Nopeita ruokia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meak
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meak

Vieras
Mitä ruokia saa puolessa tunnissa valmiiksi?

Meillä on hyvin usein tilanne että ruoanlaittoon ei ole yhtään enempää aikaa, ja mun nopeiden ruokien listani alkaa olemaan puhki kulunut. Uusia ideoita kaipaan ettei rupea kyllästyttämään aina samat ruoat.

riisi, kanakastike.
muusi ja joku kastike
kala
wokkikasviksia ja lisäksi kalaa, lihaa, kanaa
makaroni ja lisäksi ihan mitä vain.
taytetyt letut
joku keitto
kiusaus
paistos pannulla

siis puolessa tunnissa kerkiää tehdä melkein mitä vain

Lapsuudessani äitini kokkaili yleensä koko sunnuntain. Teki useita ruokia. Niitä sitten lämmiteltiin alku vikko. Yleensä aikaisintaan torstaina vasta tarvi tehdä ruokaa. Eli siis tee ruokia isompi satsi, syötte/lämmitätte useamman päivän. (P.s. se ettei olisi mikroa ei ole mikään tekosyy, uunissa/liedellä saa lämmitettyä varsin hyvin)

Minkä ikäisiä lapsia sulla on? Voisiko esim teini esivalmistella ruoan kun on aiemmin kotona?

[QUOTE="vieras";24673417]riisi, kanakastike.
muusi ja joku kastike
kala
wokkikasviksia ja lisäksi kalaa, lihaa, kanaa
makaroni ja lisäksi ihan mitä vain.
taytetyt letut
joku keitto
kiusaus
paistos pannulla

siis puolessa tunnissa kerkiää tehdä melkein mitä vain[/QUOTE]

Ehkä mä oon vaan niin käsi, kun en meinaa ehtiä...
Muusi: siinä ja siinä ehtiikö puolessa tunnissa, mä olen ilmeisesti hidas kuorimaan
Täytetyt letut: pitää olla sekä letut että täyte valmiina että ehtis puolessa tunnissa
Keitto: mulla menee kuorimisiin ja pilkkomisiin niin kauan ettei ehdi ihan puolessa tunnissa, 40min taitais onnistua
Kiusaus: johan se on melkein tunnin uunissa

Muusi: siinä ja siinä ehtiikö puolessa tunnissa, mä olen ilmeisesti hidas kuorimaan
Täytetyt letut: pitää olla sekä letut että täyte valmiina että ehtis puolessa tunnissa
Keitto: mulla menee kuorimisiin ja pilkkomisiin niin kauan ettei ehdi ihan puolessa tunnissa, 40min taitais onnistua

No ne potut voi kuoria valmiiksi jo vaikka edellisenä päivänä! Pilkkoakin voi kasviksia. Veteen vaan ja jääkaappiin, ja sit ku ruokaa tarvii ni muuta ku kattilaan.
Makaroni on nopea keittää, siihen jauhelihakastike.
Oikeesti, puolessa tunnissa saat vaikka mitä tehtyä.

Lapsuudessani äitini kokkaili yleensä koko sunnuntain. Teki useita ruokia. Niitä sitten lämmiteltiin alku vikko. Yleensä aikaisintaan torstaina vasta tarvi tehdä ruokaa. Eli siis tee ruokia isompi satsi, syötte/lämmitätte useamman päivän. (P.s. se ettei olisi mikroa ei ole mikään tekosyy, uunissa/liedellä saa lämmitettyä varsin hyvin)

Minkä ikäisiä lapsia sulla on? Voisiko esim teini esivalmistella ruoan kun on aiemmin kotona?

Tota isoja satseja voisikin kokeilla, mutta säilytystilakin on rajallinen.

Lapset on 9 ja 11 vuotiaat. Että ehkä niitäkin vois käyttää hyväksi.

[QUOTE="Jenni";24673474]No ne potut voi kuoria valmiiksi jo vaikka edellisenä päivänä! Pilkkoakin voi kasviksia. Veteen vaan ja jääkaappiin, ja sit ku ruokaa tarvii ni muuta ku kattilaan.
Makaroni on nopea keittää, siihen jauhelihakastike.
Oikeesti, puolessa tunnissa saat vaikka mitä tehtyä.[/QUOTE]

Kyllä mä sen tiedän että ehtiihän siinä vaikka mitä, mutta kaipaisin konkreettisia ideoita, kun kyllästyn niihin samoihin joita aina teen.

Tuokin oli hyvä konkreettinen muistutus että ne perunat voi tosiaan kuoria jo edellisenä iltana. Sitä niin jämähtää vanhoihin rutiineihin kaikessa kiireessä ettei edes muista että noinkin voi tehdä.

Munakas, tonnikalapihvit, riisiä ja kanakastiketta, pyttipannu, makaronia ja jauhelihakastiketta....Pistä vaan kaikessa rauhassa lapsesikin hommiin :) - oppivat siinä samalla tulevaisuutta silmällä pitäen ;).

