nolottaa kysyä mut.. :/

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja -------
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja kiitos:
tiiän kyllä miltä tupakoitsijan keuhkot näyttävät, mutta kiitoksia kuitenkin biologian lisätunnista! :) nyt selviydynkin elämän sit ilman kaikkia myrkkyjä :) ei tupakkaa ei mitään. mutta löytyisköhän mistään maksan kuvaa? vaikka sellaisen joka raskaana ottaa olutta? minä en kuitenkaan ota edes yhtä ryyppyä!

Tiesitkö että on äitejä, suurin osa jotka eivät ota savun savuja eikä ryypyn ryyppyä? Ei ne okle vaihtoehtoja toisilleen, koska molemmat ovat minusta täysin poissa kuvioista silloin kun vauvaa odotetaan!

Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Minun tuttu on KYSIN synnytysosastolla töissä ja on sanonut että on selkeät vieroitusoireet niillä vauvoilla joiden äiti polttanut raskausaikana. toinen vuorokausi pahin, vauva ahdistunut ja huutaa nikotiininpuutettaan.

Anteeksi vain, mutta se on totuus. Jos täällä halutaan silitellä päitä ja tehdä omantunnon synninpäästöjä vakuuttamalla että tupakointi on ok, niin se on jokaisen oma häpeä. Järkevä ihminen sisimmässään tietää tekevänsä väärin vaarantamalla lapsensa tietoisesti, omaa itsekkyyttään!

Sanot siis totuuden MINUN lapsestani, jota et ole koskaan edes nähnytkään? Milloinkohan lapseni huusi? Ai silloin kun itse pistin aina kellon soimaan että syötänkin lapseni yöllä, lapsi ei todellakaan turhia synnytys laitoksella kitissyt, ei ensimmäisenä päivänä, eikä toisena päivänä, eikä vielä silloin kolmantenakaan päivänä. Itse olen polttanut n.2-3savuketta/viikko, en todellakaan edes polta jokapäivä ja joskus saattaa olla viikkokin polttamatta.Enkä puolustele polttamistani, oma on asiani.Mutta en todellakaan menisi yleistämään tässä asiassa, en tiedä miten lapseni olisi käyttäytynyt jos tupakointia olisin jatkanut samaan malliin kuin ennen raskautta 20 per päivä, mutta kuvaamasi huutaja lapseni ei ollut, anteeksi vaan jos kerron omasta lapsestani.

Iskosta mieleesi seuraava kuva:
Kun poltat, annat samalla vauvasikin polttaa.

Laittaisitko savukkeen syntyneen lapsen suuhun?
Älä siis tee sitä syntymättömällekään!

Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Panppe:
Turha väittää että haluat lopettaa mutta et pysty.
Pystyt jos haluat. Itsestäsihän se pelkästään on kiinni, ellei joku tunge ne röpöt sun turpaas :xmas:

sinä et ilmeisesti koskaan ole polttanut tupakkia niin en ala sun kans tästä väittelemään :) Kaikki sellaiset jotka on polttanut tupakkia tietävät sen, että se lopettaminen ei ole niin helppoa. Luovu itse jostain sellaisesta asiasta josta pidät tai teet sitä joka päivä... :)

Minä olen polttanut, useita vuosia, ja väitänpä silti että se on ihan helppoa lopettaa vaikka kertaheitolla kun asian niin päättää! joka raskauden tietoon saatuani, olen sauhuttelun heti lopettanut. Tällä kertaa tosin lopetin jo ennen raskautta, ja edelleen ilman apukeinoja koska PÄÄTIN niin.

Alkuperäinen kirjoittaja Räpätäti:
Pystyt jos haluat. Itsestäsihän se pelkästään on kiinni, ellei joku tunge ne röpöt sun turpaas :xmas:

sinä et ilmeisesti koskaan ole polttanut tupakkia niin en ala sun kans tästä väittelemään :) Kaikki sellaiset jotka on polttanut tupakkia tietävät sen, että se lopettaminen ei ole niin helppoa. Luovu itse jostain sellaisesta asiasta josta pidät tai teet sitä joka päivä... :)

Minä olen polttanut, useita vuosia, ja väitänpä silti että se on ihan helppoa lopettaa vaikka kertaheitolla kun asian niin päättää! joka raskauden tietoon saatuani, olen sauhuttelun heti lopettanut. Tällä kertaa tosin lopetin jo ennen raskautta, ja edelleen ilman apukeinoja koska PÄÄTIN niin.

