nukkuvana hoitoon

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hanne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hanne

Aktiivinen jäsen
31.07.2004
1 056
0
36
Haluaisin vähän mielipiteitä kysellä, kun alan meidän neitiä 1,4v viemään hoitoon kuudeksi aamulla. Mietin sitä että onko johonkin haittaa jos veisin neitin nukkuvana hoitoon? On ollut puolivuotta hoidossa ettei ole outo paikka. Voiko vaikuttaa nukkumiseen tai johonkin muuhun?

kiitos vaan ystävällisestä vastauksesta, muttei tainnut osua aivan kohdalleen mun kysymyksen kanssa?

Mulla on kyllä aivot ihan tallella, että ymmärrän lapsen oppivan heräämään ennen kuutta. Sitä en todellakaan kysynyt.

Ihan näin toistamiseen: Onko kenellekään mielipidettä siihen etten herättäisi lastani vaan veisin nukkuvana hoitoon. Onko jollain tullut jonkinnäkösiä traumoja siitä että herää eri paikassa tai onko joku jostain viisaasta kirjasta lukenut aiheesta?

\
Alkuperäinen kirjoittaja 30.05.2006 klo 16:02 hanne kirjoitti:
kiitos vaan ystävällisestä vastauksesta, muttei tainnut osua aivan kohdalleen mun kysymyksen kanssa?

Mulla on kyllä aivot ihan tallella, että ymmärrän lapsen oppivan heräämään ennen kuutta. Sitä en todellakaan kysynyt.

Ihan näin toistamiseen: Onko kenellekään mielipidettä siihen etten herättäisi lastani vaan veisin nukkuvana hoitoon. Onko jollain tullut jonkinnäkösiä traumoja siitä että herää eri paikassa tai onko joku jostain viisaasta kirjasta lukenut aiheesta?

:o No olihan mielipide tuo äskeinenkin vastaus. Hänen mielipiteensä ehkä oli että miksi lasta viedä nukkuvana hoitoon kun voi hereilläkin viedä... Ei vain ihan täsmännyt tuohon sun kysymykseen, mutta ei nyt noin ehkä olis tarvinnu vastata (" on aivot tallella ").

No mutta miksi sun pitäis viedä lapsi nukkuvana hoitoon? Eikö kuitenkin olisi parempi että lapsi sentään näkisi lyhyenkin ajan vanheempaansa ennen hoitoon menoa... Ei kai siitä traumoja tule (?) mutta voihan se tietty vaikuttaa vähän nukkumaan menoon jos vaikka iltaisin haluaa takertua äitiin/isään kun ei aamulla sitten näekkään vaan vasta seuraavan iltapäivänä. Tää vaan oli tällaista pohdintaa, ei ole omakohtaista kokemusta =)

Minä vein pitkään lapsen / lapset nukkuvana hoitoon vaikka menivät vasta seitsemään :ashamed:
Tai sitten vein puolinukuksissa yöpuvussa ja täti laitto nukkumaan tai sitten heräsivät. Kun homma oli molemmin puolin selvä ei siinä ollut mitään.
Tää siis onnistui pph:lla

Meillä lapset ei ole vielä varsinaisesti hoidossa, mutta joskus on tullut tilanteita, että itsellä on aikaisin aamulla joku meno, jolloin vien lapset mummilleen hoitoon. Olen joskus pienempänä (vähän alle vuoden ikäisenä) nukuttanut vauvan yöunilleen omiin vaunuihinsa. Yöpuku päälle ja äp-makuupussi sinne alle, mutta auki ja normaali peitto päälle. Sitten aamulla olen vaan vetässyt makuupussista vetoketjun kiinni ja vauvalle hatun päähän ja on tuo pysynyt siellä lämpimänä sen matkan ajan, minkä mummin luo meno kestää. Siellä on sitten vauva herännyt omia aikojaan ja mummi on vaihtanut päivävaatteet päälle.

Myös anoppi kertoo legendaa miehestäni, joka vielä 5-vuotaanakin nukkui koko sen ajan kun aamulla kiskottiin sängystä ylös ja makuultaan puettiin eteisen lattialla ja kannettiin viltin mutkassa naapuritaloon hoitotädille. Siellä sitten oli poikaa varten patja lattialla, jonne hänet kipattiin nukkumaan ja sieltä hän sitten heräsi aamupalalle.

Eli näillä kokemuksilla sanoisin, että kun kerran hoitopaikka ja hoitaja ovat lapselle tuttuja, niin vie nukkuvana vaan! Eipähän tartte pientä raastaa sängystä ylös niin tolkuttoman aikaisin.

Kiitos kokemuksista, ilmeisesti ei ole ongelmia sen kummemmin tullut kun lapsi vaan on tottunut tohon aamulliseen menoon. Minä olen tämän puolenvuoden aikana minkä neiti on hoidossa ollut nelisen kertaa vienyt nukkuvana, eli herännyt sitten yhtäkkiä hoidossa. Ajattelin että tuli, ainakin kun ei ollut tottunut, sitä tarkistamista sitten seuraavana aamuna että olenko nyt kotona vai missä. Eipä noista lapsukaisten ajatuksista tiedä.

Mutta nyt voin hyvillä mielin alottaa tämän säännöllisen nukkuvana viennin, kun ei kerta erityisiä yöheräämisiä ilmeisesti ole tullut muille.

En viitsisi vain alkaa turhaan herättelemään, kun ei se pukeminen niin pakollista ole, ehtii siellä hoidossa sitten. Ja neiti kun nukkuu 12-13 h yössä niin meillä mentäisiin sitten nukkumaan 5-6 aikoihin.

Meillä oli pojan kanssa se tilanne vähän aikaa, että jouduttiin viemään hoitoon Tosi aikaisin, vanhempien työn alkaessa 600 aamuisin. Vaikka nämä aikaiset aamut oli pyritty karsimaan mahdollisimman minimiin, ei niiltäkään täysin vältytty. Loppujen lopuksi ryhdyin tekemään niin, että laitoin pojan makuupussiin suoraan sängystä ja hoitopaikassa(pph) hoitaja laittoi vielä jatkamaan unia vähäksi aikaa. Mitään ongelmia meille ei tästä koitunut. Minua vain säälitti/harmitti niin mahdottomasti repiä poika niin aikaisin ylös, että ryhdyin osittaiselle hoitovapaalle ja nykyisin aloitan aamuvuoroni vasta klo800.

Jep ihan kiva olisi alottaa myöhemmin, mutta olen keittiöllä töissä ja lounas on oltava valmiina 10. Olen kanssa osittaisella hoitovapaalla, mutta mulla järkevin tehdä niin että koko päivä vapaa eli mulla ke vapaa.

Noin pieni lapsi ei jaksa valvoa (yleensä) aamukuudesta klo 11-12, jolloin hoitopaikoissa yleensä syödään ja sen jälkeen nukutaan. Hoitajiakin helpotttaa jos kaikki lapset ovat suunnilleen samassa ruokarytmissä ja unirytmissä. Meidän lapset heräävät kyllä aamulla kun menen aamuvuoroon, mutta hoitaja laittaa ne vielä nukkumaan uudestaan ja saavat sitten heräillä aamupalalle kun muut lapset tulevat hoitoon. Kysy reilusti omalta hoitajalta mitä mieltä hän on asiasta, mutta minä en näkisi tuossa mitään ongelmaa.