Ns. luomuna synnyttäneet, uskallatteko uudestaan?

  • Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti
ap
Itsellä esikoisen synnytys meni puolivahingossa ilman kipulääkitystä ja oli kyllä ihan helvetin tuskallinen. Homma oli kuitenkin tosi nopeasti ohi ja olo ihan hyvä jälkikäteen.

Mietin nyt, että mitä tehdä seuraavan synnytyksen kohdalla...pyydänkö heti lääkityksen vai antaako mennä taas luomuna. Onko se epiduraali oikeasti avain onneen :)
 
kmm
Mulla toinen synnytys meni luomuna ja siitä jäi hyvä fiilis, vaikka kipeä olinki. Ekassa synnytyksessä sain epiduraalin ja liudan muita puudutuksia jotka haittasi tosi paljon ponnistusvaiheessa. Nyt oon viimeisillään raskaana ja pyrkimys on hoitaa synnytys ihan luomuna, itse pidin sitä parempana.
 
4 kertaa luomuna, en vaan oo ehtinyt saada kipulääkitystä tai siis tuun niin loppuvaiheessa kipeäksi että ei oo mitään ehtinyt antamaan. Viidenessä synnytyksessä sit sain kohdunkaulakaulakanavapuudutteen yhdennellätoista hetkellä...
 
Juu en
kaksi syntyny luomuna kun en ole kerinny sairaalaan ajoissa. Jos saan joskus lisää lapsia teen leirin oven eteen ainakin 2 viikkoa ennen laskettua aikaa ja vaadin jokaikisen pillerin ja ruiskeen mitä se laitos sisällään pitää. Ikinä ikinä ei enää luomua mulle kiitos.
 
vieras
Mulla syntyi esikoinen luomuna, koska tuli niin vauhdilla. Ei kuitenkaan jäänyt mitään traumoja, päin vastoin yllätyin, miten hyvin sen kivun kesti. Toisesta ja kolmannesta en edes miettinyt kivunlievitystä, koska mulla oli niin vahva usko siihen, että pärjään ja jaksan kyllä. Jostain syystä mulla synnytyskipu ei ole ollut millään kerralla mitenkään raastavan paha vaan olen ollut aina ihan hyvävoimaisena ja skarppina. Lisäksi synnytyksen ovat olleet joka kerta alle 3h eli ei siinä kauheasti ole tarvinnut sitkutellakaan. Ehkä olisin toista mieltä jos synnytykset olisivat kestäneet 13h tai vaikkapa vuorokauden.
 
vieras
Jep, toinen oli kokonaan luomu ja tuntui hyvältä jos vielä mahdollisuuden saan niin toiveissa on synnytys ilman lääkkeitä. Mutta toisaalta mun päätökseni on ollut mennä tuntemusten mukaan joten mennessä näkee.
 
TukkaTakana
Toinen tuli "vahingossa" luomuna. Ajattelin siis ottaa kaikki maholliset, vaikka esim. epiduraali ekan kohalla vaan pahensi asioita! Mutta niimpä siinä sitten kävi ettei siinä rytinässä ja ryskeessä mulle keretty mitään antaan. Vinguin kipulääkettä, kun vauvan pää jo näkyi! :D Ja jälkeenpäin oli oikeinkin miellyttävä (jos nyt voi niin sanoa) olotila ja olin valmis kaappaan vauvan kainaloon ja lähteen kotio samantien, mutta eivät penteleet päästänyt! :)
 
ihmettelevä
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Ei mulla ole ollut avain onneen, päinvastoin. Luomusta jäi järkyttävät selkäkivut sitten synnytyksen jälkeen pois ja niinpä tää neljäskin tulee luomuna.
mulla sattuu yhä selkään vaikka synnytyksestä on jo reilu 2kk.. voiko se johtua epiduraalista??? muuten homma meni hyvin ja oon tyytyväinen
 
hyvä kokemus
Mä synnytin ekan luomuna ihan omasta valinnasta. Synnytys kesti yli 20 tuntia ja kyllä mulle tarjottiin vaikka mitä kivunlievitystä, mut en halunnut. Hengitin syvään supistuksen aikana ja uloshengityksellä tein möreää aa-ääntä. Hallitsin kehoni hyvin joten ei ollu liian tuskallista, rankkaa kyllä (olin ihan hiestä märkä ). Ponnistusvaihe oli pitkä, melkee 1,5 h ja siksi melkeen kivuton :)

Tosi positiivinen kokemus ja toivon että onnistuu ensi kerrallakin yhtä hyvin, tosin lyhetkestosempi ois voinu olla :D Ensi kerralla treenaan enemmän ennen synnytystä, mulle tuli lihakset tosi kipeeks!
 
