Nopea painonnousu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anna

Vieras
Hei!

Onko jonkun muun paino noussut loppuraskaudesta kilon tai enemmänkin viikossa ilman, että kyse on raskausmyrkytyksestä? Minulla menossa 38+4 ja eilen neuvolassa oli tullut 1750 g viikossa. Verenpaineeni on myös ollut jonkin aikaa korkea (134/94, alussa 120/80), mutta koska protskua ei pissassa ole eikä päänsärkyä/näköhäiriöitä, niin terkkarin mielestä mulla ei myrkytystä ole. Hän sanoi vain, että joillakin paino nousee paljon loppuvaiheessa ja kuulun ilmeisesti niihin. Itsekin haluaisin olla huolehtimatta, mutta huolestuttaa silti...

Itselläni ei ole vielä kokemusta mieltäsi vaivaavaan kysymykseen, mutta ystävälläni paino nousi loppuraskauden aikana n. 1,5 kg viikossa. Kaikki arvot olivat kohdillaan, hän söi terveellisesti eikä mitenkään liikaa. Oli neuvolassa vähän varoteltu liiallisesta painonnoususta, mutta ei sille mitään voinut tehdä. Eihän sitä voi syömättäkään jättää! =) Ja, hän synnyttikin sitten täysin terveen vauvan päivän laskettua aikaa myöhemmin.

Eli ei välttämättä aihetta huoleen! Nauti vain loppuraskaudestasi! =)

Itselläni paino nousi yös lopussa ja verenpaine myös, kerran oli valkuaista ja käväisin äippäpolilla ultrassa. Katsoivat napavirtaukset, mutta kaikki oli ok. Tosin mun verenpainetta seurattiin koko loppuaika joka toinen päivä, mutta poika synty rv39+5 ihan terveenä.

Eli turvotus ja vauvahan kasvaa vielä lopussa, mutta suola ja sokeri on hyvä jättää vähemmälle.

Mulla tuli jo viikon 30 tienoilla 800g päivässä! Eikä johtunut vaatteista tms., vaan ihan jäi tuo paino. Turvotusta oli, näkyi ekaksi siinä, että sormukset lähti sormista pysyvästi.

Pari viikkoa myöhemin tuli taas päivässä 700g. Sen onneksi sain parin päivän päästä pois vesi-ananaskuurilla, ei ollut sitten niin turvonnut olo.

Noiden turvtouspiikkien aikoihin oli myös jatkuvaa päänsärkyä, mutta arvot ok. Ei sinänsä niin loppuraskaudesta, mutta kuitenkin, jos voi tulla noin paljon päivässä, niin viikossa voisi kevyesti tulla esim. yli 2kg.

Nyt onneksi ei hetkeen ole turvotusta tullut (olen kyllä litkinytkin sitä vettä!), ei ole sitten ollut päänsärkyäkään. Vaikka vielä tässä ehtii, rv 35.

Edellisisten neuvolavisiittien välissä painoa tullut 1350g/vko. Joten kyllä sitä näköjään tulee. Mulla ainakin on turvotus lisääntynyt, joten laitan painon nousun ihan vain sen piikkiin. Sormet on heti aamulla herätessäkin sellaisia nakkipötiköitä, että ei meinaa saada kättä nyrkkiin.