Nukutusongelma, vauva 6kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja etsikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

etsikko

Uusi jäsen
12.04.2008
4
0
1
Meillä on tosi iso ongelma lapsen nukahtaminen. On nukahtanut tähän asti syliin todella helposti. Nyt emme jaksa enää lasta kannella ja neuvolasta saatiinkin tassuttelu-ohjeet. Kahdesti olemme nyt lapsen tassutelleet. Ekalla kerralla lapsi nukahti yöunille 50 min itkemisen, silittelyn ja sylittelyn jälkeen sänkyynsä. Toisella kerralla, aamu-unille, meni 45 min, mutta taisi nukahtaa syliin :ashamed:

Lapsi on vain oppinut itkemään kovaäänisesti tämän kokeilun aikana ja itsellä on pahamieli, kun lapsi vain itkee väsynä sylissä. Lisäksi koko päivän rytmi meni sekaisin, kun nukutus vei aamulla niin kauan. Kannattaakohan tätä kokeilua jatkaa? Taidan olla liian herkkä tällaiseen tassutteluun, en kestä lapsen itkua. Me ei tästä näköjään pienellä kitinällä ja parilla tassuttelukerralla selvitä, kuten muut näyttävät tekevän. Onko kenelläkään ollut samaa ongelmaa? Tämä tuntuu ihan perinteiseltä lapsen huudatukselta, vaikka otammekin lapsen syliin heti, kun itku sängyssä alkaa.

Mun mielestä oman lapsen kanssa ei kannata tehdä mitään "kouluja" jos ne stressaa itseä. Se stressi heijastuu lapseen ja kaikille tulee vaan paha mieli, eikä tavoitteisiin päästä. Ehkä aika ei ole vielä kypsä?

Meillä oli melkoista helvettiä kaiket yöt 5-8 kuukautisena. Koetettiin tassuttelua sun muuta unikoulua sillä lopputuloksella että oltiin kaikki yhä väsyneempiä. Päädyttiin nukkumaan perhepedissä ja ehkä jonain päivänä aletaan opetella nukkumaan jokainen omissa sängyissämme. Saas nähdä. Pääasia, että yöt nukutaan eikä itketä ja stressata. =)

Meillä oli aikaisemmin sama ongelma että vauva nukahti vain syliin olkapäälle hytkytellen. Sitten multa loppui käsistä voimat enkä olisi enää pystynyt jatkamaa syliin nukuttamista. Mies ehkä olisi voimien puolesta, mutta kun tiesin että hän lähtee reissuun oli minun alettava keksiä muita keinoja.

Tein niin että rauhoitin talon illalla hiljaisemmaksi ja sain näin vauvankin rauhoittumaan ennen unille menoa. Toistelin samoja rutiineja joka ilta ennen nukkumaan menoa, pesut jne. Menin sitten kahdestaan vauvan kans pimeään makuuhuoneeseen ja annoin nukahtaa rinnalle josta nostan edelleen nukkuvan vauvan omaan sänkyyn jatkamaan uniaan. Ihan hyvin jää omaan sänkyyn ja joskus jopa valveilla hakee itse unensa, mikäli ei ole nälkäinen tai rinta ei muuten vaan maistu. Rinnalle nukuttaminenkaan ei varmasti ole kaikkein paras vaihtoehto, mutta meille parempi kuin syliin nukuttaminen. Huudattamiseen en minäkään pysty. Minusta olisi aivan kamalaa jos vauvani joutuisi menemään huutavana, itkevänä, pahalla mielin nukkumaan.

Meidän vauva täyttää muuten ensi viikolla 6kk =)

Toivottavasti löydätte jonkun toisen tavan jolla saatte vauvanne nukkumaan ilman itkuja. Siinä loppuu oikeastikin voimat kun lapsi kasvaa. Voisiko auttaa jos silittelisit, sylittelisit, juttelisit vauvalle paljon hieman ennen kuin menette nukkumaan.