Tätä peesaten. Ihan sama homma mulla, vaikka vuosia olekin polttanu. Heti kun taas plussasin, niin siihen loppui polttelu. Ja olen polttamatta nyt sitten lopun ikäni, asia on niin päätetty. Itsekuriahan se vaatii, mutta kaikki pystyy siihen jos vaan haluaa.
Ap, jos olet kova kahvin juoja, niin senkin poisjättäminen helpottaa tupakoinnin lopetuksessa! Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja sama:
Alkuperäinen kirjoittaja Rosalee:
Minun tuttu on KYSIN synnytysosastolla töissä ja on sanonut että on selkeät vieroitusoireet niillä vauvoilla joiden äiti polttanut raskausaikana. toinen vuorokausi pahin, vauva ahdistunut ja huutaa nikotiininpuutettaan.

Anteeksi vain, mutta se on totuus. Jos täällä halutaan silitellä päitä ja tehdä omantunnon synninpäästöjä vakuuttamalla että tupakointi on ok, niin se on jokaisen oma häpeä. Järkevä ihminen sisimmässään tietää tekevänsä väärin vaarantamalla lapsensa tietoisesti, omaa itsekkyyttään!

Sanot siis totuuden MINUN lapsestani, jota et ole koskaan edes nähnytkään? Milloinkohan lapseni huusi? Ai silloin kun itse pistin aina kellon soimaan että syötänkin lapseni yöllä, lapsi ei todellakaan turhia synnytys laitoksella kitissyt, ei ensimmäisenä päivänä, eikä toisena päivänä, eikä vielä silloin kolmantenakaan päivänä. Itse olen polttanut n.2-3savuketta/viikko, en todellakaan edes polta jokapäivä ja joskus saattaa olla viikkokin polttamatta.Enkä puolustele polttamistani, oma on asiani.Mutta en todellakaan menisi yleistämään tässä asiassa, en tiedä miten lapseni olisi käyttäytynyt jos tupakointia olisin jatkanut samaan malliin kuin ennen raskautta 20 per päivä, mutta kuvaamasi huutaja lapseni ei ollut, anteeksi vaan jos kerron omasta lapsestani.

Mua itkettää ja kuvottaa lukea tämän "äidin" kirjoittelua. On jo tarpeeksi paha polttaa raskausaikana, mutta että vielä kirjoittaa siitä ylpeillen eikä edes tajua hävetä! Niin surullista että tämmöisille ihmisille suodaan lapsia. Toivottavasti lapsesi ei koskaan saa tietää raskauden aikaisesta tupakoinnistasi! Se on varmasti lapselle kova isku saada tietää että ei ole ollut omalle äidilleen edes tupakoinnin lopettamsien arvoinen.Ettei äiti ole ollut valmis lapsensa vuoksi edes vähän kärsimään vaan on mieluummin halunnut että lapsi itse joutuu siitä kärsimään.Sama meno varmaan jatkuu läpi koko lapsuuden...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
juu kyllä kahvia juon.. pitäisiköhän vaihtaa teehen? =)

Voisithan sä kokeilla! Mutta sekin sisältää samoja aineita kuin kahvi, eli jos teestä tulee pakottava tarve päästä tupakalle, niin suosittelen jättää väliin koko juomiset ainakin joksikin aikaa.

jos halut lopettaa niin lopetat.

tarttee miettiä että kärsitkä itse vai annatko lapsen kärsiä.
sitten kun oot tehnyt ratkaisun kumpi on tärkeempi lapsi vai sinä niin
sitten voit päättää jatkatko vai lopetatko.

itse oon lopettanu eikä todellakaan helppoakun alottanu 12v ja lopettanu 24v...
mutta tahtoa siihen tarvitaan ja päätös kuka on tärkein....

