Nukkumisongelma, nimittäin äidillä!

• Viestiketjun aloittaja kauris-69
  • Ensimmäinen viesti
kauris-69
No niin, siis meillä on nukkumisongelma ÄIDILLÄ, ei niinkään lapsilla. Meillä on 3v4kk ja 1v3kk lapset. Vanhempi nukkuu yöt hyvin, ei heräile juuri koskaan. Nuorempi nukkuu hiukan levottomammin ja tällä hetkellä pukkaa poskihammastya molemmille puolille ylös. Ilmeisesti siitä johtuen hän itkeskelee öisin, niin ettei itse herää ja kummankaan vanhemman ei tarvi nousta sängystä keskellä yötä. Mutta mutta, mä herään jokaiseen pieneenkin itkuun, enkä saa enään unta uudestaan. Samoin iltaisin pyöriskelen parikin tuntia sängyssä vaikka olisin kuinka väsynyt tahansa. Uni ei vaan tule! Nykyään jo pelottaa nukkumaan meno kun tietää että ei saa unta ja jos yöllä herää, taas saa pyöriä kauan ennen unen tuloa. Ja sitten onkin jo aamu. Nykyään unta tulee n. 4-5 tuntia yössä pätkissä mikä on mulle ihan liian vähän. Päivisin olen todella väsynyt ja tiuskin lapsille pienestäkin ja hermo on olematon. Antakaa vinkkejä millä saan unenpäästä kiinni iltaisin ja uudestaan yöllä. Kaikki vinkit otetaan ilolla ja kiitollisuudella vastaan.

Terv. "Uniongelmainen" \|O

Mulla myös on tuota unettomuutta - joku päivä sitten täällä kyselinkin hyviä vinkkejä (sain muutaman vastausenkin; iltaulkoilu ja vähän kauempana lapsesta nukkuminen). Nyt taas on tullut muutama yö nukuttua ihan kohtuullisesti ja taas jaksaa.
Lueskelin sitten netistä ihan yleisesti unettomuudesta ja niin aikuisille kuin lapsillekin oli ihan samoja ohjeita - iltarutiinit, makuuhuoneen rauhoittaminen vain nukkumiseen, sänkyyn meno vasta väsyneenä, aamulla samaan aikaan ylös nouseminen on sitten nukkunut tai ei, hiilihydraattipitoinen iltapala, ei kahvia, jne. Ei niistä kyllä apua ole aina ollenkaan. Mua jotenkin välillä auttaa ihan illalla tietoinen ajattelu, että mun ei tarvitse herätä ja valvoa, jos lapsi vähän kitisee. Jos hänellä on joku hätänä niin taatusti huutaa sen verran kovaa, että siihen sitten herään. Olen kuullut äideistä, jotka varmistavat omaa untaan korvatulpilla - sitä en vielä ole kokeillut. Silloin ei varmaan joka inahdukseen havahtuisi.
Rentoutus ja kevyt venyttely/jooga illalla autta toisinaan unen tuloon.
Joskus yöllä kun syötön tai muun heräämisen jälkeen ei uni tule, nousen ylös ja puuhastelen jotakin joka on tekemättä ja silloin tulee väsy kyllä nopeammin kuin sängyssä pyöriessä. Aina ei vaan jaksaisi nousta. Voi olla, että kohdallani ne hoitamattomat ja rempallaan olevat asiat valvottavat välillä.
Kyllä sitä unen arvon alkaa ymmärtämään vähitellen. oi niitä aikoja kun nukkui kuinka paljon vain ja miten päin vain...

Minulla on myös todella katkonaista nukkumista eikä johdu lapsista. Nukun yöni pienissä pätkissä ja heräilen useaan otteeseen. Nukahdan illalla hyvin ja nukun pisimmän pätkän 1-2 tuntia ja sitten alkaa heräily. Aamulla olen todella väsynyt. Lääkäri totesi minulle jääneen heräilyvaihde päälle lasten myötä (4 kpl) ja se on tapa, josta on vaikea päästä eroon. Ruokailulla ja ulkoilulla on merkityksensä. Lisäksi stressi pahentaa tilannetta... Nykyään otan yöni semmoisina kuin ne tulevat. Jos ei nukuta lähden alas lukemaan tms. Toivottavasti oloasi helpottaa se, ettet ole ainoa uneton :)

Suosittelen illalla kamomillateetä tai jotain muuta rauhoittavaa teetä. Myös iltalukeminen auttaa tai jos yöllä herää, niin lukee jotain. Itselläni on myös yrttitippoja (kärsimyskukkauute), jotka on tarkoitettu rauhoittamaan ja unentuloa helpottamaan. Joskus otan myös lämpimän jalkakylvyn, se rentouttaa hyvin ! Olen käyttänyt näitä keinoja ennen vauvaakin, silti joskus vaan pyörin aamuyöllä ja mietin kaikkia mahdollisia asioita !!!

iitanäiti
Lämmintä kaakaota (eli maitoa) lasillinen ennen sänkyynmenoa auttaa minulla ainakin, tai vaihtoehtoisesti pieni drinkki Bailey´s kermalikööriä :p
Kokeilin muuten myös vaihtoehtoa lampaiden laskemiselle; luettele aakkosittain kaikki eläimet joita tiedät. En yleensä ehtinyt kuin yhden kirjaimen per ilta. Nyt olen menossa o-kirjaimessa (oranki; opossumi heh heh)
Kyllä sammuu valot.

Yhteistyössä