Nuhaisen lapsen ulos vienti

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "testaaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"testaaja"

Vieras
Meillä lapsi 3 v. ja elämässään sairastanut ehkä kymmenisen flunssaa. Aiemmin en ikinä koskaan vienyt nuhaista lasta ulos. Pidettiin siis kotipäiviä flunssan tultua ja lapsi parantui aina muutamassa päivässä. Ei ikinä korvatulehduksia, ei mitään jälkitauteja. No, nyt sitten tuli flunssa ja koska olen saanut kuulla paljon kommentteja tästä nuhaisen kanssa "sisälle linnoittumisesta", oltiin sitten vain eka päivä sisällä (kuumetta ei ole ollut ikinä flunssassa). Sitten hyvin pukeutuneena ulkoiltiin päivittäin 1-2 krt puolesta tunnista tuntiin. Ja lapselle tuli pitkittynyt flunssa, nenä vuoti varmaan 10 päivää ja yskä on vieläkin. Että taidanpa tästäedes kyllä pysytellä sisätiloissa flunssan iskiessä!

Meillä on varmaan sairastettu vielä vähemmän kuin teillä, vaikka ollaan aina ulkoiltu myös räkänokkina. Kuumeessa en koskaan laita lapsia ulos, mutta jos sattuu vähän räkätautia olemaan niin kyllä olen antanut olla ulkona, eivätkä ole flunssat pitkittyneet. Äkkiä ja yleensä lievinä menevät muutenkin ohi. Tämä viimeisin oli varmaan pahin mitä on ollut. Ainoa tauti, mikä meihin on iskenyt koko vuonna, mutta olikin sitten sitä kovempi.

En mäkään näe mitään syytä viedä flunssaista lasta ulos. Mutta se on nykytrendi, joidenkin vanhempien mielestä nuha on lapselle normaali olotila, ja kaikilla aina nyt vähän räkä valuu. No ei valu.

[QUOTE="vieras";26112886]En mäkään näe mitään syytä viedä flunssaista lasta ulos. Mutta se on nykytrendi, joidenkin vanhempien mielestä nuha on lapselle normaali olotila, ja kaikilla aina nyt vähän räkä valuu. No ei valu.[/QUOTE]

No, meillä ainakin lapset rakastavat ulkoilua ja sekoavat kertakaikkiaan jos joutuvat olemaan parikin päivää täysin sisätiloissa. Koska räkä ei varsinaisesti ole mikään este ulkoilulle, en näe mitään syytä pakottaa lapsia olemaan sisällä nuhaisina, jos ei kuumetta ole. Eri asia, jos lapset tykkäävät sisällä päivätolkulla olla, silloinhan se on ihan hyvä pitää nuhassakin sisällä. Epäilen kyllä, että sellaisissa perheissä, joissa lapset pakotetaan sisätiloihin nuhassa, ei ulkoilla muutenkaan yhtä paljon kuin esimerkiksi meillä. Muuten lapset kyllä kapinoisivat sisälle linnoittautumista vastaan.

Lisään vielä, ettei tämän ole tarkoitus olla provosoiva viesti. En syyttele ketään. Jokainen taplaa tyylillään. Mikä tarkoittaa sitä, ettei parane myöskään kritisoida meitä, jotka antavat lapsen ulkoilla nuhassa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
No, meillä ainakin lapset rakastavat ulkoilua ja sekoavat kertakaikkiaan jos joutuvat olemaan parikin päivää täysin sisätiloissa. Koska räkä ei varsinaisesti ole mikään este ulkoilulle, en näe mitään syytä pakottaa lapsia olemaan sisällä nuhaisina, jos ei kuumetta ole. Eri asia, jos lapset tykkäävät sisällä päivätolkulla olla, silloinhan se on ihan hyvä pitää nuhassakin sisällä. Epäilen kyllä, että sellaisissa perheissä, joissa lapset pakotetaan sisätiloihin nuhassa, ei ulkoilla muutenkaan yhtä paljon kuin esimerkiksi meillä. Muuten lapset kyllä kapinoisivat sisälle linnoittautumista vastaan.

Toi on ihan pelkkää olettelua. Lisäksi en puhu vain omista lapsistani vaan myös hoitolapsista, ja kyllä se nyt ihan nähtävissä on että räkäisempiä ovat viikosta toiseen ne, jotka ei saa sitä flunssaa koskaan kunnolla levättyä pois.

