Nöyrrymme ja haemme toimeentulotukea. Mitä menoja he ottavat laskelmassa huomioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja köyhät
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

köyhät

Vieras
- 4 hlö perhe, 2 aikuista ja 2 lasta.
- Asuntolainaa on ja laina tietenkään ei kuulu hyväksyttiyhin menoihin, mutta entä korot ja yhtiövastike?
- Meillä on vakuutuksia, tv-lupa, 2* matkapuhelin ja netti.

Tulomme (mies tienaa, minä haen töitä koko ajan) 2200€.
- Laina n.300/kk
- Vastike n.260€/kk vesineen.
- Korot n.200€

- sähkö n. 50€/kk

Ruokamenot, vaipat, yms 500€
Bensa n. 200€

Rahat ei riitä mihinkään! :( Onkohan tuota edes järkeä hakea? Toivottavasti minä työllistyn pian!

menoiksi otetaan huomioon: vuokra, vesi, sähkö, hammaslääkärikulut, terveyskeskuskulut yms (ei yksityisiä palveluita), harkinnanvaraista tukea voi saada _välttämättömiin_ kodin hankintoihin.

Perusosa kattaa seuraavat menot:

ruoka
henkilökohtaiseen ja kodin puhtauteen liittyvät menot
paikallisliikennemaksut
puhelimen käyttömenot, TV-lupa, sanomalehden tilaus, internetin käyttökulut ym. informaatiomenot
vaate- ja jalkinemenot
harrastus- ja virkistysmenot
ilman lääkärin määräystä hankitut lääkkeet, hoitotarvikemenot sekä muuhun kuin sairauden hoitoon määrätyt lääkkeet
muut jokapäiväiseen toimeentuloon liittyvät menot

Perusosan lisäksi otetaan tarpeellisen suuruisina huomioon seuraavat menot:

kohtuulliset asumismenot
kohtuulliset sähkö- ja kotivakuutuslaskut
julkisen terveydenhuollon poliklinikka-, terveyskeskus- ja sairaalamaksut
lääkärin sairauden hoitoon määräämät lääkkeet
julkisen hammashuollon maksut
lasten päivähoito- ja iltapäiväkerhomaksut
työmatkakulut halvimman matkustustavan mukaan

Toimeentulotukilaskelmassa huomioitavat tulot ja varallisuus

Tuloja ovat hakijan ja tämän perheenjäsenten käytettävissä olevat tulot.
Tuloina ei kuitenkaan huomioida vähäiseksi katsottavia avustuksia ja ansiotuloja, äitiysavustusta, eläkkeensaajan tai lapsen hoitotukea, vammaistukea, työvoimapoliittisessa koulutuksessa olevan ylläpitokorvausta eikä perheen alle 18-vuotiaan lapsen tuloja siltä osin kuin ne ylittävät hänen omat elinkustannuksensa.

Ansiotuloista jätetään tuloiksi huomioimatta vähintään 20 prosenttia - kuitenkin enintään 150 €/kk (väliaikainen lain muutos, joka on voimassa 31.12.2014 asti).

Varoiksi lasketaan hakijan ja tämän perheenjäsenten käytettävissä olevat varat.
Varoina ei kuitenkaan huomioida hakijan tai hänen perheensä käytössä olevaa vakinaista asuntoa, tarpeellista asuinirtaimistoa, tarpeellisia työ- ja opiskeluvälineitä eikä perheen alle 18-vuotiaan lapsen varoja siltä osin kuin ne ylittävät hänen omat elinkustannuksensa.
Toimeentulotuen takaisinperiminen

Toimeentulotukea ei yleensä peritä takaisin. Toimeentulotuki tai osa siitä on kuitenkin mahdollista periä takaisin, jos

toimeentulotukea myönnetään ennakkona tulevaa etuutta vastaan sinä aikana, kun tuen saajan jokin etuushakemus on käsiteltävänä (esim. työttömyysturva, asumistuki, opintotuki, elatusturva, eläke)
tuen saajalla on sellaisia tuloja, varoja tai omaisuutta, joka ei ole hänen käytettävissään vielä tukea myönnettäessä
tuen saaja on tahallaan laiminlyönyt velvollisuuden pitää huolta omasta elatuksestaan
elatusvelvollinen on tahallaan laiminlyönyt
elatusvelvollisuutensa, jolloin tuki peritään takaisin elatusvelvolliselta
tuen myöntäminen on aiheutunut lakkoon osallistumisesta

Takaisinperinnästä päätetään samalla kun päätetään toimeentulotuen myöntämisestä. Jos tuen myöntäminen on perustunut tahallaan erehdyttävästi annettuihin erehdyttäviin tietoihin, voidaan takaisinperinnästä päättää myös jälkikäteen.

Hmm tuskimpa hirveesti tuutte tukea saamaan. En tiedä onko järkeäkään kiikuttaa papereita sinne kuukausittain jonku muutaman kympin tähden. Nyt vaan rahankäyttö hallintaan, esim kauppalasku pienemmäksi, jätettä kaikki herkut ja turhat pois niin varmasti saa ainakin 100e nipistettyä kauppakuluissa.

Niin unohdin vaate ym menot ja lääkkeet ja terveydenhuollon ja joitakin muita laskuja. Huoh... Näillänäkymin saisimme yli 150€ näillä tuloilla, ainakin tampereen kunnan laskurin mukaan. Asumismenot meillä on kohtuulliset. Nämä raha-asiat o tällä hetkellä aika toivottomia. :( Meillä ei ole ostettu mitään ylimääräistä moniin kuukausiin... Ei ole varaa ostaa edes kirpparilta vaatteita. :(

[QUOTE="vieras";26074979]Jyv[/QUOTE]

Arvioi mahdollisuutesi tukeen

Tämän laskurin avulla voit arvioida mahdollisuutesi saada toimeentulotukea. Huomaa kuitenkin, että tämä ei ole toimeentulotukipäätös. Varsinainen toimeentulotukipäätös voi poiketa laskurilla saamastasi tuloksesta.

