Nopea yleissivistyskysymys: muistatteko, mikä on Piin likiarvo? Ei saa luntata!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Monellako desimaalilla sen likiarvon haluat? Useimmat varmaan muistavat ekat kolme numeroa mutta jos sinulla on mielessäsi esim 1000 desimaalin tarkkuus niin voi jäädä oikeat vastaukset vähiin.

[QUOTE="vieras";29041603]Monellako desimaalilla sen likiarvon haluat? Useimmat varmaan muistavat ekat kolme numeroa mutta jos sinulla on mielessäsi esim 1000 desimaalin tarkkuus niin voi jäädä oikeat vastaukset vähiin.[/QUOTE]

Kaksi desimaalia riittää minulle. :)

3,1415926535897932384626433

Yläasteella meillä oli muistitesti, saatiin joitain minuutteja aikaa opetella tuo ritirampsu niin hyvin kuin ehdittiin ja odotettiin vartti ja sit piti muistaa niin paljon kuin pystyi, kirjoitettiin lapulle se mitä muistettiin. Opettaja kyseli sen jälkeen, kuka muisti kaks oikein, kuka kolme jne. Käytiin laittamassa taululle merkki sille kohdalle montako likiarvon numeroa muistettiin oikein. Viimeseks ope kysyi, muistiko kukaan kaikkia 25:a ensimmäistä lukua, jolloin viittasin. Ope tietäväisenä sanoi, että okei, sulla on sit hyvä lyhytkestoinen muisti, mutta et varmaan muista enää ens viikolla. Nyt on kulunut 20 vuotta, joista viimeiseen kymmeneen en oo edes yrittänyt palauttaa mieleen tuota lukua. Ja sieltä se tuli silti. Että lälläslää vaan sille opelle, jonka piti yrittää edes jollakin keinolla lytätä, kun kerrankin jossain onnistuin. XD

Lukiossa sit rinnakkaisluokkalainen osasikin muutaman tuhatta ekaa numeroa, silloin kun matikanope niitä siltä epäuskoisena kuulusteli lukion ekalla, osas se kaikki oikein yhdestä isosta Tiede2000-lehden julisteesta. Sittemmin on kuulemma opetellut muutaman lisää... :)

Hulluilla on halvat huvit. Itse yritin opetella pidemmälle noita tuon koulukaverin inspiroimana, mutta ei ollut sit kuitenkaan kestävyyttä tai kapasiteettia riittävästi, joten jäi tuohon 25:een.

Piin likiarvon muistaminen muutaman desimaalin tarkkuudellä ei kyllä kerro vielä yhtään mitään yleissivistyksestä. :laugh:

Kertokaa sen sijaan (lunttaamatta!) vaikka se, minä vuonna järjestettiin Suomen yksikamarisen eduskunnan ensimmäiset vaalit? Ja mitkä puolueet saivat paikkoja? Paikkamääriä ei välttämättä tarvitse muistaa.

Piin likiarvon muistaminen muutaman desimaalin tarkkuudellä ei kyllä kerro vielä yhtään mitään yleissivistyksestä. :laugh:

Kertokaa sen sijaan (lunttaamatta!) vaikka se, minä vuonna järjestettiin Suomen yksikamarisen eduskunnan ensimmäiset vaalit? Ja mitkä puolueet saivat paikkoja? Paikkamääriä ei välttämättä tarvitse muistaa.
Tuo menee minun mielestäni knoppitiedon puolelle, ei yleissivistyksen.

Niin kyllä munkin mielestä pitäis muistaa, että se on 3,14. Tommosta tietoo tarvii ihan peruspäässälaskuja varten joissakin tilanteissa. Itse muistin 3.1415 ja sehän on itseasiassa väärin koska pitäis olla 3,1416.

[QUOTE="vieras";29043199]no mitäköhän helvettiä mä muka teen tolla tiedolla? se ei tee musta yhtään sen sivistyneempää[/QUOTE]

Lasket ympyrän kehän pituuden? Itselle ainakin tullut tarpeeseen puutarhahommissa, askartelussa ja ompelutöissä.

mitäs pirua mä tolla tiedolla teen? saanko mä tolla jotain tulosta aikaan ?

Yhteistyössä