nolottaa kysyä mut.. :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -------
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja anika harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mua itkettää ja kuvottaa lukea tämän "äidin" kirjoittelua. On jo tarpeeksi paha polttaa raskausaikana, mutta että vielä kirjoittaa siitä ylpeillen eikä edes tajua hävetä! Niin surullista että tämmöisille ihmisille suodaan lapsia. Toivottavasti lapsesi ei koskaan saa tietää raskauden aikaisesta tupakoinnistasi! Se on varmasti lapselle kova isku saada tietää että ei ole ollut omalle äidilleen edes tupakoinnin lopettamsien arvoinen.Ettei äiti ole ollut valmis lapsensa vuoksi edes vähän kärsimään vaan on mieluummin halunnut että lapsi itse joutuu siitä kärsimään.Sama meno varmaan jatkuu läpi koko lapsuuden...

Olis mielenkiintoista kuulla, että näinkö tosiaan kokevat ne, joiden äiti on polttanut odotusaikana. Että jos jollain on se tilanne, niin voisiko kommentoida?

Minä poltin satunnaisesti esikon ja kakkosen odotusaikana. Kolmannen kohdalla lopetin tykkänään jo ennen odotusaikaa. Lopettaminen ensimmäisten raskauksien kohdalla tuntui ihan ylivoimaiselle. Kolmannen kohdallakin tuntui siltä, mutta onnistui kuitenkin.

En ole mitenkään ylpeä siitä, että poltin, mutta kieltäydyn jokapäiväisistä katumusharjoituksistakin. Se on nyt tehty, enkä voi muuttaa sitä enää. Isommat lapset ovat onnekseni terveitä ja koulumenestyskin on molemmilla ihan hyvää, joten tuntuvat selvinneen isommitta vaurioitta. Myöskään aiemmin mainostetut vieroitusoireet eivät tunnu tutuilta. Tuuri on siis käynyt.

Minua eivät vaivanneet vieroitusoireet tippaakaan, vaikka poltin ennen raskauksia paljon. En kaivannut aamu- tai ruokasavuja. Minä sorruin aina stressitilanteissa.

Minulle tuo mielikuva vauvasta ei ole ollut apu lopettamisessa, koska en yhdenkään raskauden aikana ole pystynyt mieltämään tulokasta vauvaksi ennen kuin syntymän jälkeen. Toki tiedän, että vatsassani myllertävä otus on meidän ikioma vauvamme, mutta en vain ole osannut mitään tunnesidettä luoda lapseen ennen syntymää. Mutta syntymän jälkeen olenkin sitten semmoinen leijonaemo että oksat pois.

Me ihmiset olemme erilaisia ja koemme asioita eri tavoin. On turhaa ja tarpeetonta mitätöidä toisen kokemaa vaikeutta sanomalla, että ei ole vaikeaa, kun minullekaan ei ollut.

Minä puolestani pidän huvittavana sitä, että jotakuta "itkettää ja kuvottaa" jonkun ventovieraan lapsen ja äidin asiat. Ei minua jaksa itkettää se, että jonkun lapsi on altistunut raskausaikana savulle. Tai edes narkkariäitien lapset. Toki toivon, ettei tällaisia asioita tarvitsisi pienen vauvan kokea, mutta ei se asia kyllä itkemällä parane. Eikä päivittelemällä. Pidän huolta omistani ja autan ihan konkreettisesti apua tarvitsevia silloin kun se on mahdollista.

Mun äiti poltti ainaki ku mua odotti eikä oo kyl tullu mieleenkää syyttää sitä vaikka mulla oliki lapsena paljo korvatulehduksia. Ja pienikokonen oon ollu aina mut se varmaan johtuu ihan geeneistä. Enkä nyt aikusena oo melkeen koskaan kipee, ehkä kerran vuodessa kuumetta, eikä oo mitään allergioitakaan... Ite lopetin kyllä polttamisen melkeen vuotta ennen ku ees tulin raskaaks eikä oo aikomustakaan enää alottaa, lapsi nyt 5kk :)

Alkuperäinen kirjoittaja punaolkaturpiili:
Alkuperäinen kirjoittaja Tumpula:
Jos oikeasti haluaa lopettaa niin sen pystyy tekemään. *mun mielipide*

Näin.
Mäkin pystyin. Kaks kertaa, vaikkei se muulloin onnistunut sitten millään.
Tsemppiä, ajattelet vaan sen vaavin parasta ja miten se kärsii jos poltat niin kyllä se polttamisen halu loppuu.. Röökinhimo välttämättä ei, kyllä mäkin poltin sitten taas heti kun pystyin (=imetyksen loputtua)... Mutta raskauden aikana ei käynyt mielessäkään että vaarantaisin lapseni terveyden.