NO eihän neuvolakaan ohjeista tuollain vaan niin että jos on kuumetta niin sitten ollaan sisällä. Ja kuumeistakin voi viedä ulos jos on leuto sää ja lapsi rattaissa jolloin hän ei rasita itseään. Mä en usko tippaakaan että pitkttyminen johtuis siitä että mennään nuhaisena ulos. Katin kontit. Nyt on liikkeellä sitkeää flunssaa joka kestää tavallista kauemmin ja todnäk ootte saanu sen pöpön ja flunssa ois kestäny ihan yhtä kauan vaikka oisitte ollu sisällä vain.

Ilmeisesti sulla on vain yksi lapsi, yhden kanss toi pelittääkin mutta sitte kun sulla on vaikka 3 lasta niin jos sä joka räkänenän takia oot sisällä kotona niin kauan ku räkä valuu niin käytännössä oot koko talven vaan sisällä kun aina joku nokka vuotaa. Ei nyt millään pahalla mut kuulostat ylihysteeriseltä ja tyypilliseltä yhden lapsen äidiltä., lisäksi kouluttamattomalta joka ei oo perehtyny kovinkaan hyvin asioihin.

Kostea ilma (ulkoilma) pistää rään liikkeelle ja helpottaa siis tukkoista oloa toisin kuin kuiva sisäilma.

Näinpä. Ja lapsen vointi on tärkeämpi mittari kuin se että tuleeko sielä nenästä räkää vai ei. Tietenkin jos lapsi on voipunu ja väsyny niin on parempi olla sisällä, mutta useimmiten se vaihe kestää korkeintaan pari kolme ekaa flunssapäivää ja sen jälkeen lapsi virkistyy ja lapsi voi aivan hyvin ulkoilla oman vointinsa mukaan. Mä en oo koskaan tajunnu tollasta vauhkoamista kun siinä ei ees ole mitään perää. Lisäksi kouluikäisenä ei enää tuo peli vetele, ei se muksu voi koulusta poissa olla jokaikistä räkäpäivää.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
[QUOTE="vieras";26112971]ei pahalla mutta hyvällä sitten vai? älä puhu potaskaa, sano suoraan vaan että haluat murjoa ap:n maan rakoon sanoillas.[/QUOTE]

No tekis mieli. Ihan älytöntä vetää jotain johtopäätöksiä ja yleistyksiä kun yhden lapsen kanssa yhden kerran kokeilee jotain. Minkäänlaista faktaa ei ole siitä asiasta että ulkoilu pitkittäisi flunssaa. Meillekin sanoi lääkäri kun lapsi oli oikein räkäinen että viekää sitä rattaissa ulos niin hengitys helpottuu kun ulkoilma on raikasta ja kosteaa.

No tekis mieli. Ihan älytöntä vetää jotain johtopäätöksiä ja yleistyksiä kun yhden lapsen kanssa yhden kerran kokeilee jotain. Minkäänlaista faktaa ei ole siitä asiasta että ulkoilu pitkittäisi flunssaa. Meillekin sanoi lääkäri kun lapsi oli oikein räkäinen että viekää sitä rattaissa ulos niin hengitys helpottuu kun ulkoilma on raikasta ja kosteaa.

No jos silloin ulkoilma oli raikasta ja kosteaa. Mutta ei se nyt kovin hyvää tee esim. 15 asteen pakkasella. Ja rattaissa lykkäyskin on ihan asia erikseen kuin se että viedään se mukula leikkikentälle tunniksi ja kahdeksi, niinkuin meillä pk:ssa. Joo, raitista ilmaa vaan niin hyvää tekee!

[QUOTE="vieras";26113005]No jos silloin ulkoilma oli raikasta ja kosteaa. Mutta ei se nyt kovin hyvää tee esim. 15 asteen pakkasella. Ja rattaissa lykkäyskin on ihan asia erikseen kuin se että viedään se mukula leikkikentälle tunniksi ja kahdeksi, niinkuin meillä pk:ssa. Joo, raitista ilmaa vaan niin hyvää tekee![/QUOTE]

NO eikö sen nyt jokaisen terve järki sano että tietenkin 15 asteen pakkanen on eri asia. Mutta nyt ei oo muutamaan viikkoon ollu sellasia pakkasia. Ja muutenki sellasia pakkasia on kokonaisuutena lopuksi aika vähän vuoden aikana.

