Nonih, kävin lääkärissä ja kuulemma on mahakatarri :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja PinkLily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

PinkLily

Aktiivinen jäsen
25.04.2010
10 166
0
36
primalucecats.blogspot.com
Eli väkinäinen elämäntapamuutos edessä. Ekaks kuukaudeksi kokonaan pitäis kuulemma välttää rasvaa ja happamia ruokia. Kahvi pitäis vähentää kupilliseen päivässä ja mitäs muuta, nii syödä niitä haponestolääkkeitä vai mitä ne oli..
Paineli mahaa ni sattu hulluna ja alko särkemään ihan hitosti sen jälkeen... No, hyvähän tää vaan on siinä mielessä, että saa muutettua koko perheen ruokailu tottumuksia radikaalisti. Että welcome healty lifestyle! :)

Onks jossain hyviä vähärasvasia ruoka ohjeita? Siis oikeesti sellasia SIKA hyviä :) Pistäkää parhaat pinoon :)

Mun mielestä on aika outoa antaa tuollainen diagnoosi noin hatarin tutkimuksin. Tosin epämääräisissä vatsavaivoissa tuo on yleisin diagnoosi.

Noilla oireilla kun kyseessä voi olla ihan mikä vaan.

Tervetuloa joukkoon! Mulla se johtuu oletettavasti jatkuvasta stressaamisesta ja vuosien tulehduskipulääkkeiden syömisestä. Eikä tuo remontti ole kovin vaikeaa, mutta muista että elimistö tarvii silti rasvaa, varsinkin aivot!! Mutta hyvää rasvaa eikä määrällisesti paljoa.
Ei mullakaan kyllä ole antaa ohjeita, syöt vaan monipuolisesti ja terveellisesti ja vältät ruokia jotka oireita pahentaa.
Itse vetelen aamuisin puurot, suosin a+ jugurttia ja gefilus tuotteita, kasviksia sopivasti jne. Kaalit ja palkokasvit mulla ärsyttää joten niitä vältän, samoin rasvaset ruoat ja kahvi.

Ja tosiaan eikö tutkittu tarkemin?? Mulle tehtiin tähystys jossa otettiin koepalat, niistä sitten todettiin. Ja Helikobakteeri olis hyvä testata ehdottomasti, koska sen saa tujulla ab-kuurilla häädettyä. Hoitamatta yhdessä katarin kanssa saa aikaan vatsahaavan!!

ei liemi keittoja, paitsi maito ja juustopohjaisia. Vältä raakaa sipulia, ruassakin niukalti käytä. Perusruokia ihan, mutta älä käristä pannulla, kypsennä uunissa kevyemmin. Suosi vähämausteisia ruokia, kuten pasta ja peruna, kasvisruokia. Unohda grilliruat. suosi kotiruokia. Unohda uppopaistetut, kuten munkit, lihapiirakat, ranskalaiset perunat jne.
Syö leipää hillitysti, jos olet leivän ystävä, yritä löytää hiivatonta. Teeleipä itsetehtynä on hyvää.
Suosi puuroja, juomaksi maitoa, kahvikin on parempaa vatsalle maidon kanssa kuin ilman.

Nämä kaikki oon itse kokenu hyväksi, sama vaiva kun sun kanssas on ;)

Se kysy mun kaikki oireet ja paineli mahan. Ei tosiaan ottanut mitään kokeita(?!) mutta sanoi juurikin siitä, että kuukauden verran pitää olla ilman juuri mitään rasvasia tai happamia ruokia ja sit kattoo esim. kasvirasva tuotteita..

Kuten eilen vai edellispäivänä sanoin, tuohon laitokseen pitää mennä oma diagnoosi kädessä... :( Liisterimäistä mikropuuroa suositteli aamupalaksi :D

Ja Hra Majurille tiedoksi: en syö roskaruokaa (usein) enkä ryyppää (juuri koskaan) :)

vältän myös näitä
-porkkana keitetty
-kurkku raaka
-paprika sekä raaka että kypsennetty
-lanttu kaikissa muodoissa

mutta kestän miitä vähän ruan seassa. Esim. keittojuurespussi menee keittoon ja sieltä vähän lautaselle ja sen siedän

Ja mulla on kans raha-asioista ja lapsen kavereiden puutteesta kova stressi jonka takia menee yöunet. Ei oikeen riitä rahkeet siihen että lapsi menee hoitoon ku mä oon kotona.
Miettinyt oon kyllä osa aika hoitoa 2krt/vko. Kun tuo tyttö sanoo usein että "ei minulla ole yhtään kaveria" ja se saa aina aikaseks äitissä surun ja joskus ihan itkunkin...

[QUOTE="jepulis";22408069]vältän myös näitä
-porkkana keitetty
-kurkku raaka
-paprika sekä raaka että kypsennetty
-lanttu kaikissa muodoissa

mutta kestän miitä vähän ruan seassa. Esim. keittojuurespussi menee keittoon ja sieltä vähän lautaselle ja sen siedän[/QUOTE]

Mulle ei sanottu kasviksista mitään. Mutta jugurtista huomasin että särky kovenee tosi paljon jos syön sitä (activia-mustikka)

Otettiinko sulta helikobakteerikoe? Se taitaa olla yleisin mahakatarrin aiheuttaja.

Mulla oli muutama vuos sitten vatsakatarri, jonka aiheutti just toi helikobakteeri.
Multa kyllä täystettiin vatsa ja otettiin koepaloja ja silla todettiin noi sairaudet.
Oli ollut älyttömiä ylävatsakipuja, jotka säteilivät selkäpuolelle lapojen väliin, lisäks paino tippu puolessa vuodessa ihan itsestään 16kg, vaikka söin kaikkia mahdollisia herkkuja lähes päivittäin. Paino oli normaali ennen tota helikobakteeria ja vatsakatarria, joten olin ihan jonkun keskitysleiriläisen näköinen tutkimuksiin mennessäni.

Mahakatarrin voi todeta ilman tähystystä, mutta jos vatsaa painellessa sattuu niin on lääkärini mukaan erittäin todennäköistä että on mahahaava aiheuttajana. Tuon painelu-kivun takia pitäisi aina tähystää jotta saadaan varmuus siihen mitä hoidetaan ja miten, ettei pahene.

Yhteistyössä