Mä oon kans tehny juuri näin. Raskaudet ja imetys oli helppoja olla polttamatta, mutta sit se taas repes ):

Tupakoivien äitien sikiöt ovat kokoajan stressitilassa kohdussa, ja kuluttavat näin jo ennen syntymää sen suojan joka lapsen elimistössä on varattu stressaavia asioita, kuten synnytys ja kohdunjälkeiseen elämään totuttelu, varten. En nyt muista tarkkaan oikeita termejä, mutta näin lastenlääkäri minulle kerran sanoi (olen sh lastenosastolla) Lisäksi tupakoivien vauvat ovat ärtyisämpiä, koska heidän elimistönsä huutaa nikotiinia myös syntymän jälkeen, eivätkä luonnollisesti sitä sitten enää saa.

Paljon paljon muitakin vaikutuksia tupakoinnilla on vauvan terveyteen ja vointiin. Lopeta vauvasi takia!

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Turha väittää että haluat lopettaa mutta et pysty.
Pystyt jos haluat. Itsestäsihän se pelkästään on kiinni, ellei joku tunge ne röpöt sun turpaas :xmas:

sinä et ilmeisesti koskaan ole polttanut tupakkia niin en ala sun kans tästä väittelemään :) Kaikki sellaiset jotka on polttanut tupakkia tietävät sen, että se lopettaminen ei ole niin helppoa. Luovu itse jostain sellaisesta asiasta josta pidät tai teet sitä joka päivä... :)

Se on pelkkää selkärangattomuutta ja aivan kamaalaa piittaamattomuutta varsinkin kun siinä on pienen sinusta täysin riippuvaisen elämä.
Ja kyllä tupakointi on helpompi lopettaa kun sen voi tehdä kokonaan, mutta laihdutappa kun sun pitää kuitenkin vähän syödä sitä ei voi lopettaa kokonaan. Olen normaalipainoinen, mutta paastonnut olen aikoinaan terveyttä kohentavasti, eli mistä muusta minun pitäs voida kieltäytyä? Nukkumisesta?

Kyllä sun ap olisi oikeasti lopettava, jotta sinun ei sitten tosiaan tarvitsisi myöhemmin ongelmien ilmetessä ajatella onko sinun syysi.

On kolmen tyyppisiä tupakan polttajia

1. Ne jotka pitävät sitä siistinä, vaikka ite väittää olevensa niin koukussa ja
ei millään pysty lopettamaan. (pissikset, 15v teinikakarat) Eivätkä välttämättä edes
polta oikein.

2. Ne jotka ovat ihan oikeasti koukussa, eivätkä hirveästi esitä polttamistaan muille.

3. Ja ne jotka polttavat röökiä vituttavissa tai muuten vaan "elämä on perseestä" tilanteissa.

Itse kuulun ryhmään kolme. Ja olen itseasiassa jäämässä enemmän koukkuun tupakkaan.
Jokatapauksessa. Tuollaisia nokikeukoja varten pitää olla polttanut vähintään 5-20 polttamisen tahdista riippuen. Siinä ajassa ehtii sitten ajatella lopettaako polttamisen vai ei.

Mielestäni lause "jo ekasta röökistä voi jäädä koukkuun" johtuu vain siitä, että nuoret prätkähiiret pitävät sitä hyvänä lisäyksenä heidän omaan egoonsa, ja sitä myöten jäävät siihen pahemmin koukkuun.

38v on kulunut kun odotin lasta ja poltin ketjussa .....lapsi oli syntyessään keskosen näköinen....huusi yöt oli koliikkia...Nut aikusena poltaa itse ja on lapseton. Tupakka vaikuttaa todella haitallisesti vauvaan ...sanoi kuka mitä tahansa.

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Turha väittää että haluat lopettaa mutta et pysty.
Pystyt jos haluat. Itsestäsihän se pelkästään on kiinni, ellei joku tunge ne röpöt sun turpaas :xmas:

sinä et ilmeisesti koskaan ole polttanut tupakkia niin en ala sun kans tästä väittelemään :) Kaikki sellaiset jotka on polttanut tupakkia tietävät sen, että se lopettaminen ei ole niin helppoa. Luovu itse jostain sellaisesta asiasta josta pidät tai teet sitä joka päivä... :)

Itseasiassa se on helppoa. 15 vuotta aski päivässä, jos riittikään ja nyt reilut 6vuotta polttamatta (enkä ollut edes raskaana kun lopetin). Par viikkoa teki mieli kessutella, mutta se siittä.

Kunhan vaan päättää lopettaa, ei siis mitään lakkoa vaan lopetus.

Yhteistyössä