Nuha, huutoa - lääkäriinkö?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mikä_avuksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mikä_avuksi

Vieras
Hei,

Meidän 4 kk vauva sai kunnon nuhan (räkä valuu koko ajan, yskii) ja toinen silmä rähmii reippaasti. Nuhaa on ollut 4 päivää, mutta kuumetta ei ole ollut (olen mitannut aamupäivällä ainoastaan). Öisin ei ole heräillyt normaalia enempää. Aamut ja päivät ovat menneet melko normaalisti myös, ainoastaan enemmän viihtynyt sylissä. Illat ovat kuitenkin karmeita: huutoa 2-3 tuntia, ja välillä huuto on ihan lohdutonta, mikään ei auta. Joka ilta olen laittanut Panadol-supon vauvan oloa helpottamaan. Ja siis normaalisti illat eivät ole meillä tällaisia.

Missä vaiheessa kannattaa mennä lääkäriin? Tiedän, että flunssa voi kestää useita viikkojakin, mutta kauanko kannattaa tällaisessa tilanteessa vaan seurata tilannetta? Onko tuollainen huuto normaalia, kun vauvalla on flunssa? Entä rähmivä silmä - olen puhdistanut sitä keitetyllä vedellä, mahtaakohan riittää hoidoksi vai tarvitsisikohan lääkärin määräämiä rohtoja?

Löytyisikö teiltä omakohtaisia kokemuksia? Tai vinkkejä? Kiitos avustanne etukäteen!

Vauvat ovat itkuisempia kipeänä ollessaan, mutta nuha menee helposti myös korviin joten mikäli epäilet korvatulehdusta kannattaa mennä näyttämään vauvaasi lääkäriin tai jos tuntuu, että yskä pahenee.
Silmät rähmivät myös usein nuhaisella vauvalla ja itse olen pyyhkinyt (hassulta varmaan kuullostaa, vaikka on vanha kunnon keino), lasteni silmät jäähdytettyyn tee-veteen kostutetulla vanulapulla silmänurkasta ulospäin.

Korvatulehdusta ei välttämättä voi edes "itse epäillä" jokaisen lapsen kohdalla, kuten meillä. Nuha tahtoo tuoda meille korvatulehduksen tullessaan, itse olen siis käyttänyt lääkärissä. En ole odotellut kovin pitkään edes, vaikkei ole kuumettakaan..

Minkä käyttäisin lääkärissä. Itse ajattelin ennen, kun meidän poika oli flunssassa, etten vie lääkäriin, ennenkuin kuume kestää kauan tai on muuten pahana. Mies oli eri mieltä ja ekalla kerralla kun vei, oli korvatulehdus (mitä ei osattu edes epäillä), tokalla kerralla oli kurkkutulehdus (mikä saatin nopeasti lääkekuurilla helpottamaan). Tästä edespäin aion viedä hieman herkemmin tutkittavaksi pojan jos tautia vielä pukkaa...

Samaa mieltä kuin edelliset, nuha aiheuttaa helposti korvatulehduksen. Itkuisuutta lisää kyllä tietysti sekin, että jos ei henki kulje kunnolla. Siis on nenä niin tukossa.
Meilläkin pojalla ollut lähes joka nuhataudin yhteydessä korvatulehdus, joskin olen vienyt niin ajoissa lääkäriin, että on aina ollut vasta alkava korvatulehdus.

Meillä taas on käynyt niin, että ollaan kolme kertaa käyty nuhan takia ihan turhaan lääkärissä. Kerrankin oli itkuisuutta + lämpöä ollut viikon.. Meille sanottiin että "nuha kestää hoitamattoman noin 2 viikkoa, ja hoidettuna noin 14 päivää" :) Eli itse seuraan tilannetta tästä lähin pidempään kotona. Antibioottien syönnistähän voi olla myös montaa mieltä..

Alkuperäinen kirjoittaja mikä_avuksi:
Hei,

Meidän 4 kk vauva sai kunnon nuhan (räkä valuu koko ajan, yskii) ja toinen silmä rähmii reippaasti. Nuhaa on ollut 4 päivää, mutta kuumetta ei ole ollut (olen mitannut aamupäivällä ainoastaan). Öisin ei ole heräillyt normaalia enempää. Aamut ja päivät ovat menneet melko normaalisti myös, ainoastaan enemmän viihtynyt sylissä. Illat ovat kuitenkin karmeita: huutoa 2-3 tuntia, ja välillä huuto on ihan lohdutonta, mikään ei auta. Joka ilta olen laittanut Panadol-supon vauvan oloa helpottamaan. Ja siis normaalisti illat eivät ole meillä tällaisia.

