nukutus kokemuksia äiti+vauva+2v

• Viestiketjun aloittaja migrantti
  • Ensimmäinen viesti
migrantti
Haluaisin kuulla kokemuksia millaisiksi nukkumaan meno rutiinit ovat muotoutuneet toisen lapsen syntyessä. Lähinnä kiinnostaa miten onnistuu esikoisen nukkumaan laitto, jos puoliso ei ole paikalla.

Siis. Meille syntyy tässä kuussa (toivottavasti) vauva ja esikoinen on 2v 1kk. Mieheni on töiden takia kotona ilta-aikaan arkisin vain joitakin iltoja kuussa. Nykyisin esikoisen nukkumaan laitto kestää hänen huoneessaan 20 min. Mietin mitä sitten kun vauva syntyy. Kokemuksia?

Meillä esikoinen oli 1v8kk kun toinen syntyi.olihan se aika keikkumista nukutuksissa.Meillä on lapset opetettu nukahtamaan yksin mutta tietenkin esikoinen aloitti mahtavan temppuilun kun vauva syntyi. \|O
Yleensä laitoin esikoisen omaan sänkyyn ja menin vauvan luokse.Kyllähän poika siellä sängyssä parkui mutta eihän lapsi huutoon kuole.Aika pian esikoinen alkoi taas nukahtamaan ilman huutoa.

Mulla kokemusta vain 1v 5 kk ja vauvasta.

Esikoinen nukutettiin aina niin että maattiin itse sängyllä kunnes nukahti,

aluksi tissitin kuopusta samalla, kunnes meni hermot kun esikko ei nukahtanut kunnolla vaan muka nukkui mutta kun hiipi pois tulikin heti perässä, vaikeus oli myös saada kuopus pysymän "hiljasena"

Yksi kerta sitten se hermo kärähti ja päätin että nyt loppu esikko saa opetella nukkumaan ihan itse =)

Vein esikon sänkyy ja toivotin hyvät yöt

ja sitten poistuin ekana iltana palautin noin miljoona kertaa, napsin hermosuklaata itse ja palautin vaan kun olin niin kerran päättänt (jo frost tyli ekalla kertaa toivotellaan koko iltalepertely, toisella palautuksella lyhyt toivotus ja seuraavilla kerroilla ei oteta kontaktia palautetaan helän päättäväisesti.

Seuraavana iltana jälleen iltatoimet ja satu hyvät yöt ja lapsi sänkyyn ja poistuminen, palautukset puolittu. kolmas ilta meni parilla palautuksella ja sen jälkeen joko 0 tai pari palautusta.

Nyt pitäs keksiä miten nukutetaan 2,5 v ja 1 v yhtäaikaa samaan huoneeseen niin että ei tarvitse itse maata pimeässä, lisähaastetta tuo että 1 v kiipeään itse pinniksestä pois....

äiti-87
meillä on nyt 1v7kk ja 2kk lapset ja esikoinen on jo ihan puolivuotiaasta asti nukahtanut siten että annan pullosta maitoa johon kuluu aikaa noin 10-15min.. riippuen paljonko hän huolii.. ja sitten jätän hänet sänkyyn ja nukahtaa sinne.. yleensä melko pian..noin klo 19. joskus ääntelee jotain omiaan hetken mutta ei juurikaan itke.. sama on jatkunut nyt toisen synnyttyä.. vien yleensä vauvan takkahuoneeseen talon toiseen päähän ja laitan rattaisiin tai peitolle (jos on hereillä) ja hän viihtyy siellä mobilea tai leluja katsellen sen aikaa.. sitten olemme loppuillan siellä ja katsellaan telkkua niin esikko saa unirauhan :) joskus esikoisen nukkumaan meno saattaa viivästyä 15-20 minuutilla jos esim. tissittely on vauvan kanssa juuri kesken.. nyt tosin muutamana päivänä vauva on nukkunut melkein aina sihen aikaan kun esikko menee nukkuun niin iltapuuhat ollaan saatu tehdä rauhassa.. sitten vauva herää vielä ja valvoo jonnekin klo 22 asti ja sitten menemme kaikki petiin.. (vauvan sänky on meidän makkarissa ja esikko nukkuu omassa huoneessaan).. vauva syö öisin 2-3 kertaa mutta ei esikoinen siihen heräile.. aamulla 7-8 aikoihin noustan ylös..

