Nonni! Sisälukutaitotesti, varsinkin palstaharmaille.

Jos reputat yhdenkään noista kohdista (testissä on 3 tasoa) niin mieti, olisiko aika lukea jo Väinö Linnan Pohjantähti-trilogia tms. ja vähentää nettiaikaa, koska testi on helppo.



Tuokaan testi ei varsinaisesti vielä mittaa sisälukutaidon ydintä, eli ihmisen pään sisään menemistä, jotta tämän ajatusmaailmaa voisi ymmärtää syvemmin.
 
Sori, läpäisin, vaikka olen harmaa. Harmittaako??
Mutta hmmm...onko sulla joku ennakko-oletus siitä, että mua harmittaisi läpipääsemisesi? Mä oon iloinen jos on lukutaitoa vielä.

Mutta meinaan että toisen tekemä ennakko-oletuskin myös sotkee jonkun viestin ymmärtämistä. Toki me mustat lauomme myös huteja, koska emme tiedä onko teitä harmaita ketjussa 1 sama vai 5.
 
mulle sivistyksestä tulee mieleen taiteen ja ylipäätään kulttuurin tuntemus

eli piän sivistyneenä semmosta joka pikkulilli pystyssä lipittää samppanjaa teatterin väliajalla ja samalla ikäänkuin ohimennen mainitsee lukeneensä viimeksi dostojevskiä lennolla Milanon oopperajuhlille
 
Jos reputat yhdenkään noista kohdista (testissä on 3 tasoa) niin mieti, olisiko aika lukea jo Väinö Linnan Pohjantähti-trilogia tms. ja vähentää nettiaikaa, koska testi on helppo.



Tuokaan testi ei varsinaisesti vielä mittaa sisälukutaidon ydintä, eli ihmisen pään sisään menemistä, jotta tämän ajatusmaailmaa voisi ymmärtää syvemmin.
Helppo oli ja sain tietysti kaikki oikein, mutta parissa kohdassa testin tekijä oli sortunut käsitteiden epäselvyyteen. Esim.. kakkostasolla "Aikuinen voi joskus vähättelevästi sanoa, että leikki on sellaista puuhastelua, jolla ei ole mitään tarkoitusta." ei välttämättä tarkoita, että leikki on hänen mielestään turhaa. Minä tiedän paljonkin asioita, joilla ei ole tarkoitusta mutta en silti pidä niitä turhina.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
mulle sivistyksestä tulee mieleen taiteen ja ylipäätään kulttuurin tuntemus

eli piän sivistyneenä semmosta joka pikkulilli pystyssä lipittää samppanjaa teatterin väliajalla ja samalla ikäänkuin ohimennen mainitsee lukeneensä viimeksi dostojevskiä lennolla Milanon oopperajuhlille
Mä lisäisin tuohon hyvät ja miellyttävät käytöstavat, yleistiedon, sydämen sivistyksen ja yleisen valveutuneisuuden.
Uteliaisuus eri kulttuureja kohtaan.
 
vierailija
Jos reputat yhdenkään noista kohdista (testissä on 3 tasoa) niin mieti, olisiko aika lukea jo Väinö Linnan Pohjantähti-trilogia tms. ja vähentää nettiaikaa, koska testi on helppo.



Tuokaan testi ei varsinaisesti vielä mittaa sisälukutaidon ydintä, eli ihmisen pään sisään menemistä, jotta tämän ajatusmaailmaa voisi ymmärtää syvemmin.
Sain kaikkiin kohtiin kaikki oikein. Mutta aloituksesi on nyt pakko olla ironiseen sävyyn kirjoitettu. Ainakin, jos luit koko artikkelin...
 
No jaa juu, kyllä se tarkoittaa maalaista, mutta myös sivistymätöntä.

Ei sivistys tee välttis kumpaakaan. Eli jos se on "woke-sivistyneisyyttä" tai, jos onkin järkevää sivistystä niin se ei auta jos se ei uppoa siihen ihmiseen.
Tosta tulikin mieleen se Ilmari Turjan juttu siitä, kun hän oli auskultoimassa "Tenjuksen" alaisuudessa Kainuun perillä.
oli se aika, kun kommareita ja muita sinnepäin kallellaan olevia kyydittiin rajan taa.
Oli siis taas käräjillä yksi kyyditystaqpaus, jota Ilmari joutui ratkomaan. Antoi sitten lievän tuomion, mitä"Tenjus" hiukan kritisoi. Ilmari puolustautui, että kun se kyyditsijä oli vielä kaiken lisäksi sivistynyt mies. Johon ukkotuomari tokaisi, että olisit antanut pari kuukautta lisää siitä sivistyksestä.
Mut juu, toi testi oli ihan peruskauraa. Tämmöttiselle turvenuijallekin.
 
  • Haha
Reactions: Echo
Tosta tulikin mieleen se Ilmari Turjan juttu siitä, kun hän oli auskultoimassa "Tenjuksen" alaisuudessa Kainuun perillä.
oli se aika, kun kommareita ja muita sinnepäin kallellaan olevia kyydittiin rajan taa.
Oli siis taas käräjillä yksi kyyditystaqpaus, jota Ilmari joutui ratkomaan. Antoi sitten lievän tuomion, mitä"Tenjus" hiukan kritisoi. Ilmari puolustautui, että kun se kyyditsijä oli vielä kaiken lisäksi sivistynyt mies. Johon ukkotuomari tokaisi, että olisit antanut pari kuukautta lisää siitä sivistyksestä.
Mut juu, toi testi oli ihan peruskauraa. Tämmöttiselle turvenuijallekin.
Kiva nähdä sua palstalla :)
 

Yhteistyössä