turha kitistä että ei pysty

Mä vasta suunnittelen raskautuvani ja silti lopetin tupakoinnin. Ja takana 18 vuotta polttamista.
Juu, ei mun tarvi miettiä, jos mun poikalapsi kärsii lapsettomuudesta tai sairastuu syöpään, et oliko kysy mun itsekkyydestä. Tai on koliikkia tai korvatulehduskierrettä, ni johtuu muista asioista, ku tupakoinnista raskauden aikana.
Kasva aikuiseksi ja ota vastuu teoistasi.

pari tupakkaa päivässä ei tee niin hallaa kuin koko raskausajan kestävä stressi esim. tupakoinnin lopettamisen takia. näin mulle sanottiin mutta p.skapuhetta sekin varmaan oli jos täydellisiltä äideiltä kysytään :/

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Timppa:
Alkuperäinen kirjoittaja ''''''''''''''''''''''''''''''''':
Alkuperäinen kirjoittaja ----:
niimpä.. monet polttaa vain esim. silloin kun ne ottaa alkoholia, niin tottakai sellaisilla helpompi lopettaa!! en tullut hakemaan tänne mitään syytöksiä

Ei kai kukaan syyttele mutta mieti sitä että saatat oman itsekkyytesi takia pilata tulevan íhmisen koko elämän.

etköhän mene jo vähän liian pitkälle? se voi mennä pilalle ilman tupakkiakin! meneppä jo hyvä ihminen vähä itseesi!

Juu voi toki mennä muutenkin mutta tuo on aika heppoinen ajattelusuunta kun puhutaan tuollaisesta myrkystä.Miksi laittaa lasta turvaistuimeenkaan kun se voi joskus vaikka kuolla syöpään?Voi taivas!

sinäkää et koskaan edes odota lasta, ainaki nimimerkistä päätellen. Hyvähän sulla on vetää röökiä, juopotella ja syyä maksaa niin että napapaukkuu ym. Onnea sulle

En polta enkä syö maksaa ja silloin kun vaimo oli raskaana niin eipä tullut juopoteltua.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
pari tupakkaa päivässä ei tee niin hallaa kuin koko raskausajan kestävä stressi esim. tupakoinnin lopettamisen takia. näin mulle sanottiin mutta p.skapuhetta sekin varmaan oli jos täydellisiltä äideiltä kysytään :/

Taas syytetään täydellisiksi äiteiksi... Jos pärjää kahdella tupakalla päivässä, tuskin kokonaan lopettaminen aiheuttaisi NIIN suurta stressiä, että vahingoittaisi sikiötä kuin se tupakoinnin aikana tapuhtuva hapenpuutteesta johtuva kouristelu? Ja neuvoloissakin puhutaan välillä paskaa.

no kaikkea ei kannata uskoa mitä sanotaan.
jokaisella suomalaisella (ainakin melkein kaikilla) on kyky lukea
eli siis asiosta voi myös ottaa selvää. Ei siis kannata kaikkea uskoa mitä esim neuvolassa höpötetään...

juu ja monet tupakoitsijat selitää että heille on sanottu että voi polttaa, se on pienenpi paha kun polttaminen just joo.

Sen voi ihan järjelläkin ajatella...

Heh heh.. Harvalla se lopettamisen stressi kauaa kestää.. Itsellä valehtelematta 2 viikkoa, enkä enää ajatellutkaan polttaa.

Kas kun lopettamista sitten suositellaan, jos kerran terveellisempää olisi polttaa jatkuvasti 2 päivässä? Kun sehän voi vaikka stressata jos lopettaa, ai kamala.

Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
ystävälleni oli sanottu että max 5 päivässä, mut suosittelen jättämään pois.

Ja yksi tanskalainen tutkimus kertoi että YLI 6 OLUTTA PÄIVÄSSÄ voi olla haitallista sikiölle.Eli 5 röökii ja 5 olutta on ihan ok!

Alkuperäinen kirjoittaja Jaanuska:
ystävälleni oli sanottu että max 5 päivässä, mut suosittelen jättämään pois.

Ja yksi tanskalainen tutkimus kertoi että YLI 6 OLUTTA PÄIVÄSSÄ voi olla haitallista sikiölle.Eli 5 röökii ja 5 olutta on ihan ok!

