ole perhe vaan perhetukikeskus.

et sä ole tehnyt mitään väärin.
Lapsen on vaikea puhua läheisilleen ongelmista, varsinkin jos itse tietävät tehneensä jotain "väärin" koska oman pettymyksensä lisäksi eivät halua tuntea pettäneensä myös vanhempiaan.
Meilläkin nuoren on ollut helpompi puhua asioista ulkopuolisen kanssa, koska silloin asiat ei ole niin "tunnepitoisia" koska vastapuolella ei ole itsellä henkilökohtaisesti asiat mielessä.

Hienoa et lapsi on saanut apua ja on itsekkin huomannut muutoksen olevan tarpeen, siitä se paraneminen lähtee :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Kyllä minä pärjään.

Eli sinuulla ei ollut valinnanvaraa. olet tehnyt kaiken niin hyvin kuin olet voinut, lapsesi parhaaksi.
kiva että saatte vietää 3 vuorokautta yhdessä. kaikki menee hyvin. nyt tekemään jotain josta saat voimia. leipomaan, ulkoilemaan, lukemaan, siivoamaan, ...elokuvailta jonkun toisen lapsen kanssa.

Joskus nuoret kapinoi niin paljon, ettei omat vanhemmat saa heihin mitään järkeä päähän vaikka vanhemmat ovat kaikin puolin ns. tavallisia ja huolehtivaisia vanhempia. Silloin huostaanotot ja sijoitukset ovat itse nuorellekin paras ratkaisu. Onneksi se on avohuollon tukitoimi, eikä tiukka huostaanotto.
Jostain syystä jotkut nuoret rauhottuu ja asettuu vasta sitten, kun joutuvat kotioloistaan pois. Miksi, en tiedä, sitä pitäisi kysyä nuorelta itseltään sitte kun järkeä on tullut enemmän päähän.

Yhteistyössä