Aiemmin jo laitoinkin että tietenkin ne flunssan ensipäivät ja se pahin vaihe on hyvä rauhoittaa niin että sillon ei riekuta liikaa (toisaalta lastenlääkärit kyllä on sitä mieltä että terve normaali lapsi liikkuu flunssankin aikana jaksamisensa mukaan eikä ulkoilua sen takia ole tarvis rajoittaa), mutta ap:n aloituksesta sain sen käsityksen että ap pitää muksua neljän seinän sisällä niin kauan ku vähänkin räkää valuu. JOs näin todella on niin se tässä on ihan älytöntä. Eikä ole olemassa minkäänlaista faktaa sille asialle että nuhaisena ulkona oleminen pahentaisi tai pitkittäisi flunssaa.

NO eikö sen nyt jokaisen terve järki sano että tietenkin 15 asteen pakkanen on eri asia. Mutta nyt ei oo muutamaan viikkoon ollu sellasia pakkasia. Ja muutenki sellasia pakkasia on kokonaisuutena lopuksi aika vähän vuoden aikana.

Aiemmin jo laitoinkin että tietenkin ne flunssan ensipäivät ja se pahin vaihe on hyvä rauhoittaa niin että sillon ei riekuta liikaa (toisaalta lastenlääkärit kyllä on sitä mieltä että terve normaali lapsi liikkuu flunssankin aikana jaksamisensa mukaan eikä ulkoilua sen takia ole tarvis rajoittaa), mutta ap:n aloituksesta sain sen käsityksen että ap pitää muksua neljän seinän sisällä niin kauan ku vähänkin räkää valuu. JOs näin todella on niin se tässä on ihan älytöntä. Eikä ole olemassa minkäänlaista faktaa sille asialle että nuhaisena ulkona oleminen pahentaisi tai pitkittäisi flunssaa.

eiköhän se ole ihan fakta että kaikenlainen riekkuminen pitkittää sairastamista. lapselta ei kaikkea voi kieltää koska lapsi leikkii kuumeessakin, siksi aikuisen tehtävä on koittaa vähän rajoittaa sitä riekkumista.

Alkuperäinen kirjoittaja ööö?;26113065:
No eikös siinä seiso ja lue ihan sama teksti mistä itsekin puhuin.

No en nyt niinkään sanoisi. Tuossa santaan että ei ole näyttöä siitä että lapsen pitäisi levätä, vaan lapsi saa itse määrätä tahdin. Kuumeiselle ulkoilu kovassa pakkasessa ei ole hyväksi. Mut näköjään selkeää faktaakin voi tulkita monella tavalla. :)

[QUOTE="Fakta";26113089]No en nyt niinkään sanoisi. Tuossa santaan että ei ole näyttöä siitä että lapsen pitäisi levätä, vaan lapsi saa itse määrätä tahdin. Kuumeiselle ulkoilu kovassa pakkasessa ei ole hyväksi. Mut näköjään selkeää faktaakin voi tulkita monella tavalla. :)[/QUOTE]

Siinä sanotaan että lapsen ei tarvitse "levätä" ELI MAATA SÄNGYSSÄ. Siinä ei suinkaan kehoiteta että lapsen saa antaa leikkiä, riehua ja ulkoilla ihan niinkuin itse vaan haluaa ja keksii määrätä.

Niin tosiaan näköjään voi.

[QUOTE="vieras";26113037]eiköhän se ole ihan fakta että kaikenlainen riekkuminen pitkittää sairastamista. lapselta ei kaikkea voi kieltää koska lapsi leikkii kuumeessakin, siksi aikuisen tehtävä on koittaa vähän rajoittaa sitä riekkumista.[/QUOTE]

ei pidä paikkaansa. sairas lapsi osaa ihan itse levätä tarpeen vaatiessa kyllä jos kyseessä on normaali lapsi.

[QUOTE="vieras";26113101]Siinä sanotaan että lapsen ei tarvitse "levätä" ELI MAATA SÄNGYSSÄ. Siinä ei suinkaan kehoiteta että lapsen saa antaa leikkiä, riehua ja ulkoilla ihan niinkuin itse vaan haluaa ja keksii määrätä.

