Nukkuuko meidän vauva liikaa päiväunia? Pitäiskö valvottaa, että nukkuisi paremmin öisin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Sitä mieltä ainakin vanhempani ovat. Että vauva 4kk nukkuu huonosti yöllä, koska nukkuu päivällä liikaa. Ei kuulema riitä unta yöksi.

Vauva nukkuu päiväunia joko 2x3 tuntia tai 3h+2h+1h. Noin yleensä. Ja ne yöt.. huoh... n. 21-7 syö 4-6 kertaa ja jostain viidestä lähtien kätisee vaan. Aina ollut samanlaista. Kiinteät aloitettu 2 vk sitten. Pullosta ei suostu juomaan. Hyvin kasvaa.

Pitäiskö vähentää päiväunia?

Mä en lähtis herätteleen kesken unien noin pientä. Kyllä se tasottuu ja yösyötötkin vähenee. Mun pojat saattoi nukkui yhdellä kerralla 4h päiväunia+ muut torkut päivän aikana. Esikko olikin aamuvirkku ja on edelleen.

Alkuperäinen kirjoittaja Mammari:
Ei tuon ikäsellä vielä oikeen mitään rytmiä ole. En alkais herättelemään päiävunilta,koska se ei kuitenkaan takaa sitä että nukkuisi myös yöt.

Peesi, mun poika ei suinkaan välttämättä nukkunu yöllä paremmin vaikka nukku päivisin vähän.

Samaa mieltä että ei kannata alkaa valvottamaan, voi mennä vaan entistä hullummaksi, kun pieni menee yliväsyneeksi. Puolen vuoden kieppeillä muistaakseni vasta alkaisi vakiintua päivän ja yön ero unissa. Itsellä ainakin huonoja kokemuksia, kun esikoista yritettiin valvottaa juuri sen takia, kun olisi nukkunut vain päivällä... Entistä huonompaan suuntaan vaan mentiin.

Ei 4kk ikäinen vielä nuku liikaa, nukkuu niin paljon kuin tarvii unta. Ja lapset nyt ovat sellaisia, että heräilevät öisin..välillä nukutaan paremmin ja välillä huonommin.. näin olen ainakin kokemuksen kautta kolmen lapsen äitinä huomannut. Niinhän me aikuisetkin nukutaan välillä paremmin ja välillä huonommin! ;)

lapsissa tämä logiikka ei valitettavasti päde. eli, jos päivä on rikkonainen ja nukkuu huonosti, niin sitä seuraa huono yö. olethan opettanut alusta asti, ettei yöllä muuta ku syödään?

Alkuperäinen kirjoittaja airiin:
lapsissa tämä logiikka ei valitettavasti päde. eli, jos päivä on rikkonainen ja nukkuu huonosti, niin sitä seuraa huono yö. olethan opettanut alusta asti, ettei yöllä muuta ku syödään?

Juu, yöllä ei seurustella

Yhteistyössä