Noroa vai RS:ää?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Harvoin oksutautia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Harvoin oksutautia

Vieras
Onko sillä loppujen lopuksi merkitystä onko Noroviruksen aiheuttama oksennus+ripulitauti vai RS:än? 3v. alkoi aamulla oksentaa ja kuumettakin on 38 verran. On kyllä tolkuissaan ja oksentanut on ehkä 5 krt päivän aikana, yhdet ripulit tullut housuun. Äsken oksensi ulos sen mit'ä n. tunti sitten söi ja joi. Pumppasin lisää juomaa sisään, jos ehtisi jotain imeytyä ennen seuraavaa laattaamista.

Harvemmin RSV ripulia aiheuttaa. Vai rotaako meinaat? RSV voi aiheuttaa erittäin limaisia oksennuksia, johtuen lähinnä siitä, ettei pieni lapsi vielä osaa oikein yskiä limoja pellolle. Näin ainakin meillä 5 kk vauvan kanssa aikoinaan. Lima oli selkeästi pääosa sitä oksua, ei samanlaista kuin vatsataudissa.

Ei kannata suuria määriä kerralla juottaa/syöttää, ettei taas tule ylös. Pieniä määriä useammin. Itse olen antanut tuossa iässä urheilujuomaa (hyi mua!) lapselle, joka oli vaarassa kuivua, sillä siinä oli suoloja mukana.

RSV on erittäin kova flunssa, pahoine yskineen ja kuumeineen.Ei kuulu oksentelu eikä ripuli tuohon tautiin.

Noroa sitten.Vaikka mitä väliä sillä on, mikä virus.Oireenmukainen hoito kuitenkin.

eihän sillä pöpöllä nyt sinänsä ole mitään väliä... Ja sitäpaitsi norohan aiheutta n.75% kaikista mahataudeista Suomessa, joten tod.näk.se on noro teilläkin...

Mutta siis tarkoitatko tolla rs:llä RS-virusta?? Jos, niin mun tietääkseni se on flunssa eikä mahatauti..

Oikeestaan jattelin ihan sitä, että onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä minkä viruksen aiheuttama tauti jyllää, ellei sitten mene kovin heikoksi ts. kuivu?
Lapsella on todella harvoin oksennustautia ja yritän tässä leputella hermojani ettei tämä nyt mitään vakavaa ole (kun radiosta kuulin noron yms. ruuhakuttaneen sairaalat).

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Oikeestaan jattelin ihan sitä, että onko sillä loppujen lopuksi mitään väliä minkä viruksen aiheuttama tauti jyllää, ellei sitten mene kovin heikoksi ts. kuivu?
Lapsella on todella harvoin oksennustautia ja yritän tässä leputella hermojani ettei tämä nyt mitään vakavaa ole (kun radiosta kuulin noron yms. ruuhakuttaneen sairaalat).

Ei sun tarvitse diagnosoida sitä aiheuttajaa.Hoidat vain oireenmukaisesti nyt.Eli paljon nesteitä, vähän makeaa jos ripulia.
Kuumetta alentavaa lääkettä sekä kipuja.

Ei norokaan mikään vakava ole terveelle lapselle.
Kuivuminen on se jota sairaalassa sitten joudutaan hoitamaan, eli nestettä lapselle vaikka väkisin.
Mehujää muodossa tms.
Itse olen joutunut jopa ruiskulla ja väkisin juottamaan vartin välein.Ennemmin se kuin nenämahaletku sairaalassa.
Jos lapsi tosi vetämätön, koita listata ylös paljonko on arviolta oksentanut ja ripuloinut sekä paljonko juonut.
Näin tiedät sanoa lääkärille nestetasapainosta.

Noroa se varmaan on. Rotaviruksen ripuli haisee sellaselle ammoniakkiselle ja noron ihan normaalille (ainaki mun mielestä ). Joillekin noro tai rota tulee niin rajuna, että pitää viedä sairaalaan, ei siis välttämättä sun pojalle. Anna tarpeeksi juotavaa, mieluiten huoneen lämpöistä, niin ei tule niin helposti oksennusrefleksiä. Pikaista paranemista!

Yhteistyössä