Nonni, nyt se on tehty..ja pelko eikun lisääntyy:( *turhis*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IhanaValo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

IhanaValo

Vieras
Soitin hammaslääkäriajan. Voi apua ja se on vasta ens kuussa.
Hitto kun pelottaa, piti tosin hetki kerätä rohkeutta jo pelkkään soittoonkin :ashamed: Että mie vihaan hammaslääkärillä käyntiä.

No, ennen sitä soittelin uudet reseptit...miksi se ei ollu niin kamalaa?

Kaikille on varmaan jääny traumat 80- 90-luvun hammashoidosta. Kenties 2000-luvun lapsilla on jo helpompaa. Omaa pelkoa on auttanut se, et nykyään kaikki hoituu helpommin ja nopeemmin.

Hammaslääkäri pelko on täälläkin. Minulla ainakin johtuu siitä, et lapsena hammaslääkärit tekivät liukuhihnatyötä, eikä siinä ehtinyt rauhoitella lasta eikä puuduttaa. Pelko on jotain semmoista, ettei oikein itsekkään ymmärrä.

voi että
mä tun pitään sua kädestä :hug:
itse en ole ikinä pelännyt vaikka on sattunut ihan hel****isti
yksi harvoista asioista jotka mulle helpoja
mutta osaan kuvitella milt'ä susta tuntuu
mä esim pelkaan kuollakseni neuloja.. yms..

Joo, se on hirveetä... Mulla putoo tällä menolla hampaat suusta, kun en vaan saa hammaslääkäri aikaa varattua... :snotty:
tai no, sain mä itteni ennen joulua jonoon laitettua, mut se jono on puolvuotta pitkä... Kai mä pääsisin nopeemminkin, kun vähän viisurit vaivaa, mut mä ootan... :ashamed:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
itse peruin toistamiseen hampilekuriajan.. pelottaa vaan niin kovin, kun edessä kunnon paikkaus ja varmaan kaikkea kamalaa..

ei miulla ole rohkeutta sinne mennä..

Mie oon lykännyt ja lykännyt tuota soittoa, sen pelon takia. Mut katotaan nyt mitä tästä tulee, soitin yksityiselle, jolla ainakin nettisivujen perusteella on kokemusta pelkopotilaista.

Alkuperäinen kirjoittaja sannulii:
voi että
mä tun pitään sua kädestä :hug:
itse en ole ikinä pelännyt vaikka on sattunut ihan hel****isti
yksi harvoista asioista jotka mulle helpoja
mutta osaan kuvitella milt'ä susta tuntuu
mä esim pelkaan kuollakseni neuloja.. yms..

No en mie tykkää neuloistakaan:)

Mut ala- ja yläasteen sainkin juosta "pikkukylän" hammaslääkäreillä esim.paikkauksien, hampaan poistojen (oli niin huonoihin paikkoihin kasvaneet, liian lähekkäin) ja oikomisten takia..ei huvittais yhtään enää.
Voikohan tuo hampaiden kunto olla perinnöllistä?Tai siis se kovuus vai mikä näihin hammasongelmiin nyt vaikuttaakaan..

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Soitin hammaslääkäriajan. Voi apua ja se on vasta ens kuussa.
Hitto kun pelottaa, piti tosin hetki kerätä rohkeutta jo pelkkään soittoonkin :ashamed: Että mie vihaan hammaslääkärillä käyntiä.

No, ennen sitä soittelin uudet reseptit...miksi se ei ollu niin kamalaa?

No mutta se ajanvaraushan on jo puoli voittoa :)

Mä en oo koskaan pelännyt hammaslääkäriä, mua vaan ärsyttää se joidenkin h-lääkäreiden asenne. Aina jos täytyy paikata, hammaslääkäriltä saa kuunnella hirveän nuhdesaarnan. Siis oikeasti, aikuisia ihmisiä voi kohdella ihan aikuisinakin. Tämä siis YTHS:llä. On siellä joitain mukaviakin, mutta minä saan aina aikoja vain tuolle ärsyttävälle.

Mullekin jäi lapsuudesta kamala inho hammaslääkärikäyntejä kohtaan. Meillä lääkäritäti oli iso ja pelottava ja jutteli aina vaan sen hoitajan kanssa kaikkee samalla kun ronklas suuta niin että vesi vaan tirisi lapsen silmistä. Alle kymmenenvuotiaana mulla sattui olemaan kaksi pikkuista reikää ja ensimmäisen paikattuaan lääkäri päätti että paikataan toinen siinä samalla. Voi miten hirvittävää se oli lapselle! Mitään puudutteita en koskaan saanut tai älynnyt pyytää. Ikuisesti muistan miten se odotushuoneessa istuminen ahdisti ja ne kellotaulun sekuntit vaan läheni kohti sitä kidutusaikaa :(

Mutta siis nykyään oon päässyt tuosta ahdistuksesta, koska joka kerta kun käyn hammaslääkärissä vaadin ihan ensimmäisenä puudutteen. Sitä kipua en enää halua kärsiä. Itse asiassa synnyttäminenkin oli kivempaa kun hammaslääkärikäynnit :)

Alkuperäinen kirjoittaja melko kallista:
lystiähän se on.125 euroa parin lohkenneen hampaan uusiminen mutta kannatti.
kyllä nyt kelpaa hymyillä.