Meillä esikko 2v ja vauva 4kk.

Iltanukutukset teen nykyisin niin, että laitan ensin samaan aikaan molemmille yöpuvut ja tehdään pesut, vauva odottelee sitterissä vuoroaan. Sitten isompi pienen juttuhetken jälkeen omaan sänkyyn ja siirryn huoneen oven ulkopuolelle syöttämään (imetys/pullo) vauvaa, ovi vähän raollaan, samalla siis vahdin ja tarvittaessa palautan isompaa omaan sänkyyn. Kun vauva on syönyt, vien meidän makkariin pinnikseen ja jos isompi ei ole vielä nukahtanut niin juoksen sitten molempien luona tarvittaessa. Nyt onneksi vauva on alkanut aika helposti nukahtamaan ja isompikin alkaa uskomaan, että sinne sänkyyn olisi tarkoitus jäädä nukkumaan \|O

Nämä nukttamiset ja nukkumiset on mielestäni hankalinta tässä ikäerossa, mutta vähitellen siihenkin alkanut löytyä rutiinia. Ja kannattaa yrittää heti opettaa vauva nukahtamaan omaan sänkyyn-sekin helpottaa varmasti paljon.

Meillä aivan sama ikäero ja kokemusta nyt muutamalta kuukaudelta.
Eka kuukausi oli aivan kauhea. Esikoinen pyöri ja hyppi riehuen iltaisin ja nukkumaanmeno venyi jopa parilla tunnilla. Nukutusta oli saman verran eli huoneessa nukutettiin 1-2 tuntia. Kysyi kyllä hermoja... :headwall:

Nyt on kuitenkin lähtenyt sujumaan. Syötän vauvan yleensä ennen isomman nukutusta, jolloin vauva joko torkkuu hetken sängyssään tai keinuu sitterissään, mutta on suht tyytyväinen eikä itkeskele. Sitten äkkiä nukuttamaan esikoista, johon menee n. 15-30 minuuttia. Jos vauva huutaa, otan vauvankin mukaan nukuttamaan, annan maitoa tms. Esikoinen ei ole tästä harmissaan. Ekan kuukauden aikana pidettiin vauva ns. kaukana esikoisesta, että sai rauhassa tutustua tilanteeseen, ei tyrkytetty vauvaa joka tilanteeseen mukaan ja äitinä en ollut esikoisen silmissä koko ajan kiinni vauvassa. Näin vältyimme mustasukkaisuuskohtauksilta ja nyt esikoinen jopa haluaa välillä vauvan mukaan nukutushommiin. :)

Kiirettähän se pitää, yhtä juoksemista lapsen luota lapsen luokse, mutta ihan hyvin on kuitenkin mennyt. =)

Meillä esikoisen ja keskimmäisen ikäero 1v.5kk. Kaikki lapset on opetettu nukahtamaan itse alusta asti. Säästyy paljolta ja lapset eivät ala pompottamaan vanhempiaan niillä kahden tunnin iltanukutuksilla. Suosittelen että opetat esikon nukahtamaan itsekseen nyt, ennen kuin vauva syntyy. Sitten kun syntyy, ja joudut opettamaan, niin esikko tuntee mustasukkaisuutta ja ajattelee että et enää välitä hänestä kun vauva on tullut. Nyt on vielä hyvä aika opettaa. Eli iltasatu, hyvää yötä, vähän paijausta ja sitten pois. Jos lapsi itkee, tulee sängystä, viet takaisin, sanot hyvää yötä, silitität ja menet pois. Vaikka 20 kertaa illassa, mutta viikossa oppii. SUOSITTELEN!!!!

Yhteistyössä