Normaali maitoon siirtyminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja No Name
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

No Name

Vieras
Hei!

Itse kuulutaan vielä tuonne vauvat-puolelle, mutta luulisin että tällä puolella saisin enemmän vastauksia kysymykseeni.

Eli, minkä ikäisenä aloititte tavallisten maitotuotteiden antamisen vauvallenne? 10kk taitaa olla se neuvolan suositus. Millä tuotteilla aloititte (viili, maustamaton jogurtti?) ja missä vaiheessa aloitte antamaan tavallista maitoa? Kuinka pitkään tämä "siirtymävaihe" kesti?

Hapanmaitotuotteita (jugurtti, piimä, viili, raejuusto) aloitin antamaan vuoden iässä, luomumaitoa 1v 2kk:n ikäisenä. Aika vähän juo maitoa edelleen, pienet hörpyt ottaa päivittäin joko luomupiimää tai -maitoa ruoan päälle. Puuro tehdään maitoon. En näe mitään syytä juottaa lapselle vielä suuria määriä lehmänmaitoa kun tyttö syö kuitenkin edelleen tissiä monta kertaa päivässä. Tyttö on nyt 1v 3kk.

Viiliä ja jugurttia muistaakseni alettiin antamaan tytölle jo noin 9-kuisesta alkaen ja ne sopi jo silloin hyvin. Tavallisen maidon alotus piti siirtää vähän myöhemmäksi, sillä musta ainakin tuntui, että se ei heti sopinut.....alotettiin varovainen tavalliseen rasvattomaan maitoon siirtyminen noin 11,5-kuisena ja korvike jäi kokonaan pois noin parin kuukauden kuluttua tästä. Pikkasen ennen juotavassa muodossa annettavaa maitoa laitoin tavallista maitoa ruokiin.

täälläpäin ainakin neuvolassa suositellaan että aloiteltaisiin vasta vuoden vanhana.. mutta itse aloittelin jo kun poika oli 10kk ja ennenkin sai jo vähän jugurttia.. eli tosiaan happamilla kannattaa aloittaa (piimä,bulgarian jugurtti,raejuusto,rahka) pieniä määriä aluksi esim. hedelmäsoseen kanssa.. ja jos teet lapselle itse ruuat niin ruuan valmistuksessa (esim. makaroonilaatikon munamaito) voi alkaa jo käyttää maitoa.. sitten 1vee synttäreiden tienoilla aloin antaa pieniä määriä nokkamukista ruuan yhteydessä ja aluksi oli hiukan maha löysällä mutta pian tottui.. sama jatkuu vieläkin eli pullollinen unimaitoa on aina tuttelia ja pienemmät määrät esim. ruuan kanssa on tavallista maitoa ja poika on nyt 1v1kk eli 10kk:n ikäisenä aloiteltiin ja siirtymävaiheessa ollaan vieläkin :D tosin tuttelin voisi jo ihan hyvin lopettaa mutta sitä vaan tulee aina ostettua... :D