NP- Ultrasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mielipiteitä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mielipiteitä

Vieras
Pistäsin gallupin tapaista pystyyn.
Ja aiheena NP-ultra. Oletteko menneet?
Millaisia tuloksia? Onko paljon vääriä hälytyksiä?
Miksi olette / ette ole menneet?

Itselläni on vielä mietintävaihe että menenkö vai en.

Olen käynyt molemmissa raskauksissa.
Kaikki OK molemmilla kerroilla.
Eka raskaudessa menin varmistamaan että kaikki on kunnossa kun ikää oli jo 33. Toisella kerralla halusin vain varmistaa että mahassa on joku kun ei ollut raskausoireita ja piti ilmoittaa töissä normaalia aikaisemmin raskaudesta.
Kaveri ei mennyt np-ultraan kun pelkäsi sieltä löytyvän vikaa, olisi mennyt mielenrauha ja yöunet moneksi viikoksi jos olisi ollut jotain poikkeavaa.

Kävin kummassakin raskaudessa. Neuvolatäti kysyi haluanko niin vastasin vain, että ""ihan sama"". Tuloksella ei välttämättä olisi ollut mitään merkitystä, vaikka olisikin ollut huolestuttava. Kuitenkin olisin lapset pitänyt. Ei kuitenkaan näkynyt mitään hälyyttävää.

Meillä sai valita np-ultran tai rakenneultran vähän myöhemmin. Valitsin np:n. Halusin tietää että vauvalla on kaikki kunnossa. Ja tietää aikaisemmin onko yksi vai kaksi sikiötä, kun on kaksosia suvussa monta.

Kävimme np- ultrassa, osaksi siksi että halusimme kovasti nähdä pikkuisen ja osaksi siksi että halusimme tietää kaiken olevan kunnossa, suvussa down- syndrooma.
Ei ollut turvotusta ja kaikki siis kunnossa!

Itse odotan ensimmäistäni ja mietimme np-ultraan menoa. Paikkakunnallamme ei tehdä rakenneultraa ja halusimme nähdä tulokkaan, joten varasimme ajan ensimmäiseen ultraan. Laskettu aikakin oli epäselvä, joten ultrassa saataisiin selvyys siihen.

Äitiyspolin vastaanotossa keski-ikäinen kätilö oli repiä pelihousunsa, kun en suostunut allekirjoittamaan suostumustani seuloihin. Meillä tehdään lisäksi jotkut verikokeet, joilla tutkitaan suomalaisen geeniperimän munuaissairautta ja jotain toista juttua. Sain tosi tylyn vastaanoton, kätilö tokaisi, että tutkimus jää sitten hyvin vaillinaiseksi. Kerroin, että saa sitten jäädä.

Meidän vauvan niskapussia ei siis mitattu, mutta lääkäri katsoi sen rakenteet ja sisäelimet läpi. Kerroin perusteluksi, ettei down ole mielestäni vammoista pahin, työssäni näen lapsia, joilla on vaikeita ongelmia niin fyysisellä kuin psyykkiselläkin puolella ja nämä ovat mielestäni paljon pahempia lapsen sairauksia. Ja näitä ei voida seuloa mitenkään!!!

Lisäksi np-mittaus ja tietokoneohjelmalla tehtävä arvio äidin riskistä saada down-lapsi on epävarma ja kertoo todellakin vain siitä riskistä. Ja vaikka kokeet ovat osoittaneet vauvan olevan vammainen, onkin syntynyt terve lapsi. Niin kauan kuin ei ole olemassa ""satavarmoja"" tutkimuksia, niin en jaksa enkä halua huolestuttaa itseäni enää tiedolla siitä, että minulla on RISKI saada vammainen lapsi.

Jokaisen on itse mietittävä, mitä tietoa ja tutkimuksia haluaa. Jos tieto riskistä helpottaa, on siihen jokaisella oikeus. Mutta oikeus on myös kieltäytyä. Meidän ratkaisumme oli, että mahdollinen down ei johtaisi raskauden keskeytykseen.

Itse olen miettinyt tuota np- ultraa, enkä oikein tiedä vieläkään mitä tekisin, menisinkö vai en?

Toisaalta jos jotain olisi vialla niin olisi ehkä hyvä tietää siitä etukäteen. Tai sitten ei.

Eli en oikein tiedä mitä kannattaisi.

Oletteko miettineet , että entä jos kaikki ei sitten olekaan hyvin? Tarkoitan nyt vakavia kehityshäiriöitä.

Meillä todettiin np-ultrassa turvotusta yli 4, menimme lapsivesipunktioon ja todettiin vaikeasti vammautunut sikiö.Nyt toiveissa uusi raskaus. Itse koin np-ultran mahdollisuuden hyvänä, vaikka kokemuksena se olikin äärimmäisen raskas juuri siksi että lv-punktiota ja sen tuloksia täytyi odotella aika kauan.

Yhteistyössä