Yksvaan
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelevä:
Alkuperäinen kirjoittaja Yksvaan:
Ei mulla ole ollut avain onneen, päinvastoin. Luomusta jäi järkyttävät selkäkivut sitten synnytyksen jälkeen pois ja niinpä tää neljäskin tulee luomuna.
mulla sattuu yhä selkään vaikka synnytyksestä on jo reilu 2kk.. voiko se johtua epiduraalista??? muuten homma meni hyvin ja oon tyytyväinen
Itse ainakin uskon niin, koska kolmannesta ei kivunkipua eikä myöskään epiduraalia.
 
juuh
Eka meni luomuna, olin myös etukäteen ajatellut, että luomuna mennään niin kauan kuin kestän. Sattuihan se, mutta kun kyllä sen kesti ja jälkeenpäin oli tosi mukava olo! Toinen meni sitten jo rutiinilla :) Mulla ollut kohtuullisen nopeasti etenevät synnytykset. Kummallakin kerralla ajattelin kuitenkin, että kipulääkkeen otan, jos siltä alkaa tuntua. Pahimmalta tuntui, kun ponnistusvaihe alkoi, mutta sittenhän ei enää mitään kannata ottaa ja kakkosen kohdalla sekin vaihe oli nopeasti ohi, kun osasi ponnistaa.
 
piu
No mulla ei ihan luomuna ollut tokan synnytys, koska kerkesin jonkun verran imppaamaan ilokaasua. Vaikka se olikin ihan turha. Toka siis käynnistettiin ja se kipu oli jotain niin helvetillistä, että jos joskus kolmannen tekaisisin, niin en samaa haluaisi kokea. En kerinnyt saada puudutuksia ajoissa, koska lääkärillä oli muita kiireitä. Siinä vaiheessa kun lääkäri pääsi mun luo, niin ei mitään kannattanut enää laittaa.

No onneksi koko homma ei kestänyt kuin kolme tuntia tai oikeastaan kaksi, kun ensimmäiseen tuntiin ei tapahtunut mitään. Mutta sillä se niin kipeää ottikin, kun suorastaan räjähdin auki..
 
Nana
Kaksi luomua takana ja yksi edessä. Synnytykset on mulla hyvin nopeita noin tunnin puolitoista, joten kyllä sen aikaa kestää. Ja jotenkin tunsin, että kipulääkityksellä puuttuminen olisi voinut synnytystä hidastaa ja vaikeuttaa. Tai siis jotenkin se siedettävä kipu, kova kylläkin, vei synnytystä erittäin hyvin eteenpäin. Onkohan muuten olemassa tutkimusta, että miten kipulääkkeet vaikuttaa synnytyksen kestoon?
Mutta jos synnytys on pitkä, niin varmasti olisin jotain troppia pyytänyt. Ei se kuitenkaan itseisarvo ole. Tuotakaan ei kannata varmaan ns. lukkoon lyödä. Tuntemuksien mukaan ja toisilla on kipukynnys korkeammalla muutenkin.
 
Mä nyt en ihan luomuna oo synnyttäny ( ehdin saamaan ilokaasua viimeisen vartin aikana... ) mutta kokemusta on myös epiduraalista ja jos mä tulen vielä synnyttämään, toivon ettei mun tarvii turvautua mihinkään puudutteisiin. Niistä jää inhottava pöhnä ja eihän nuo aina edes anna mitään apua.
 
v
Eka kerta meni luomuna vastoin toiveitani. Olisin ollut valmis ottamaan mitä tahansa lääkitystä. Kivut olivat uskomattomat. En ollut osannut varautua sellaiseen lainkaan.

Toisella kertaa aika meni odotellessa, että milloin ne kovat kivut tulevat. Ilokaasu oli käytössä vajaan tunnin ajan ennen synnytystä. Sen avulla pärjäsin hyvin. Toinen kerta oli paljon helpompi kuin ensimmäinen.