Olen yrittänyt opettaa parin viikon ajan lasta nukahtamaan rinnalle. Minullakaan ei olisi sitä vastaan mitään. Eikä haittaisi vaikka nukkuisi vieressämmekin yöt. Lapsi kuitenkin alkaa kitisemään iltaimetyksen jälkeen ja haluaa syliin. Sylistä on tullut niin tärkeä osa lapsen nukahtamista, että edes rinta ei sitä ohita. Syliin nukahtaneen lapsen nostamme yleensä hänen omaan petiin, kun perhepedissä hän heräilee enemmän. Itse toki nukkuisin mielläni pikkuisen vieressä. Yöllä ei ole mitään ongelmia. Lapsi syö nopeasti pari kertaa ja se on minusta ihan ok. Kumpahan vain saisi lapsen nukahtaan muualle kuin syliin. Kummankaan selkä ei kestä enää kanniskelua.

Meillä poika on myös nukahtanu iltaisin syliin, päikkäreille vaunuihin. Jokunen aika sitten kun lapsi oli noin 10 kk aloin tehdä iltaisin niin, että laitoin hänet pinnikseen touhuamaan, kun sylissä ollessa olisi halunnut mennä vain sohvanurkkaukseen jossa on kukkia ja lattialla ei enää jaksanut olla. Puolisen tuntia tai vähemmän poika touhusi pinniksessä, verhot kiinni, vain yövalo päällä. Kun poika alkoi kitistä sängyssä, otin vielä syliin ja annoin maitoa ja kun siihen rauhottu, niin vein sänkyyn ja sain tassuteltua sinne ja nukahtamaan sänkyyn. Heti huomas eron siinä, että poika ei heränny niin usein yöllä kuin ennen.

Toivottavasti löydätte teille sopivan tavan nukuttaa lapsi, joka ei vie liikaa voimia. Toi tassuttelu ei kyllä mun mielestä tarkoita huudattamista, siinähän otetaan lapsi syliin kun alkaa kovasti itkeä, rauhoitellaan ja laitetaan takaisin sänkyyn ja jatketaan tassuttelua.

Tsemppiä ja jaksamista!

Meidän poika kyllä rauhoittuu tassutellessa syliin, mutta heti kun hänet laskee sänkyyn alkaa kova huuto. Tänään päivänukutukset (nukkuu nejät päikkärit) olivat todella vaikeita ja annoimmekin sitten periksi ja poika nukkui syliin. Meillä nukkuu yhdet päikkärit vaunuissa, jonne nukahtaa helposti. Ollaan myös yritetty jättää sänkyyn touhuamaan ja hän touhottaakin siellä aikansa, kunnes tulee väsy ja alkaa itkemään syliin. Ajattelin, että tänään koetamme illalla rinnalle nukutusta taas. Jos ei onnistu niin otetaan syliin ja ennen kuin hän nukahtaa syliin niin laitetaan sänkyyn. Veikkaan kuitenkin, että itku tulee näinkin. Saatan kyllä reagoida liian voimakkaasti lapsen itkuun, koska poika on yleensä pieni aurinko ja ei oikeastaan itke, kitisee vain, kun on tyytymätön.

Meillä oli sama ongelma, ja tassuttelu ei rauhoittanut vauvaa ollenkaan, päin vastoin. Meillä tilanne helpottui kun otin käyttöön oman mukaelman "Pehmeä matka höyhensaarille" kirjan metodeista, alkuun 1 h ennen nukkumaan menoa tv ei ollut enää päällä, valot himmeät ja katseltiin kirjoja ja muutenkin rauhoituttiin. Sitten 30 min ennen nukkumaan menoa aloitin keksimäni iltarutiinit, taustalla hiljaisella cd:lta rauhoittavaa musiikkia. Viimeiset n. 15 min pitelin vauvaa lähinnä sylissä ja hyräilin musiikin tahtiin. Sitten menin vauvan kanssa makkariin, annoin maitoa ja laskin sänkyyn. Jos hermostui, otin heti takaisin syliin, silittelin ja hyräilin. Sitten taas kokeilin sänkyyn. Tärkeintä, että vauvalla turvallinen olo ja nauttii nukkumaanmenosta. Alkuun jouduin ottamaan muutaman kerran ylös ja rauhoittelemaan, mutta nopeasti oppi nukahtamaan heti. Ja ajan kanssa rutiinit ovat muuttuneet niin tehokkaiksi, että koko ohjelma yöpuvun vaihtoineen kestää enää 10 min kun pikkuisella on niin kiire päästä höytensaarille :) Ja takapakkia ei ole juuri tullut, vauva kohta 10 kk. Jos hampaat yms. vaivaa niin sitten voin joutua taas nostamaan syliin pari kertaa.

