nukkumisesta ja syömisestä...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -Molly-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

-Molly-

Vieras
Kuinka paljon 4kk:n ikäiset vauvat nukkuvat? Minusta tuntuu, että meidän vaavi nukkuu aivan liian vähän. No, päiviä on toki erilaisia, mutta viimeaikoina neiti ei ole nukkunut kunnon päikkäreitä ja väsymys on iltaisin valtava, mutta sittenkään vauva ei nuku. Yliväsyneenä sitten kiukkuilee. Toisinaan taas ollaan hyvinkin tyytyväisiä, riippuen päivästä. Miten ihmeessä täytyisi toimia, että saisin hänet nukkumaan kunnon päikkärit? Vaunuihin kyllä nukahtaa, mutta kyydin loputtua herää melko varmasti. Päikkärit on siis. max. 1 tunti x2. Neitonen saattaa siis herätä viimeisiltä päikkäreiltä kl 16.00 ja on hereillä 24.00 asti. Silloin yleensä nukahtaa yöunille ja nukkuu sellaiset 8-9 tuntia syömättä. Illan mittaan hän saattaa sylissä torkkua n.15 min. Vauvasta näkee, että häntä väsyttää, mutta uni ei vain tule. Mielestäni tuo klo 16-24 on hurjan pitkä valvomisaika 4kk:n ikäiselle vauvalle. Olen yrittänyt kaikin keinoin aikaistaa tuota yöpuulle menoa, mutta neiti sinnittelee kyllä aina sinne klo 24 asti. Miten olette saaneet vauvallenne hyvän päivärytmin vai onko kenties vielä liian aikaista alkaa vauvan omaa rytmiä muuttamaan?

Sitten on toinenkin ihmetyksen paikka. Mikä on kun vauva on viimeaikoina syönyt tissiä todella rauhattomasti? Hän kyllä hanakkaasti ottaa tisun suuhun, mutta melkein heti alkaa kiemurtelemaan ja kädellä ikään kuin työntää itseään taaksepäin ja samalla taivuttaa päätään taaksepäin, tissi kuitenkin tiukasti huulien välissä. Osaisiko kukaan sanoa, mistä tämä johtuu?

Mulla on myös 4 kk vanha vauva ja samanlailla tosi huono nukkuun päikkäreitä! Ennen nukkui joka päivä 2 tunnin unet parvekkeella, nyt hyvä jos tunnin nukkuu! Muut päikkärit ovat sitten puoli tuntia- 40 minuuttia!
Meidän poitsu menee kyllä yöunille sitten jo klo 18.30.. Nukkuu yleensä aamu 8 asti, syö kuitenkin edelleen 2 h välein. (huoh...) Huomenna olisi 4 kk neuvola josta meinaan kysyä tuosta nukkumisesta ja ehkäpä lisäruoasta. Rintamaitoa kyllä riittäisi, mutta alkaisi jo maistumaan äidille edes VÄHÄN pidemmät yöunet kerralla!..
Meillä kans muuten syö välillä rauhattomasti tissiä! Johtuisko teillä maidon vähentymisestä? Jos ei saa tarpeeksi? Tai vastaavasti jos sitä suihkuaa liikaa?

Mietin tuota suihkutissi-ilmiötä... Nimittäin kyllä sitä maitoa välillä suihkuaakin. En usko, että liian vähästä maidosta on kyse, sillä pumppaan myös imetyksen lisäksi vielä illalla ja yöllä. Täytyisi varmaan kokeilla pumpata ennen imetystä pahimmat paineet pois ja katsoa olisiko vastaus siinä.

Kokeilen tänään nukuttaa vauvan ulos heti aamutuimaan ja sitten iltapäivällä vielä toisen kerran. Yleensä mennään ulkoilemaan ekan kerran vasta puolen päivän jälkeen. Saas nähä miten meidän käy...

olipa molly tuo kertomasi syömisistä ja juomisista aivan niinkuin meillä!
Valitettavasti täytyy sanoa että meidän pojan (4kk) tiheisiin syömisiin ja levottomaan nukkumiseen löytyi refluksi-taudista ja sen lisäks todettu nyt maito-allergia. Lueppa tuo juttu rafluksi-taudista vauvalla, koska olen sen juuri sinne kirjoittanut.

Meillä poika alkoi 2, 5 kk:n jälkeen nukkumaan päikkäreitä huonosti (sitä ennen aina2,5 tuntia putkeen) ja syötöt oli ympäri vuorokauden 1- 3 tunnin välein. 3 kk:n kohdilla alkoi "riehumaan " tissillä; söi vähän aikaa hyvin ja sitten irroitti otteen ja alkoi itkemään ja hääräilemään. Sinnikkäästi halusin kuitenkin jatkaa täysimetystä,mutta etenkin 4kk lähestyessä syömistilanteet oli melko vaikeita. Neuvolassa pistettiin vaan kasvamisen piikkiin..

Nyt kun on aloitettu reflkusin lääkitys pojalle, ja saa närästyslääkettä syömisen päälle, elämä on paljon helpompaa!! poika hymyileekin enemmän ja on muutamana peräkkäisenä yönä nukkunut viisi tuntia putkeen!!

Toivottavasti teillä ei olisi mitään, mutta ottaisin asian puheeksi neuvolassa, jos asia sinua itseäsi vaivaa. Kyllä äiti tietää jos jotain on pielessä...
Meidän pojalle tehtiin vuorokauden ph-rekisteröinti sitten, jolla asia todettiin..
Voimia kovasti!

niin piti sanomani vielä, että vauva on hoitanut itse itseään syömällä tiheästi, koska kun mahanesteet nousee kurkkuun, niin makea maito auttaa oloon.
Refluksi ja mahaportin löysyys on hyvin tavallista vauvoilla, koska mahaportin lihas voi olla vielä niin kehittymätön. Kiinteiden aloittaminen kuulemma helpottaa vaivaa..

nämä siis ihan omakohtaisia kokemuksia, ei "kirjallista tietoa"..

minni07: Pulautteleeko vauva silloin kun mahanesteet tulee kurkkuun? Meidän vauva ei pulauttele kovinkaan paljon, tosi harvoin oikeastaan. Ja yöt nukkuu meillä tosi hyvin eli ei syö silloin ollenkaan. Ja rinnalla nukkuu hyvin. Tarkoitan siis sitä, että minä olen selällään ja vauva nukkuu minun rinnan päällä. Mutta kun ei aina haluaisi itse makoilla kun vauva nukkuu. Ja syliä kaipaa tosi paljon, kävelyä ym. Päiväsaikaan vauva ei paljon kitise, mutta on hereillä kuitenkin. Ja neiti syö kyllä tissiä vaikka välillä kiemurteleekin. Ei siis itke tissillä.

Mitä oireita vauvan maito-allergiassa on?

Kiitos kuitenkin informaatiosta. Jos tilanne jatkuu, pitääpä ottaa asia puheeksi neuvolassa.

meidän vauva nieleskelee jonkin verran aina kun on selällään, ja monesti saattaa tisulla imiessä maitoa nousta takaisin suuhun. Sitten muutama viikko tuli sellaista yskimistä myös kuvioon mukaan. Meillä ei poika ole koskaan ollut myöskään mikään pulauttelija, mutta tuota nieleslelyä on harrastanut. Sanovat kyllä että vauvat jotka pulauttelee paljon, niin olisivat myös refluksi vaivaisia..

Maito-allergiasta tuli meidän pojalle nuo ihottumat poskille, mutta muuta en osaa sanoa, koska ei olla käytetty korvikkeita...

Yhteistyössä