Jos synnyttäisin kolmannen kerran, en haluaisi ainakaan epiduraalia. Luultavasti harkitsisin luomusynnytystä.
 
Ekassa kätilön "pakotuksesta" otin vähän ilokaasua. Toisessa en suostunut ottamaan sitäkään. Ekassa synnytyksessä kyllä olin niin kipeä (=paniikissa, epävarma)lopussa, että halusin ihan mitä vaan muttei ehditty antaa. Toisessa en edes pyytänyt missään vaiheessa. Jos joskus vielä synnytän, en mitään kivunlievitystä halua.

Mun kohdallani sanoisin, että kyse on täysin siitä että keskittyy siihen hommaan ja ottaa supistukset/kivut vastaan. Jos huutaa ja voihkii ja jännittää, on taatusti kipeä ja tarvii jotain. Ääh, osaankohan mä pukea tätä nyt sanoiksi mitä tässä ajan takaa. Lisäksi mulla on karmee neulakammo ja selkään pistettävät piikit aiheuttaa ihan kauhean paniikin.
 
Kaksi ensimmaista synnytin luomuna (miten se nyt onkaan taalla palstalla maaritelty: ei kipulaakkeita, ei kaasuja, ei mitaan kemikaaleja). Kaksi seuraavaa synnytin epiduraalilla kun ajattelin etta hullut ne itseaan raakkaa kun helpommallakin paasee. Ja edelleen olen samaa mielta - jos viela synnyttaisin niin epiduraalin ottaisin joka kohtaan!
 
bndajn
Mulla on kaksi kertaa epiduraali torpannut synnytyksen. Esikoisen tapauksessa synntystä ei saatu enää oksitosiinillakaan takaisin kunnon vauhtiin, ja puukkoa tarvittiin. Kakkosen synnytyksessä ihme tapahtui, vaikka tuntien kuluessa lääkäri oli monta kertaa jo leikkaussalia varaamassa, ja lopulta tyttö syntyi kuin syntyikin alakautta.

Ja tämän takia meille ei enempää lapsia tule. Synnytystuskat on mulla olleet niin infernaaliset, että vielä vuosien jälkeenkin muistelen niitä niin kauhulla, että oksennus nousee suuhun (ja vielä sanotaan että synnytyskivut unohtuvat kun vauva on käsissä, just joo!). Toivoisin, että kaikki nämä jotka hurskastelevat että "ne kivut pitää vaan ottaa vastaan" saisivat kokea saman kuin minä (mä nimittäin todellakin uskon, ja kätilöiden kertomana tiedän, että synnytyskivut eivät ole samanlaisia kaikilla), johan loppuisi jeesustelu ja oman ihkupihkun kivan pikku täysluomusynnytyksen hehkuttelu.

Mä en voi käyttää epiduraalia, joka on ainoa mulla kipuihin tehoava troppi (ja kokeillut olen aivan kaiken, vedestä ilokaasuun, hieronnasta ja lämpöpusseista lääkkeisiin, kävelyt, synnytyslaulut, keinutuolit ja jumppapallot jne. jne.) joten synnyttämään en enää lähde. Fyysisesti olen toipunut kummastakin synnytyksestä hyvin, joten siihen, että epiduraali jäisi vaikuttamaan elimistöön jopa kuukausiksi synnytyksen jälkeen, en usko pätkääkään. Synnytys ylipäätään on rankka kokemus kropalle, ja siitä voi toisille jäädä fyysisiä oireita.
 
No ei ole tulossa lisää lapsia, mutta eka syntyi kaikkien mahdollisten kipulääkkeitten kanssa ja olin todella kipeä viikon ainakin synnytyksen jälkeen, toka syntyi ilman mtn kipulääkkeitä tahi kaasuja,ku ei mtn ehtiny saada ja olin ns. heti pystyssä ja paikat parani paljon nopeammin,eli omasta kokemuksesta sanoisin etten mitään ottaisi,mutta todellisuudessahan ne kivut on niin hirveet,että varmaan pahimmissa kivuissa synnärillä pyytäisin jotain vaikka kuinka en aikoisi :D
 

Yhteistyössä