HUOM! Perusosan voit laskea tästä taulukosta

[QUOTE="Jeps";26074967]Hmm tuskimpa hirveesti tuutte tukea saamaan. En tiedä onko järkeäkään kiikuttaa papereita sinne kuukausittain jonku muutaman kympin tähden. Nyt vaan rahankäyttö hallintaan, esim kauppalasku pienemmäksi, jätettä kaikki herkut ja turhat pois niin varmasti saa ainakin 100e nipistettyä kauppakuluissa.[/QUOTE]

150-500€ saisimme laskurin mukaan. Mun mielestä kannattavaa hakea. Meillä ei muutenkaan osteta herkkuja tms kaupasta, kun ei ole varaa. Kaikista tuotteista valitsen muutenkin sen halvimman vaihtoehdon, paitsi vaipoista en tingi, koska vain yksi merkki sopii tuolle herkkäihoiselle. Huoh... Kaikki lihat yms ostetaan -30% lapulla...

Teidän bruttotulot 2200e, joka siis sisältää sun työttömyyskorvauksen (siitä päätellen, että haet koko ajan töitä) sekä lapsilisän? Nämä pois tuosta summasta niin aika pienet bruttotulot on miehelläsi. Miten olette asuntolainan saaneet noin pienillä palkkatuloilla, mitä miehesi tienaa? Kyllä tuolla summalla voisi saadakin toimeentulotukea (jos siis puhut täysin totta noiden tulojen suhteen).

[QUOTE="mä";26075000]Teidän bruttotulot 2200e, joka siis sisältää sun työttömyyskorvauksen (siitä päätellen, että haet koko ajan töitä) sekä lapsilisän? Nämä pois tuosta summasta niin aika pienet bruttotulot on miehelläsi. Miten olette asuntolainan saaneet noin pienillä palkkatuloilla, mitä miehesi tienaa? Kyllä tuolla summalla voisi saadakin toimeentulotukea (jos siis puhut täysin totta noiden tulojen suhteen).[/QUOTE]

Minulla kotihoidontuki ja lapsilisät. En halua työkkäriin, mieluummin haen töitä näin itsenäisesti. En halua työkkärin listoille.

Miehellä palkka n. 16€/h, MUTTA työtunteja tällähetkellä vähän. Mies tienaa n. 1700€, minulle kotihoidontuki ja lapsilisät. Lapsilisiä ei otettu tuossa toimeentulotukilaskurissa homioon, kun laskin sillä tulomme.

Alkuperäinen kirjoittaja köyhät;26075018:
Minulla kotihoidontuki ja lapsilisät. En halua työkkäriin, mieluummin haen töitä näin itsenäisesti. En halua työkkärin listoille.

Miehellä palkka n. 16€/h, MUTTA työtunteja tällähetkellä vähän. Mies tienaa n. 1700€, minulle kotihoidontuki ja lapsilisät. Lapsilisiä ei otettu tuossa toimeentulotukilaskurissa homioon, kun laskin sillä tulomme.

Todennäköisesti tämä huomioidaan myös toimeentulotukilaskelmassa. Sossut katsovat niin että olet laiminlyönyt perheesi toimeentulon kun et ole hakenus työttömyyskorvausta. Voi olla että olen väärässä, mutta noissa laitoksissa käsketään aina lypsää kaikki mahdolliset rahat ensin muualta ja sitten vasta tulla heille "vinkumaan".
Itse en halunnut hakea opintolainaa ja päätöksessä luki "*****nen on itse vapaaehtoisesti laiminlyönyt perheensä toimeentulon päättäessään olla nostamatta opintolainaa. Tämän vuoksi toimeentulotukihakemus evätään." ts. olin huono äiti kun en halunnut velkaantua :)

Todennäköisesti tämä huomioidaan myös toimeentulotukilaskelmassa. Sossut katsovat niin että olet laiminlyönyt perheesi toimeentulon kun et ole hakenus työttömyyskorvausta. Voi olla että olen väärässä, mutta noissa laitoksissa käsketään aina lypsää kaikki mahdolliset rahat ensin muualta ja sitten vasta tulla heille "vinkumaan".

Ap on kotihoidontuella, joten työttömyyskorvausta hänen ei tarvitse hakea.

Siis enkö muka saisi hoitaa lapsia kotona (kotihoidontuella) ja siinä samalla hakea töitä!? :O

Meillä on muutenkin tarkoituksena että kun minä työllistyn niin lapset ovat siltikin kotihoidossa.

Opintolainaa aikanaan olen hakenut ja näistä meidän huimista tuloista jo melkein kaikki pois maksanut. Lainaa oli n. 3000€ ja enää vain muutma satanen.

Toimeentulotukea haettaessa otetaan huomioon kaikki bruttotulot. Nopeasti laskurilla laskettuna 4 henkiselle perheelle pitäisi jäädä käteen noin 1400 euroa kuussa elämiseen, kun asumisen kulut on vähennetty. Reseptilääkkeet ja kotivakuutus hyväksytään myös menoiksi. niin ja toimeentulotukea hakiesssa, täytyy olla ensin laitettuna asumistukihakemus vireille.

Yhteistyössä