nukkumapaikka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äiti

Vieras
Heissan!

Kohta laskettu aika häämöttää ja pitäisikin laittaa petipaikka valmiiksi yms. yms. Eli miten te olette ensimmäisen nukkumapaikan sijoittaneet? Äitiyspakkaus sängyn viereen ja pinnasänkykökin valmiiksi petivaatteisiin? Entä mitä olette pitäneet äitiyspakkauksessa peittona, ei taida äitiyspakkauksesta tuleva peitto mahtua siihen kunnolla. Ja vielä sellainen että olette päällystäneet äitiyspakkauksen patjan jollakin kankaalla/muovilla jotta lapsi ei pääse ""repimään"" patjasta paloja mahdollisen aluslakanan irrotessa? Vai voisiko vauvan laittaa suoraan oman pinnasänkyyn omaan huoneeseensa? Kiitokset kovasti vastauksistanne, tämä on minulle ensimmäinen enkä oikein tiedä näistä asioista :)!

Hei, itse en pidä pinniksen kanssa mitään kiirettä, sen ehtii hankkia tulevien kuukausien aikana, enkä ainakaan petaisi sitä, pölyssähän tuo jo olisi, jos käyttää laatikkoa, kehtoa tms. alkuun. Äitiyspakkauslaatikkoon minulla on kaksi peittoa, jotka on toiselta puolelta fleeceä, toiselta froteeta, koko 80x70 cm, ja niissäen ajatellut käyttää lakanaa, vuoronperää vaan kerran pari viikossa koneeseen (tarpeen mukaan). Ja tuollainen pikku fleecepeitto on mukava myös reissulla mukana, peittona, alustana yms.
Teen vielä retkipatjasta petarin pakkauslaatikkoon, ja sille pari patjapussia, eli eivät pääse pienet sormet kiinni, siihen päälle sitten se muovifrotee ja lakana. Laatikko tulee sänkymme viereen.
Sitten kun selviää, millainen meidän vaavi on, niin sitten voidaan tehdä nukkumapaikkamuutoksia. Vaikka sitten omaan huoneeseen ja pinnikseen, mutta kun aluksi pinnis on niin suuri, ja jos vaavi on kova heräilemään, niin aloitetaan lähituntumasta ja mennään sitten tilanteen mukaan eteenpäin.
Meillä näin, kukin tavallaan.

Pieni vauva ei vielä liiku niin paljon unissaan, että lakana irtoaisi eikä pieni vauva osaa patjasta repiä palojakaan. Itse en ainakaan päällystänyt patjaa millään.

Meillä poitsu nukkui alusta asti pinnasängyssä. Pinnasänky oli meidän huoneessa, meidän sängyn vieressä, niin lähellä, että pikkuisen kurkottamalla yletyin silittelemään ja tuttia tarjoamaan. (Ja öisin kuuntelemaan, että kuuluuko hengitys =) Heh, sitäkin tuli harrastettua.) Hyvin on poika omassa sängyssään nukkunut, ei mitään ongelmaa.

Itsestä tuntui niin omituiselta nukuttaa vauvaa pahvilaatikossa. Mutta kukin tietysti tavallaan. Siihen laatikkoon on todellakin se peitto liian iso, kannattaa ostaa vaikka joku vauvahuopa peitoksi, niitä ainakin on aika pieniäkin.

Kyllä se pakkauksenkin peitto käy aivan hyvin siihen pahvilaatikkoon. Eihän sitä tarvi kokonaan sinne laatikkoon tunkea :) ! Peitto vaavin päälle ja pituussuunnassa ylimääräinen laatikon yli, tietysti laittaa sitä vähän sinne jalkopäätyyn ettei hirveen ilmavasti jää. Meillä se ainakin oli ihan hyvä. Ja niinkun joku tossa jo sanoikin niin ei se vauveli paljon liiku että kyllä se peitto päällä pysyy.

meillä oli semmonen pajukoppa (perintöhommeli) jossa vauva oli ensimmäiset kuukaudet. Siitä siirtyi sitten pinnikseen. Pinnasänkykin käy hyvin esim. niin, että jakaa sängyn pituussunnassa puoliksi ja laittaa siihen nukkumaan. Ympärille turvaatuovat peittorullat tmv. Pikkuvauvan sänky ei saisi olla liian avara koska tottunut ""nukkumaan"" ahtaasti kohdussa. Toiset laittaa omaan huoneeseen, eikä siinä mitään jos se toimii. Mä en olis jaksanu, omassa sängyssään tosin nukkui mutta äitin puolella vieressä että oli lyhyt nousta kattomaan mikä hätänä. Omaan huoneeseen meillä siirryttiin vasta 1v:na kun yöpalvelut ja muut yöheräilyt loppui. Kukin tyylillään, kato rauhassa mikä teille sopii, ja vaikka laittaa valmiiksi niin ainahan suunnitelmia voi muuttaa ja siihen kannattaa varautua vauvan tullen eli että suunnitelmat muuttuu :)

