H
huolestunut äiti
Vieras
Meillä on kaksi poikaa. Kolme vuotias ja 8 kk vanha. Kun vauva syntyi, isompi poika oli tosi kiltti pikkuveikkaa kohtaan. Hoiti ja silitteli. Kun vauva alkoi kiinnostumaan isoveikan leluista, alkoi itsekin liikkumaan ja pääsi itse isoveikan huoneeseen, niin isoveikka alkoi kapinoimaan. Se alkoi pikkuhiljaa, tönimistä, huutamista, pian alkoi jo lyömään, joskus kädellä joskus leluilla, nyt sitten jo potkii päähän. Isoveikka on joka päivä yhä väkivaltaisempi. Siis lyö leluilla ja välillä potkii, haukkuu ja huutaa, herättelee päiväunilta. Muillekin, esim isovanhemmille on osoittanut suurempaa uhmaa kuin ennen, mutta ventovieraille ei. Pihalla ja puitossa osaa olla nätisti. Minua alkaa pikkuhiljaa huolestuttamaan tuo uhma pikkuveljeä kohtaan. Mikä on normaalia ja mikä ei? Miten sen saisi loppumaan? Kun se muuttuu vaan rajummaksi ja rajummaksi, pelkään vauvamme puolesta kun en voi olla koko ajan siinä läsnä, kun vauva itse tahtoo mennä isoveikan leikkeihin mukaan. Välillä yritän laittaa lapset leikkimään eri huoneisiin, mutta huonolla menestyksellä. Yleensä nämä potkimiset ja lyömimiset tapahtuvat silloin, kun isompi luulee ettei kukaan näe. Rangaistukseksi näistä lyömimisistä yms poika saa välillä jäähyjä, välillä otan leluja pois ja AINA keskustellaan asiasta kunnes poika pyytää pikkuveikalta anteeksi. Olen yrittänyt antaa huomiota kummallekin, yhteisiä leikkejä isoveikan kanssa, tarroja kiltteydestä yms, mutta mikään ei tunnu auttavan. Poika on hirveän ilkeä ja väkivaltainen, mikä avuksi?