Nopea painon nousu, muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja e2910
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

e2910

Vieras
Minulla neljäs raskaus menossa ja edellisestä 6v aikaa. Olen alle 30v.

Kaikissa sama lähtöpaino ja bmi 19. Aiemmissa kolmessa raskaudessa paino noussut tasaisesti ja kiloja tullut koko raskausaikana 16kg,14kg ja 9kg.

Tämä neljäs on yllättänyt nyt, 6kg tullut ja viikkoja vasta 15+5. Aiemmissa sama paino ollut rv24+6, rv25 ja rv22+4. Ruoka maistuu hyvin myönnän sen mutta ei nyt mitenkään liioitellusti. Liikun paljon päivittäin. Turvotuksia ei ole.

Jotenkin pisti nyt huolettamaan tuollainen painon nousu. Masukin pyöristynyt niinkuin olisin jo yli puolen välin. Ensimmäisessä ultrassa käyty ja koko vastasi tasan viikkoja. Liikkeetkin tuntuneet jo rv 14.

Onko muilla käynyt näin? Onko syytä tuohon ollut vai vaan vauva kasvanut hyvin?

Mulla oli ekassa raskaudessa 14+ viikolla paino noussut 5 kg, bmi oli silloin 20,5. Ja nousikin tasaisesti loppuunasti niin et lopussa niitä oli jo +20kg!!! Välillä tuli kilokin viikossa. Mulla ei ollut raskausajan diabetestä eikä raskausmyrkytystäkään, pissat oli koko aika puhtaat ja paineet ok. 2 viikkoa meni yli ja poika oli 3640gr eli ihan normaali. Mitään syytä ei tuolle ollut, kyllä toki söin mutten todellakaan mässäillyt enkä herkutellut turhia. Nyt toinen raskaus menossa ja vähän pelottaa kuinka käy. En haluis yhtä mojovaa painon lisäystä ku viimeks polvi alkoi temppuilla lopuksi.

Yksi asia, mikä varmaan vaikuttaa on ikä. Eli mitä vanhempi, sen vähemmän kuluttaa ja helpommin tulee syötyä yli tarpeen. Se mikä ennen oli normaaliannos, onkin nyt liian suuri.

Toinen on sitten se, että ilman tarkkaa kirjanpitoa ei oikeasti voi olla selvillä siitä, miten paljon kaloreita tulee. Ei tarvitse syödä ylenmäärin, että lihoo. Ihan tavallisella kotiruualla, ilman herkutteluja, saa painon nousemaan.

kokeilkaa laskea vikko tai pari syömiset vaikkapa www.kalorilaskuri.fi palvelussa, niin näette, olisiko syömisissä sittenkin korjaamisen varaa...

Hei!

Oli pakko tulla vastaamaan kun näin viestisi. Olen aina ollut normaalipainoinen ja kun 21v, aloin odottamaan esikoistani nousipaino aivan hurjasti. koskaan ei ollut viitteitä raskaus ajan diabeteksestä. Painoa tuli parhaimmillaan/pahimmillaan 1700g/viikko. Vatsa oli valtava, lopulta jouduin seurantaan äitipolilla ja löydettiinkin raskausdiabetes (kaikki kolme rasitus arvoa koholla) kertaakaan ei ollut sokerit virtsanäytteissä plussalla. Painoa tuli raskauden aikana 35 kg!!

Loppu raskaudesta paha raskausdiabetes ja raskausmyrkytys. Ennen laskettua-aikaa syntyi vauva 3995g, lapsivettä oli paljon ja istukka liki 1kg! Eli vauva ei siis ollut mikään "jättiläinen" istukka normaalia isompi samoin lapsivedenmäärä.

Lähes perään aloin odottamaan toista Paino oli jo pudonnut liki lähtöpainoa...erittäin tarkka ruokavalio. Jatkuva sokeri arvojen mittaaminen (aamu, ennen ateriaa ja ruuan jälkeen). Painoa alkoi tulla taas, äitipolilla eivät uskoneet että söin niin vähn kuin ruokapäväkirja kertoi... lopulta dietin kiristys...paino vain nousi. Lopulta paioa tuli noin 30kg. Syntyi hieman lasketun ajan jälkeen vauva 3985g.
Syytä painon nousuuni ei tedetä...

Nyt odotan kolmatta. Ja suoraan sanottuna olen aika kauhuissani. Raskaus on aivan alussa ja kaikki toitottavat vaan mitä minä saan syödä ja mitä en... -huokaus- Liikun säännöllisesti : treenaan salilla(3krt/viikko), sauvakävelen(n. 15km,2-3 krt/viikko) ja vesijuoksen. Nyt bmi 20, rasvaprosentti 23. Eli liikun siis melko paljon.
Tämä mahdollinen suuri painon nousu ahdistaa jo valmiiksi. Nyt olen jo aloittanut hyvin tarkan ruokavalion....

Syytä suureen painonnousuuni ei tiedetä (paino onneksi laskee synnytyksen jälkeen) Mutta työtähän se vaatii ja paljon...ja varmasti taas enemmän kun ikää alkaa olemaan 30v.
Uskoisin jotenkin että aineenvaihduntani muuttuu raskausaikana erilaiseksi kuin muuten (muuten minulla on todella hyvä aineenvaihdunta)

Nyt pyrin syömään mahdollisimman säännöllisesti ja terveellisesti ja olen jättänyt kaikki ylimääräiset kalorit pois...
Kuitenkin elämässä pätee sääntö: kun kuluttaa enemmän kuin syö laihtuu... Kun syö sen mitä kuluttaa paino pysyy vakiona! Nyt tavoitteena 10 kg painon nousu raskauden aikana. Täytyy vain olla aivan super tarkkana.... ehkä vain aineenvaihdunnan huonontuminen ja ruokavalion samana pysyminen on aiheuttanut valtavat liikakiloni raskauksien aikana. (ensimmäisessä raskaudessa syynä oli tietenkin myös lopussa tuleva raskausmyrkytys joka kersi nesteitä)

Olisi mukavaa kuulla "kohtalotovereiden" kokemuksia!!!

Luulen että syöt liian vähän ja siksi lihot. Kuullostaa ehkä omituiselta, mutta olet erittäin laiha 20 BMI:llä, varsinkin saamaan lapsen. Jos vielä vedät tiukkaa dieettiä ja treenaat paljon, elimistösi yrittää takuulla laittaa itsensä säästöliekille ja muutenkin pysytellä hengissä kun sitä kuritat.

Kokeile laskea arvioitu energiankulutksesi ja syödä sen mukaan jonkin aikaa, jotta elimistösi pystyy taas toimimaan normaalisti. Nykyinen dieettisi tuskin tekee hyvää sinulle tai vauvallesi! :/

Yhteistyössä