:laugh: :laugh:
ja jos yhen tupakan enemmän polttaa niin eihän se enään tunnu missään. tai yx olut sinne tänne lisää.

eli 6 röökii ja 6 olutta ei tunnu missään.

ton määrän kun vetäsen kaljaa niin oon ihan kännis. röökiäkään ei paljoo enempää menis.

Ja suolesta tuo "ei se ole kaikille niin helppoa"-höpinä! Elämässä ei kaikki aina ole helppoa, tupakanpolton lopetus on aika iisi juttu moneen muhun ongelmaan verrattuna: sen kun lopetat ja pysyt kovana! Ei siihen tarvitse kuin tahdonvoimaa!

No nyt taas viisastelee joku joka ei todellakaan ole polttanut röökiä, ehkä joskus poskareita.
Mitä kivenheittojengiä täällä oikein pyörii?
Aina kannattaa kaivaa malka ensin omasta silmästä..

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Mua itkettää ja kuvottaa lukea tämän "äidin" kirjoittelua. On jo tarpeeksi paha polttaa raskausaikana, mutta että vielä kirjoittaa siitä ylpeillen eikä edes tajua hävetä! Niin surullista että tämmöisille ihmisille suodaan lapsia. Toivottavasti lapsesi ei koskaan saa tietää raskauden aikaisesta tupakoinnistasi! Se on varmasti lapselle kova isku saada tietää että ei ole ollut omalle äidilleen edes tupakoinnin lopettamsien arvoinen.Ettei äiti ole ollut valmis lapsensa vuoksi edes vähän kärsimään vaan on mieluummin halunnut että lapsi itse joutuu siitä kärsimään.Sama meno varmaan jatkuu läpi koko lapsuuden...

Olis mielenkiintoista kuulla, että näinkö tosiaan kokevat ne, joiden äiti on polttanut odotusaikana. Että jos jollain on se tilanne, niin voisiko kommentoida?

Minä poltin satunnaisesti esikon ja kakkosen odotusaikana. Kolmannen kohdalla lopetin tykkänään jo ennen odotusaikaa. Lopettaminen ensimmäisten raskauksien kohdalla tuntui ihan ylivoimaiselle. Kolmannen kohdallakin tuntui siltä, mutta onnistui kuitenkin.

En ole mitenkään ylpeä siitä, että poltin, mutta kieltäydyn jokapäiväisistä katumusharjoituksistakin. Se on nyt tehty, enkä voi muuttaa sitä enää. Isommat lapset ovat onnekseni terveitä ja koulumenestyskin on molemmilla ihan hyvää, joten tuntuvat selvinneen isommitta vaurioitta. Myöskään aiemmin mainostetut vieroitusoireet eivät tunnu tutuilta. Tuuri on siis käynyt.

Minua eivät vaivanneet vieroitusoireet tippaakaan, vaikka poltin ennen raskauksia paljon. En kaivannut aamu- tai ruokasavuja. Minä sorruin aina stressitilanteissa.

Minulle tuo mielikuva vauvasta ei ole ollut apu lopettamisessa, koska en yhdenkään raskauden aikana ole pystynyt mieltämään tulokasta vauvaksi ennen kuin syntymän jälkeen. Toki tiedän, että vatsassani myllertävä otus on meidän ikioma vauvamme, mutta en vain ole osannut mitään tunnesidettä luoda lapseen ennen syntymää. Mutta syntymän jälkeen olenkin sitten semmoinen leijonaemo että oksat pois.

Me ihmiset olemme erilaisia ja koemme asioita eri tavoin. On turhaa ja tarpeetonta mitätöidä toisen kokemaa vaikeutta sanomalla, että ei ole vaikeaa, kun minullekaan ei ollut.

Minä puolestani pidän huvittavana sitä, että jotakuta "itkettää ja kuvottaa" jonkun ventovieraan lapsen ja äidin asiat. Ei minua jaksa itkettää se, että jonkun lapsi on altistunut raskausaikana savulle. Tai edes narkkariäitien lapset. Toki toivon, ettei tällaisia asioita tarvitsisi pienen vauvan kokea, mutta ei se asia kyllä itkemällä parane. Eikä päivittelemällä. Pidän huolta omistani ja autan ihan konkreettisesti apua tarvitsevia silloin kun se on mahdollista.

Yhteistyössä