Joo, tää vähän huolettaa kyl..saako näihin jotain korvausta mistään?Kelalta?

Kiitos kaikille, jospa tää nyt tästä..vaikka tiiän kyl kokemuksesta että mitä lähemmäs menee sitä aikaa, sen enemmän alan paniikissa olemaan. :|

Alkuperäinen kirjoittaja IhanaValo:
Alkuperäinen kirjoittaja melko kallista:
lystiähän se on.125 euroa parin lohkenneen hampaan uusiminen mutta kannatti.
kyllä nyt kelpaa hymyillä.

Joo, tää vähän huolettaa kyl..saako näihin jotain korvausta mistään?Kelalta?

Kiitos kaikille, jospa tää nyt tästä..vaikka tiiän kyl kokemuksesta että mitä lähemmäs menee sitä aikaa, sen enemmän alan paniikissa olemaan. :|

Juu, kelalta saat korvauksen, jos varasit yksityiseltä ajan :)

Jos jänskättää kauheasti, niin pyydä rauhoittavia. Ne auttoivat itseäni hiukan. Kannattaa myös sanoa lekurille, että pelkäät hammaslääkäriä :) Itse pelkäsin hammaslääkäri ja oli vielä kauhea piikkikammo. Ennen puudutuspiikkiä sain suuhuni jotain puuduttavaa suihkettakin :D

onnittelut sulle. itsenikin pitäisi varata aika kun takahampaasta lohjennut palanen ja oireilee kylmään ja kuumaan suussa.

ongelmana vaan, että näin talvisaikaa psorini aika pahana, enkä siksi kehtaa mennä hampilääkäriin yökkäysreaktioita aiheuttamaan. psori erityisesti hiuspohjassa ja jonkin verran kasvoissa. väkiselläkin näkyy siellä kirkkaassa valaistuksessa lähi etäisyydeltä.

jospa saisin parannettua sen verran että pääsisin hoidattamaan hampaan kun pelkään että menee pahemmaksi ja joutuu sitten tekemään juurihoidon:(

Alkuperäinen kirjoittaja peikko:
Mullekin jäi lapsuudesta kamala inho hammaslääkärikäyntejä kohtaan. Meillä lääkäritäti oli iso ja pelottava ja jutteli aina vaan sen hoitajan kanssa kaikkee samalla kun ronklas suuta niin että vesi vaan tirisi lapsen silmistä. Alle kymmenenvuotiaana mulla sattui olemaan kaksi pikkuista reikää ja ensimmäisen paikattuaan lääkäri päätti että paikataan toinen siinä samalla. Voi miten hirvittävää se oli lapselle! Mitään puudutteita en koskaan saanut tai älynnyt pyytää. Ikuisesti muistan miten se odotushuoneessa istuminen ahdisti ja ne kellotaulun sekuntit vaan läheni kohti sitä kidutusaikaa :(

Mutta siis nykyään oon päässyt tuosta ahdistuksesta, koska joka kerta kun käyn hammaslääkärissä vaadin ihan ensimmäisenä puudutteen. Sitä kipua en enää halua kärsiä. Itse asiassa synnyttäminenkin oli kivempaa kun hammaslääkärikäynnit :)

ihan kun mun suusta...hitto että teki kipeää ilman puudutuksia paikan poraaminen olin alle 10v ,yksi hammas revittiin ja liian vähän laitto puudutetta.
kaksi hammashoitajaa piti väkisin kiinni kamalat traumat jäi en mene h-lääkäriin ellei ole pakko hampaat on huonossa kunnossa :(

ja se hammaslääkäri oli myös iso vihanen nainen

täällä myös yksi hammaslääkäriä kammoava! tilannetta pahentaa vielä huono hammasluusto, aikoinaan eräs hammaslääkäri sanoi että saan reikiä karkin näkemisestäkin.. :/ pelkään sitä hajua, niitä valoja, puudutuspiikin kipeää nipistystä... ja poran ääni !!! yksityisellä yritin käydä, muttei sekään ollut hyvä. yhtä panikkissa sielläkin.. kolme hammasta jo postettu ja vm 80 olen, tällä menolla saan tekarit 40-vuotis lahjaksi..

Yhteistyössä