Nukkuisitko tai oletko nukkunut LAPSEN KANSSA autossa yön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jännitystä kesälomaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jännitystä kesälomaan

Vieras
Mietin kesälomaa ja sitä, että voisi olla lapsen kanssa hauska kokemus jos nukkuisimme autossa, kun menemme toiseen kaupunkiin. Vähän kuin olisimme telttailemassa. Automme on tilava ja varsinkin kun penkit laittaa alas, mahtuisi hyvin. Ikkunat varmaan pitää avata ettei happi lopu. Onko muita vinkkejä? Ei kai autossa nukkuminen (tilapäisesti) mitenkään laitonta ole? Onko kukaan muu kokeillut? Vai pitäydymmekö suosiolla telttailussa?

Kun olin lapsi, meillä oli tapana nukkua autossa joskus reissun päällä. Meidän auto ei ollut mukava lainkaan ja meitä oli kaksi lasta takapenkillä niin, että toinen nukkui sitten lattialla miten pystyi auton lattiassa olevan keskikohouman päällä, mutta en silti muista, että nukkuminen olisi ollut kovin kamalaa. Sen muistan, että yö oli pitkä, eli ilmeisesti heräilin koko ajan (vrt. telttaöitä en muista, vain heräämiset aamulla). Me emme olleet koskaan varautuneet siis nukkumaan autossa, eli meillä ei ollut kunnon tarvikkeita sitä varten (takit peittona, muita vaatteita tyynyinä, jne), eli uskoisin, jos otatte tarpeeksi pehmustetta ja peitettä mukaan, ei se varmaan kovin ikävä kokemus ole. Jäykkähän sitä saattaa ainakin aikuinen olla, kun ei samalla tavalla pääse pyörimään kuin jos nukkuisi vaakatasossa tasaisella alustalla. Ai niin, takapenkillä kannattaa olla jotain pehmustetta tasaamassa sitä viistoa muotoa.

lapsi nukkuu varmaan ihan ok takapenkillä, mutta aikuinen ei kyllä sitten oikein mahdu nukkumaan. Ollaan aikuisina nukuttu miehen kanssa pari kertaa reissussa autossa ilman lapsia ja en kyllä voi suositella. Ei siinä saa aikuinen oikein mitenkään hyvää asentoa. Aika tilaihme saa auto olla, että se olisi mukavaa. Ainakin makuupussit mukaan, kylmä siellä tulee. Suosittelen leirintäaluetta, sieltä vaikka joku yöpymismökki, jos ei telttaa teillä ole. Pääsee kunnolla pissalle ja pesullekin aamulla.

Tosiaan kannattaa ottaa kunnon patja/pehmuste tai vähintään pari retkipatjaa. Se auto on meinaan yleensä kova. Ja tyynyt ja peitot. Ei pitäisi olla ongelmaa jos vaan on hyvin varautunut :)

Minkälaisessa paikassa ajattelitte nukkua autossa, toisessa kaupungissa siis? En minä missään kadunvarressa tai parkkipaikalla tohtisi nukkua autossa, maantien levähdyspaikallakin arveluttaisi, vaikkei siinä mitään laitonta olekaan.

Lapselle ei ongelma tai mikään, aikuiselle (ainakin yhtään pidemmälle aikuiselle) voi olla tuskaisaa, ellei ole tosi tilava auto ja liikkuvat penkit.

Joskus nukuin Fiat Unossani (ensiautoni, RIP) etupenkillä poikittain siten, että pää oli kuskin puolella ikkunaa vasten tyynyllä, pelkääjän puolen ikkuna oli auki ja jalat ikkunasta ulkona. Vaihdekeppi oli onneksi sen verran edessä, että mahduin sen ja penkkien selkänojien väliin poikittain. Takapenkillä en mahtunut olemaan, eikä sieltä saanut ikkunoita auki. Tuo toimi siihen asti, kunnes yöllä alkoi satamaan ja vesi valui jalkojani pitkin syliin ja penkille. Heräsin vasta, kun oli jo jonkun aikaa satanut.