Mä en oo mikään huippukokki ja samaa ongelmaa mullakin.. Ruoka pitäs saada pöytään n. puolessa tunnissa, kun töiden jälkeen pitää alkaa väsäämään. En ole oikeen muuta keksinyt kun makaroonia / pastaa ja jauhelihakastiketta, tai sitten kanakastiketta. Keitto ei väänny mulla mitenkään puoleen tuntiin, laatikot nyt ei ainakaan, johan se on tunnin uunissakin..
No jos eines kelpaa ees osittain, niin joku uunikala ja vaikka lohkoperunat ja salaattia,
munakaskin on ihan hyvä joskus, laittaa sekaan vaikka paprikaa ja tomaattia ja makkaraa niin on vähän enemmän kun pelkkää kananmunaa..

Tosiaan, olis joskus kiva kuulla oikeesti nopeista ruuista :-) muistakin kun jauhelihakastikkeesta..

[QUOTE="...";24673553]Mä en oo mikään huippukokki ja samaa ongelmaa mullakin.. Ruoka pitäs saada pöytään n. puolessa tunnissa, kun töiden jälkeen pitää alkaa väsäämään. En ole oikeen muuta keksinyt kun makaroonia / pastaa ja jauhelihakastiketta, tai sitten kanakastiketta. Keitto ei väänny mulla mitenkään puoleen tuntiin, laatikot nyt ei ainakaan, johan se on tunnin uunissakin..
No jos eines kelpaa ees osittain, niin joku uunikala ja vaikka lohkoperunat ja salaattia,
munakaskin on ihan hyvä joskus, laittaa sekaan vaikka paprikaa ja tomaattia ja makkaraa niin on vähän enemmän kun pelkkää kananmunaa..

Tosiaan, olis joskus kiva kuulla oikeesti nopeista ruuista :-) muistakin kun jauhelihakastikkeesta..[/QUOTE]

Meillä kyllä kelpaa eineskin, ja saarioisten laatikot onkin listalla joskus.

Kaikki pastaruoat ja potutkin keittä puolessa tunissa. Minkä tahansa kastikkeen tekee puolessa tunnissa. OIKEESTI; organisoinnnista on kyse. ja kerkiää vielä salatitikin väsätä. lapset mukaan pilkkomaan vaikka kurkkua

Mitä ruokia saa puolessa tunnissa valmiiksi?

Meillä on hyvin usein tilanne että ruoanlaittoon ei ole yhtään enempää aikaa, ja mun nopeiden ruokien listani alkaa olemaan puhki kulunut. Uusia ideoita kaipaan ettei rupea kyllästyttämään aina samat ruoat.

Tässä pari meidän perheen suosikkia. Näilstä mikään ei vie edes puolta tuntia.

"Broilerinuudeli"
- ruskista broilerin suikaleet
- keitä wokkivihannekset
- kiehauta pikanuudelit
Ja kaikki sekaisin ja syömään.

"Miilunpolttajan spagetti"
- paketti valmiita kinkkukuutioita
- sipulia
- paketti raejuustoa
- ruokakerma
- paketti rakettispagettia
Keitä rakettispagetti (kypsymisaika 6min)
Ruskista kinkkukuutiot ihan kevyesti sipulin kanssa. Lisää raejuusto ja kerma ja tuo kiehumispisteeseen (ei tarvitse siis varsinaisesti kiehua lainkaan, muuten raejuusto sulaa liikaa)

"Makaronipöperö"
- paketti jauhelihaa
- n 6dl ruismakaronia
- 4-6 porkkanaa siivuina
Ruskista jauheliha padan pohjalla. Lisää vettä. Laita sekaan porkkanasiivut ja makaroni. Keitä kunnes makaroni on kypsää.

Varioiden makaronipöperön voi tehdä myös nakeista.

Mites olis
-lohikeitto ja pakasteet avuksi tekoon.
-pastaa+kinkkukastike
-munakas vaihdellen täytteitä
-riisi/ohra+broilerisuikalekastike josta osa linnusta erilleen, saa vaikka tortillan täytteeksi huomenna.
-herkkusienikastike tms. teet pussista+keittopotut
-kasvissosekeitto (tosiaan juurekset veteen ed. päivänä valmiiksi)
-keitetyistä potuista saa seur. pv pannulla paistaen pyttistä, kermapottuja jne.
- ruokaisa makkara/ tonnikala/kinkku/kanasalaatti
-kalapuikot+ wokvihannekset

Mikromunakas :)

Pari munaa, joukkoon mitä kaapista löytyy, eli vaikka kinkkua, juustoa, paprikaa, sieniä...iha mitä tahansa. Lautaselle ja mikroon 1-2 minuutiksi ja sitten se onkin jo valmista :)

Kaikki pastaruoat ja potutkin keittä puolessa tunissa. Minkä tahansa kastikkeen tekee puolessa tunnissa. OIKEESTI; organisoinnnista on kyse. ja kerkiää vielä salatitikin väsätä. lapset mukaan pilkkomaan vaikka kurkkua

Mä en halua mennä tohon organisointiin... :D

Aika usein siinä ruoan laiton oheessa kun tulee vaihdettua lenkkivaatteet päälle, poistettua meikki, laittettua hiukset, tyhjennettyä ja täytettyä tiskikone sekä pistettyä pyykinpesukone pyörimään.

