nukkumisesta

  • Viestiketjun aloittaja Ansku
  • Ensimmäinen viesti
Ansku
Onko muilla ongelmaa nukkuma asentojen kanssa? Nyt viikkoja (vasta) 19 ja mahallaan en tykää nukkua ja uusimpana vaivana on ettei selällään enään saata nukkua. Öisin oon heränny kun selkää särkee omituisesti ja se on puutunut. Täytyy nousta ylös ja vähän kävellä tai sit yritän vaan kyljelleen kääntyä. Nytkin makasin sohvalla ehkä vajaan tunnin selällään ja tunsin kun alko puutua. En jaksanu kuitenkaan heti nousta. Sitten vauva rupes möngertään ja päätin nousta. Oon kuullu, että jotkut valtimot voi tukkeutua (?) selällään? Ei varmaan kovin herkästi vauvalle tuu mitään, vaikka rupeski yllättäin möngertään? Oon yölläkin huomannu, että sikiö liikkuu kun mun selkä on puutuneena..
 
Titta
Hei!

Minulla myös uniongelmia. Viime yönä heräsin kahdelta enkä enää unta saanut. Nukahdin kahdeksan jälkeen vasta uudelleen. Vauva möngersi myös jostain syystä jatkuvasti. Ongelmia ollut aiemminkin, mutta nyt erityisen pahasti. En jaksanut töihinkään lähteä. Rv 30+5. Ja olo kyllä jo istualtaankin hankalaa =) Masu on jo aika iso.

Nukun kyllä, missä asennossa vain unen saan. Ja välillä tuntuu, että selälläänkin on ihan hyvä. Kyljet jo puutuneet. Eikä selällään nukkumisella tietääkseni sikiötä voi vahingoittaa. Kyllähän sitä sitten vaihtaa asentoa, kun paikat puutuu. Vatsallaan nukkuminen ei enää onnistu...
 
sanni
Selällään nukkumista ei suositella, koska silloin sikiö saattaa painaa isoja verisuonia ja näin heikentää verenkiertoa.

Itse tykkäisin nukkua mahallaan, mutta alkaa jo tuntumaan siltä että maha on ""tiellä"".. Oon viikolla 16.
 
terkkarin suusta
Just eilen puhuttiin neuvolassa selällään nukkumisesta ja neuvolatäti kertoi, että myytti selällään nukkumisen vaarasta on tavallaan tarua ja tavallaan totta. Jotkut voivat nukkua selällään koko raskausajan (esim. hän itse!), toiset eivät. Johtuen äidin rakenteellisista seikoista sikiö SAATTAA painaa noita isoja suonia. Sen kuitenkin tuntee ensimmäisenä äitikin: tulee puutumista, pistelyä ja nopeasti myös pyörryttävä olo ja pahoinvointia jos painaa tukkimiseen asti, eli tällöin ei tietty selällään nukuta! Toisilla taas ei tule mitään tuntemuksia ja olo on hyvä eli selällään voi huoletta nukkua. Kyse on siis äidin suonista jotka saattaa tukkeutua painosta ja sen kyllä äitikin huomaa ennenkuin lapselle siitä vahinkoa koituu!
 

Yhteistyössä