Toivottavasti löydät teille sopivat keinot! Voin lämpimästi suositella kirjaa!

Kiitos kaikille hyvistä neuvoista. Saimme juuri pikkuisen nukahtaan väliimme sänkyyn =) Rauhoitettiin koti iltapuuron jälkeen, annoin iltamaidon ja lauloin iltalaulut. Tämän jälkeen makoiltiin mieheni kanssa sängyllä ja poika touhusi meidän välissä unilelunsa kanssa. Välillä hamusi rintaa, mutta ei sitten kuitenkaan imenyt, kun tarjosin. 30 min meni, että lapsi nukahti. Kertaakaan hän ei itkenyt tai kitissyt. Mieheni nosti hänet omaan sänkyynsä. Tähän lapsi vielä havahtui, mutta mieheni silitteli hänet parissa minuutissa uneen. Olin vain lueskellut unikouluista, että mieleenikään ei tullu soveltaa ja keksiä omaa metodia lapsen nukutukseen. On todella hyvä mieli, kun lapsi nukahti rauhallisesti, ei itkien. Toivottavasti jatkossakin sujuu yhtä mukavasti nukahtaminen. Ainakin opimme jotain seuraavaa lasta ajatellen :laugh:

Hieno juttu! Kannattaa sitkeästi pitää kiinni omista iltarutiineista ja muistaa, että toki vie varmaan useita viikkoja ennenkuin vauva oppii yhdistämään touhut nukkumaan menoon vaikka vanhemmista se tuntuukin itsestään selvältä. Ja voi olla ihan positiivista että vauvanne vähän havahtuikin hereille siirrossa -ei ainakaan tule niin yllätyksenä yöllä missä on jos yöllä havahtuu hereille. Jos päätät joskus kokeilla uudestaan suoraan sänkyyn nukuttamista, niin voit siinäkin pitää ikäänkuin sylissä pinnasänkyyn kumartuneena. On toki itselle todella epämiellyttävä asento, mutta tavoite toki olisi, että siitä sitten pääsisit mahdollisimman pian siirtymään siihen, että istuisitkin sängyn vieressä silittelemässä. Ja vauva varmasti vaistoaa herkästi oman mielialasi, eli yritä itse pysyä rauhallisena ja pitää tunnelma uneliaana ja vaikka toistaa hiljaisella äänellä jotain keksimääsi nukuttamislausetta. Omista ja ystävieni kokemuksista olen ymmärtänyt että 6 kk iässä nukahtaminen voi olla tavallista hankalampaa, mutta ainakin meillä tilanne on helpottanut.

Meilla on kanssa vaihdellut nukkumisjutut kovasti taman kuluneen 5kk aikana. Aluksi oli tosi vaikeaa saada vauva siirrettya nukkumaan sylista sankyyn, mutta 3-4kk aikoihin aloitin selkeat iltarutiinit, kylpy-valot himmeaksi-asunto hiljaiseksi-rintaa, niin vahitellen alkoi rauhoittumaan ihan itsekseen nukkumaan. Toki rinnalle ensin torkahtaa, mutta on puoliksi hereilla siirrettaessa ja hakee itse sangyssa unensa.

Tytto siis 5kk ja viime aikoina olen selvasti alkanut huomaamaan, koska haluaa nukkua paivaunia, kaantaa paan niin ettei ota katsekontaktia ja istuskelee hiljakseen sitterissaan, siita voikin sitten siirtaa jo pinnikseen tai vaunuihin. Kaikki tavat on muuttunut niin monta kertaa, etta olen oppinut olemaan murehtimatta. Vaikeat vaiheet tuntuu ratkeavan ihan itsekseen parissa viikossa. Toivottavasti teillakin!

PS. Mulla ei ole sydanta itkettaa vauvaa sangyssa, joten jos tavalliset rutiinit jonain iltana ei toimi, niin sitten sylitellaan.. :hug:

Yhteistyössä