Keittoihin voi käyttää pakastevihanneksia ja peruna-sipulisekoitusta, keitä edellisenä päivänä vähän enemmän perunoita, niin voit paistaa ne seuraavana päivänä.
Nopeita ruokia meillä:
keitetyt/paistetut nakit ja pinaattiletut
jauheliha&makaroni (paista&keitä ja sotke kattilassa)
keitot
jauheliha/makkara/nakkikastike & keitetyt potut
grillibroileri (valmiina kaupan tiskiltä) & nuudeleita ja wokkivihanneksia
possunpihvi/broilerileike paistettuna ja lohkoperunat
uunilohi (valmis file kaupasta, mausta ja iske uuniin, on valmis ½ tunnissa)

Lisäksi keitetään usein vaikka manna- tai pinaattivelliä ja syödään hyvän ruisleivän ja leikkeleen kanssa.

Tortillalasagne!
400gr jauhelihaa ruskistat ja heität sekaan tomaattimurskan, maustat makusi mukaan. Vuoan pohjalle vuorottain tortillalätty, jauhelihasössö ja juustoraaste, taas tortillalätty, sössö ja raaste jne. Päälimmäiseen kerrokseen ei enää lättyä, vain sössö ja raaste.
Uuniin siks aikaa et juusto sulaa. Ihan mielettömän nopeeta ja hyvää! ;) Voi vaikka houkuttelevasti nimetä Karvisen herkkulasagne jos ei muuten meinaa mukuloille upota!

Tortillalasagne!
400gr jauhelihaa ruskistat ja heität sekaan tomaattimurskan, maustat makusi mukaan. Vuoan pohjalle vuorottain tortillalätty, jauhelihasössö ja juustoraaste, taas tortillalätty, sössö ja raaste jne. Päälimmäiseen kerrokseen ei enää lättyä, vain sössö ja raaste.
Uuniin siks aikaa et juusto sulaa. Ihan mielettömän nopeeta ja hyvää! ;) Voi vaikka houkuttelevasti nimetä Karvisen herkkulasagne jos ei muuten meinaa mukuloille upota!

Niin ja siis jauhelihan sekaan tomaattimurskan lisäksi ruokakermaa, lisää makua saa esim. Valion maustetuista ruokiksista!

Varmaan sun pitäs vähän opetella ensin toimimaan järkevästi ja tomerasti siellä keittiössä.

Jotkut kyllä saavat oikeasti salaatin tekemiseen menemään kolme varttia ja kyse on siis ihan normisalaatista, jonka päälle tulevaa juustoa ei liekitetä eikä edes grillata...

[QUOTE="noh";24728082]Varmaan sun pitäs vähän opetella ensin toimimaan järkevästi ja tomerasti siellä keittiössä.

Jotkut kyllä saavat oikeasti salaatin tekemiseen menemään kolme varttia ja kyse on siis ihan normisalaatista, jonka päälle tulevaa juustoa ei liekitetä eikä edes grillata...[/QUOTE]

Annappa konkreettisia vinkkejä.

Nopeutta ja rentoutta kasvisten kuorimiseen, pilkkomiseen, ja kunnon välineet.
Rutiinia mittaamiseen ja maustamiseen.
Muutama maun säätämistä helpottava maustekastike tai -sekoitus.

Asenne arkiruokaa kohtaan sellaiseksi, että pakastekasviksilla ja vastaavilla pärjää pitkälle.
Viikonloppuna hifistellään.
Suunnittele ruokalistat etukäteen ja tee jo edellisenä iltana osa ruuan vaatimista valmisteluista.
Suosi marinoitavia kaali-kasvissalaatteja ja tee niitä iso satsi, ne säilyvät useamman päivän hyvänä.

Opettele pyörittämään tämän päivän ruoka huomista varten toisenlaiseksi pienin lisukkein ja muutoksin tyyliin tänään iso kastike, jämistä huomenna kiusaus/vuokaruoka/risotto/pitsa/keitto/piirakka, jonka voi tehdä jo edellisenä iltana.

Ja innostu ruuasta, selaa keittokirjoja, niitä on paljon kirjastoissa.

Et oo käsi! Olen ammatiltani kokki, ja voin todeta, että ei sitä keittoa tehdä puolessa tunnissa mikäli haluaa perunoiden yms. kasviksien olevan kypsiä, sama juttu muusissa ja kiusauksessakin..!
Taitaa olla käsi se, joka alunperin ehdotti noita ideoita, anteeksi vain!

Valmistele edellisenä päivänä niin pitkälle kuin mahdollista. Keitonkin voi valmistella keittämistä vaille, lihapullataikinan sekoittaa valmiiksi. Laatikoitakin teen paistoa vaille valmiiksi edellisenä päivänä. Laatikot ei tosin kypsy puolessa tunnissa. Mutta periaate tuli selväksi varmaa.

Uusimmat

Yhteistyössä