Meillä vauva nukkuu laatikossa. Patjan päälle pistin sellaisen muovitetun froteen, mikä tulee pakkauksen mukana ja siihen sitten lakana. Tämän päälle pistin peiton pitkittain pussilakanan sisässä. Eli siis peiton lyhyempi sivu on laatikon pitkän sivun suuntainen. Peiton päälle laitoin hieman kangasta pulautteluja varten. Vauva kankaan päälle, ja peiton molemmat reunat kiedon vauvan ympärille ja taitan pään kohdalta kulmia pois tieltä. Tämä muistuttaa samaa tapaa, jota sairaalassa hoitajat käyttivät. Neuvolatäti näki viritykseni eikä siitä ainakaan mitään huomauttanut.

Meillä poika nukkui vajaan 2kk siinä pakkauksen laatikossa, sitten loppui tila.
Se laatikko oli pinnasängyssä ja sänky meidän sängyn vieressä.
Patjan päällä oli pissalakana ja lakana, alussa oli peittona viltti pussilakanan sisällä, mutta kyllä se peitto mahtuu.

Vauvan voi laittaa suoraan myös pinnasänkyyn, tekee sinne vain sellaisen ""pesän"" ettei tunnu turvattomalta. Mutta omaan huoneeseen en veisi, sillä yöllä kun kuitenkin saa syöttää, itselle on helpompaa kun vauva on vieressä, ettei tarvitse toiseen huoneeseen lähteä syöttämään.

Meillä vauva nukkui 2 ekaa kuukautta äp-laatikossa ja siitä lähtien vieressä. Pinnis on edelleen kasaamatta, vaikka ompelin siihen hienot katosviritelmät. Meillä on ollut käytössä Jyskistä ostettu pieni untuvapeitto, ollaan tykätty kovasti. On kivan ilmava lapsen päällä. Patjan päällä meilläkin oli muovitettu frotee.

Meillä lapsi nukkui ensimmäiset neljä kuukautta vaunujen kopassa, joka oli sängyn vieressä äp-laatikon päällä.. Meillä on sen verran korkea sänky, et tuli sit ton laatikon avulla just sopivalle korkeudelle.
Kopassa itsessään oli aika ohut patja, niin leikkasin siitä äp-pakkauksen patjasta sopivan kokoisen ja laitoin sen sinne kopan pohjalle lisäksi ja siellä se on ollut koko ajan käytössä.
Lakanan lisäksi ei ole ollut muuta patjan suojana.
Peittona olen käyttänyt sitä äp-pakkauksen peittoa.

Mikä on äp-laatikko? Joku älypeli vai? Tai ei kai se vaan ole ottaneet sitä kauheaa kraasäkoppaa?. Eiks se ole aika tyhjänpäiväinen? Meillä on yksi laverisänky, johon vauva pannaan. On makkarin nurkassa. Ei kai se heti laitoja tarvi. Voin myöhemmin panna sit jotain rimaa. Ei kai se potki, kähjää tai pyöri heti?

tuon edellisen viestin on pakko olla häirikköviesti!

Meillä oli ap:n laatikko ensisänkynä 3kk. Äitini ompeli aivan ihanan reunapeiton siihen.

Itse käärin pakkauksen peiton rullalle vauvan selän taakse, samoin kuin sairaalassa. Meillä oli sängyssä ainoastaan lakana ja ohut huokoinen peitto. Siihen ei vauva olisi mitenkään voinut ""tukehtua"", vaikka se olikin ylivarovaisuutta. Koska ei vauva nyt peitoon tukehdu, mutta loistavasti tuo laatikko toimi meillä.

en tiedä onko suomessa erilaiset ohjeet vauvojen vuodevaatteiden suhteen (asun itse ulkomailla) mutta yleisesti ei suositella topattua peittoa (kuten se ä-pakkauksen viritys) pienelle vauvalle ylikuumenemisriskin vuoksi. se peitto on niin suurikin, että vauva voi hautautua sen alle. vauvalle paras on virkattu tai neulottu peitto, lakanan kanssa. vauva tulisi laittaa nukkumaan siten, että jalat melkein koskettavat vuoteen jalkopäätä, ja peiton reunat tungetaan patjan alle. itse olen käyttänyt sitä ä-pakkauksen peittoa pinniksen petauspatjana.

Yhteistyössä