Missä vaiheessa kannattaa mennä lääkäriin? Tiedän, että flunssa voi kestää useita viikkojakin, mutta kauanko kannattaa tällaisessa tilanteessa vaan seurata tilannetta? Onko tuollainen huuto normaalia, kun vauvalla on flunssa? Entä rähmivä silmä - olen puhdistanut sitä keitetyllä vedellä, mahtaakohan riittää hoidoksi vai tarvitsisikohan lääkärin määräämiä rohtoja?

Löytyisikö teiltä omakohtaisia kokemuksia? Tai vinkkejä? Kiitos avustanne etukäteen!

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=skl

Mielestäni ei pitäisi liian hätäisesti lähteä lääkäriin, varsinkaan jos ei ole kuumetta, ei voi olla muutakaan vakavaa. Vauva voi hyvin huutaa nuhan takia, voihan sillä olla myös kurkkukipua, tai päänsärkyä, eihän sitä voi tietää, mutta jos kuitenkin välillä on ok ja hymyilevä, niin ei lääkäriin. Eikä mielestäni pitäisi edes turhaan antaa heti suppoa, jos siis ei tosiaan kuumetta. Sitäpaitsi nykyäänhän sanotaan ettei korvatulehdukseenkaan heti pitäis ottaa lääkettä, varsinkaan jos se ei pahemmin näytä vaivaavaan - kannattaako tosiaan yllätyksenä löytyneeseen korvatulehdukseen ottaa lääkettä?

Meillä nyt toinen nuha meneillään 7kk ikäisellä - ei kuumetta, joten ei lääkäriä, eikä suppoakaan. En itsekään koskaan ole mennyt lääkäriin vaan flunssan takia - jotkut aikuisetkin syö vähän niinku varmuudeksi antibiootteja.

Kun olet itse flunssassa ja joka paikkaan koskee (niinkuin lähes aina flunssassa tekee) ja on niin tukala olo ettet pysty nukkumaan nin etkä itsekään ota mitään särkylääkettä? Ihmetyttää aina nämä jotka eivät lääkitse vauvan kipua mutta itse sitten kyllä ottavat omaan kipuun särkylääkettä. Voi pieiä jotka ei oikeasti saa nukuttua kunnolla pää/kurkku tms kivuiltaan vain koska äiti päättää ettei suppoa tarvita...

Kolmen korvakierrelapsen äitinä kummastelen ettei itkuisen ja flunssaisen vauvan kanssa kannattaisi mennä lääkäriin!
Kun sanotaan ettei korvatulehukseen kannata heti syöttää lääkettä tällä tarkoitetaan antibioottia mutta särkylääkettä kyllä kehotetaan aina antamaan.
Miksi lapsen pitäisi antaa kärsiä? Supot ei ees korvakipuun auta mitään,ainakaan meillä,ovat liian mietoja.Meillä annetaan nestemäistä Pronaxenia,kun on korvakipuitkua ja se tehoaa.

okei, okei, ehkä vähän kärjistin asioita. pointtini oli että turhaa lääkkeiden syöntiä pitäisi välttää. Esim jotkut äidit antaa lapselle varmuuden vuoksi rokotuksen jälkeen suppoja, vaikka ei mitään oireita olisi.

En vielä tiedä mitä teen jos oma lapseni joutuu korvatulehduskierteeseen. Mutta mitä järkeä antaa kuukaus toisensa perään aina uutta lääkuuria, jos ne eivät loppujen lopuksi ole auttaneet edelliselläkään kerralla? Eikö silloin pitäisi miettiä jotain muuta ratkaisua? Homeopatia on kuulemma monella auttanut.

ja tietty tärkeää ois pysyä mahd pitkään terveenä, mitä nuorempana alkaa niitä korvatulehduksia tulemaan, sen pahemmin voi kierteeseen joutua. Että jos vaan mahdollista kannattaa pöpöjä välttää.

Älkää vielä säälikö - tottakai annan suppoa, jos pahalta näyttää - toistaiseksi meillä on ihan hymyilevä nuhanenä.

Moi,
Meillä nuha vielä jatkuu, mutta huuto loppui - enää on epämääräiset yöt jäljellä. Käytin lääkärissä. Ei ollut onneksi korvatulehdusta, ainakaan vielä. Mutta silmätulehdukseen saatiin lääke. Miehelle tuli myös kyseinen flunssa ja hän oli tosi kipeä (pää- ja kurkkukipua), ja sanoi, että voi poloista, jos tämmöinen särky on ollut. Että ei ihme, että itku pääsi pikkuiselta.. Tuohon lääkettä/ei lääkettä keskusteluun liittyen: tällä kertaa oli hyvä, että annoin supon oloa helpottamaan. Jokainen varmaan tuntee oman vauvansa, tai ainakin yrittää tulkita, ja sen mukaan lääkitsee tai lähtee lääkäriin. Terveitä hetkiä kaikille!

Yhteistyössä