Hyvä kysymys. Itsekin mietin minne auto kannattaa pysäköidä yön ajaksi, koska tosiaan toisten ihmisten kotien edessä ei kyllä kehtaa nukkua :) Onko muita ehdotuksia kuin leirintäalue tai maantien levähdyspaikka?

Riippuu missä on...mutta itse muistan lapsuuden autossa nukutuista öistä hyttyset. Lapissa siis hyttyset tuli ilmastoinnin kautta sisään yöllä. Voi olla, ettei nykyisissä autoissa enä onnistu, mutta 80-luvulla oli aamulla auto mustana hyttysiä -kunnes alettiin teippaamaan ilmastointiräppänät yöksi kiinni.

Me ollaan pysäköity levähdyspaikoille ja esim abc'n parkkipaikalle nukkumaan autossa. (mun on pakko aamulla ensimmäiseksi päästä vessaan, eli nää on ollut siksikin käteviä)
Ei tosin oman lapsen kanssa vielä olla tuommosella reissulla käyty..
Jossain corollassa meillä sai takapenkin selkänojan jotenkin irti tai taitettua taakse, ja siinä mahtu siis hyvin nukkumaan jalat takakontin puolella. Ihan parisängyn kokoinen tila tuli siihen. Kannattaa varmaan testata auton tilavuus nukkumiseen ennenku viikon reissuja sillä lähtee tekemään. ;)

Joskus nukuin Fiat Unossani (ensiautoni, RIP) etupenkillä poikittain siten, että pää oli kuskin puolella ikkunaa vasten tyynyllä, pelkääjän puolen ikkuna oli auki ja jalat ikkunasta ulkona. Vaihdekeppi oli onneksi sen verran edessä, että mahduin sen ja penkkien selkänojien väliin poikittain. Takapenkillä en mahtunut olemaan, eikä sieltä saanut ikkunoita auki. Tuo toimi siihen asti, kunnes yöllä alkoi satamaan ja vesi valui jalkojani pitkin syliin ja penkille. Heräsin vasta, kun oli jo jonkun aikaa satanut.
:laugh: :laugh: !!!!
Melkein sieluni silmin näen tilanteen :D

Asiaan... lapselle ei varmaa mikään pahakaan komemus olisi autossa nukkuminen. Lapsena nukuin montakin kertaa autossa kun ajoimm epitkiä lomamatkoja pohjoiseen... Oi sitä aikaa ennen turvavöitä... :D Mutta nyt aikuisena en suunnitelmallisesti tekisi reissua jossa nukkuminen on järjestetty autossa. Etupenkkiä ei ole mikään ihanteellinen paikka nukkua...

Go for it! Omasta lapsuudesta autossa nukutut yöt on hauskoja muistoja. Joskus on siskon kanssa nukuttu mökin pihalla autossa ihan huvin vuoksi, ja Tanskan reissulla meitä nukkui kerran 8 ihmistä 9-paikkaisessa autossa kun tuli pieni suunnitteluvirhe matkaohjelmaan. Kyllä se vähän asettelua vaati, mutta ei se mitään. Joku peitto mukaan ja jotain pään alle/niskan taakse niin hyvä tulee!

Alkuperäinen kirjoittaja Jännitystä kesälomaan;29920768:
Mietin kesälomaa ja sitä, että voisi olla lapsen kanssa hauska kokemus jos nukkuisimme autossa, kun menemme toiseen kaupunkiin. Vähän kuin olisimme telttailemassa. Automme on tilava ja varsinkin kun penkit laittaa alas, mahtuisi hyvin. Ikkunat varmaan pitää avata ettei happi lopu. Onko muita vinkkejä? Ei kai autossa nukkuminen (tilapäisesti) mitenkään laitonta ole? Onko kukaan muu kokeillut? Vai pitäydymmekö suosiolla telttailussa?