Niin tosiaan näköjään voi.[/QUOTE]

lapsi voi ulkoilla jos ei ole kova pakkanen, lapsi ei oo kuumeessa ja lapsi kokee jaksavansa. mut ei sun oo sitä pakko uskoa. yleensa tietyn tyypinm ihmiset ei usko kuin sen mitä ne haluaa uskoa ja tutkimustuloksetkin on humpuukia jos ne ei myötäile omaa mielipidettä.

ei pidä paikkaansa. sairas lapsi osaa ihan itse levätä tarpeen vaatiessa kyllä jos kyseessä on normaali lapsi.

Aijjaa, olen eri mieltä. Mä itsekään en aina osaa levätä sairaana tarpeeksi vaikka olis tarvis, miten sitten 3-vuotias lapsi. Kun sille lapselle tulee hetkellisesti parempi olo niin se voi painaa menemään vaikka kuinka paljon, mikä aiheuttaa sen että tulee taas entistä huonompi olo jolloin olo pakottaa lepäämään. Mä en todellakaan tarkoita että lapsi ei saisi mitään tehdä, mutta kyllä minä aikuisena rajoitan lapseni tekemisiä kun hän on sairas.

lapsi voi ulkoilla jos ei ole kova pakkanen, lapsi ei oo kuumeessa ja lapsi kokee jaksavansa. mut ei sun oo sitä pakko uskoa. yleensa tietyn tyypinm ihmiset ei usko kuin sen mitä ne haluaa uskoa ja tutkimustuloksetkin on humpuukia jos ne ei myötäile omaa mielipidettä.

Jos mä näen lapsesta että se on selvästi vielä sairas, niin me ei silloin ulkoilla, siis niin ettäkö lähdetään ulos leikkimään. Ei kuume ole ainoa sairauden mittari, eikä noin pieni lapsi edes välttämättä osaa sanoa onko hän kipeä vai ei. Juuri hoidossa mulla oli 4 vuotias lapsi joka väitti että olo on ihan hyvä eikä satu mihinkään, ja kuumetta olikin sitten 39. Ei 3-vuotias välttämättä osaa edes nimetä mihin sattuu.

Jos lapsi näyttää terveeltä eikä ole kuumetta, niin silloin hän ei enään liene sairas ja voi ulkoilla. Joo, olet oikeassa.

[QUOTE="vieras";26113145]Jos mä näen lapsesta että se on selvästi vielä sairas, niin me ei silloin ulkoilla, siis niin ettäkö lähdetään ulos leikkimään. Ei kuume ole ainoa sairauden mittari, eikä noin pieni lapsi edes välttämättä osaa sanoa onko hän kipeä vai ei. Juuri hoidossa mulla oli 4 vuotias lapsi joka väitti että olo on ihan hyvä eikä satu mihinkään, ja kuumetta olikin sitten 39. Ei 3-vuotias välttämättä osaa edes nimetä mihin sattuu.

Jos lapsi näyttää terveeltä eikä ole kuumetta, niin silloin hän ei enään liene sairas ja voi ulkoilla. Joo, olet oikeassa.[/QUOTE]

NO et vissiin osaa lukea? MÄhän oon jo vissii kahteen kertaan tuosta laittanu että TIETENKIN lapsen vointia pitää kattoa, jos lapsi on voipunut ja väsyneen oloinen niin se on tietenki eri asia. Mutta kun flunssa kestää useinkin sen viikon tai ylikin niin ei se väsymys ja voipumus koko sitä aikaa yleensä kestä. Meinaatko muksuas pitää koulustakin sitte pois tasan niin kauan ku joku tippa räkää valuu nenästä? :O TIETENKIN pidetään ne pahimmat päivät kotona, MUTTA kun se räkätauti jatkuu yleensä vielä pitkään senkin jälkeen. TErve järki ja harkinta kehiin hei. Jos lapsi vaikuttaa pirteältä niin se kyllä voi ulkoillla vaikka räkä valuiskin.

Eedla, älä noteeraa tuota tyyppiä. Väittelystä ei loppua tule, jos toinen ei edes halua ymmärtää luettua tekstiä, on niin omanssa maanisessa hurmoksessaan. Joillekin tämäkin on elämää suurempi asia. Lopetat vaan lukemasta niin sillä siitä pääsee. Joku toinen tekee toisin, me teemme niinkuin me teemme.

Yhteistyössä