olen monesti sellaista suunnitellut, muttei ole tullut tehtyä.
olisin siis kaatanu takapenkit ja olisimme nukkuneet sitten siellä tasaisen tilavassa takaosastossa. ongelmana aina ollut tavaramäärä + turvaistuin, eli ei oltaisi mahduttu ellei oltaisi laitettu tavaroita pihalle ja se taas sateen sattuessa on vähän ikävämpi vaihtoehto. yksinään olen nukkunut kyllä.

johonkin metsähiekkatienvarteen pysäköisin ite. aika epätodennäköistä että sinne keskellä yötä kukaan eksyisi.

ikkunat raolleen ja niihin viritettynä joku etukäteen mietitty hyttyssuoja on mun vinkki asiasta innostuville. :)

lapsuudessa heitettiin viikon mittaisia reissuja niin että koko 5-henkinen perhe nukkui joka yön pakussa :D yksi lapsista matkusti siirtymätkin kontissa ja itse olin niin pieni että istuin etupenkillä äidin sylissä :) Se oli sitä aikaa :D varmaan pärjää yhden yön vaikkei pakua olisikaan

Lapsen kanssa en ole tuota tehnyt, mutta voisin kyllä.

Aikoinaan olin työn takia paljon reissun päällä, ja tykästyin autossa nukkumisen niin, etten useinkaan viitsinyt mistään hotellista huonetta varatakaan. Silloin oli ajokkina Pösö 306, jonka takapenkki oli ihan ok minulle (ole 160 cm pitkä) kippurassa nukuttavaksi. Usein käytin retkipatjaa tai ihan oikeaa patjaa pehmusteena, kuljetin niitä takakontissa. Etupenkillä selkänoja kokonaan taakse kipattuna on myös ihan mukava nukkua. Ikkunat sen verran raolleen, että ilma vaihtuu eikä lasit huurru.

Nukkumisparkkiin yritin auton aina laittaa jonkun vähän pienemmän tien varteen metsäliittymään, vähän näkösuojaan. Ja katsoa, että lähimmälle abc:lle tai vastaavalle ei olisi pitkä matka (max 20 min). Metsäteiden varret myös ok, mutta silloin on paras vähän tuntea seutua, tietää missä kunnossa tiet ovat ja onko sopivia pysähtymispaikkoja.

Lapsena on tullut nukuttua ja parikymppisenä tuli reissattua Euroopassa ja nukuttua autossa. Hyvin pystyy nukkumaan jos on varustautunut ja koivet mahtuu autoon, itellä ei siinä ole ongelmia kun olen persjalkainen.
Semmoinen sopiva rullalle käärittävä vaahtomuovipatja penkille, penkin selkänoja niin alas kuin menee. Lakanat ja peitot, niin ei ole paha. Sit vaan parkkeeraa jonnekin pusikkoon pois ihmisten silmistä. Kätevin tapa saada ikkunat "umpeen", on heittää vihreä tai muuten maastoutuva pressu auton päälle. Siellä on sit hyvä pitää vaikka ikkunaa auki, ei tuu ötökät sisään :)

Jänniä kokemuksia nuo autossanukkumiset, varsinkin jos sattuu eksoottisemmille paikoille, kuten etelä-euroopan vuoristoon järkyttävällä ukonilmalla pimeässä. Ja ihan eksoottinen kokemus se on täällä Suomessakin ;)

Me on miehen kanssa nukuttu farmariauton takaosassa. Hyttysverkot ikkunoihin, sillä ikkunoita on kosteuden vuoksi pakko pitää auki. Esimerkiksi lastenvaunuihin tarkoitetut hyttyssuojat ovat hyviä, koska ne saa laitettua hupuksi oven päälle. Sateen varalta on hyvä olla jonkinlainen lippa ikkunan (ainakin yhden ikkunan) kohdalle, sillä muuten sade tule sisään. Meillä lipan saa kiinnitettyä hyvin kattotelineisiin.

Yhteistyössä