Nolona kysyn, kuinka tapana toimia (Naapurin mies kuoli perjantaina)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nipsukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Nipsukka

Aktiivinen jäsen
29.04.2005
6 356
0
36
Ollaan tänään kukkia viemässä naapurin rouvalle, jonka mies kuoli perjantaina.Soitin hänelle eilen suruvalittelut ja tänään tosiaan päästään vasta kukkakauppaan, mutta saatiin myös kutsu hautajaisiin.Mites nyt toimitaan.Naapurin miehen kanssa ei juuri olla oltu tekemisissä, kun sairastanut vuosia alzheimerin tautia, jota tosin vaimo hoiti kotona, mutta siis hänen kanssaan ei olla juuri tekemisissä oltu.
Kuinka toimitaan hautajaisissa?Minkälainen kukka juttu pitää olla, kun ei olla sukulaisia, vaan lähinnä naapurin rouvan kanssa oltu tekemisissä suht tiivisttiikkin.Entäs jos ei päästä hautajaisiin, niin laitetaanko silloin vaan adressi?Vai pitääkö olla adressi myös jos ollaan paikalla hautajaisissa?

Kiitosta etukäteen.Tässä kohtaa on "etiketit" hukassa

en ole etikettiasiantuntija, mutta terveellä järjellä ajateltuna mitään adresseja ei tarvita jos kerran nyt menossa kukkia viemään. Sitten jos menette hautajaisiin, niin viette pienen puskan haudalle, jos ette mene, niin mielestäni ei muuta tarvita. Toki muistatte kertoa osallistutteko vai ette hautajaisiin.

Meillä naapurin muori kuoli ja kutsu kävi hautajaisiin. Laitoimme vain adressin ja mies meni hautajaisiin (meillä useampi pieni lapsi). Osa hautajaisväestä oli laittanut rahasumman tuonne kyläläisten muistolistalle ja olivat sitten myös paikalla. Se kukkalaite ei ole pakollinen, varsinkaan kun ei ole mistään sukulaisesta kyse . Ja se kukkalaite on niin hirmuisen kalliskin, ettei aivan "vieraalle" viittis kustantaakkaan. Ite olin kanssa ihan hoomoilasena kun kutsu kävi noihin, mutta onneks hyvä ystäväni on paikallisessa kukkiksessa töissä ja ohjeisti näin..

Adressi laitetaan jos ei itse päästä hautajaisiin. Sen voi laittaa myös vaikka ei saisi kutsuakaan, näin on usein just esim. naapureiden ja kaukaisempien sukulaisten kesken.

Voitte ottaa kukkalaitteen (pieni maksaa n. 50?) ja se viedään sitten kirkossa istumajärjestyksessä. Ensin lähiomaiset ja muut läheiset, sitten penkkiriveittäin aina "kimppukohtaisesti" eli saman kukkalaitteen vievät menevät yhtä aikaa. Kukkalaitteeseen kiinnitetään kukkakaupassa runo, joka luetaan ja sitten sanotaan laitteeseen osallistuneiden nimet tai esim. Martti Virtanen perheineen. Jos runo tuntuu liialta niin riittää, vainajan (nimi) muistoa kunnioittaen, Martti ja Maija Virtanen.

Alkuperäinen kirjoittaja näin meillä:
Meillä naapurin muori kuoli ja kutsu kävi hautajaisiin. Laitoimme vain adressin ja mies meni hautajaisiin (meillä useampi pieni lapsi). Osa hautajaisväestä oli laittanut rahasumman tuonne kyläläisten muistolistalle ja olivat sitten myös paikalla. Se kukkalaite ei ole pakollinen, varsinkaan kun ei ole mistään sukulaisesta kyse . Ja se kukkalaite on niin hirmuisen kalliskin, ettei aivan "vieraalle" viittis kustantaakkaan. Ite olin kanssa ihan hoomoilasena kun kutsu kävi noihin, mutta onneks hyvä ystäväni on paikallisessa kukkiksessa töissä ja ohjeisti näin..[/quote

Ok kiitos tästä.

Mä taas oon sitä mieltä et adressi hautajaisiin riittää mainiosti.Kun ette ole kerran sukua.Siis itse en veisi kukkalaitetta haudalle, veisin kukkia nyt kotiin ja sitten hautajaisiin adressin.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Mä taas oon sitä mieltä et adressi hautajaisiin riittää mainiosti.Kun ette ole kerran sukua.Siis itse en veisi kukkalaitetta haudalle, veisin kukkia nyt kotiin ja sitten hautajaisiin adressin.

Tätäkin mietin ja voi olla mahdollista, etten itse pääse paikalle töiden vuoksi, vaan esim mies menee vain käymään paikalla meidän perheen puolesta

Alkuperäinen kirjoittaja Nipsukka:
Ollaan tänään kukkia viemässä naapurin rouvalle, jonka mies kuoli perjantaina.Soitin hänelle eilen suruvalittelut ja tänään tosiaan päästään vasta kukkakauppaan, mutta saatiin myös kutsu hautajaisiin.Mites nyt toimitaan.Naapurin miehen kanssa ei juuri olla oltu tekemisissä, kun sairastanut vuosia alzheimerin tautia, jota tosin vaimo hoiti kotona, mutta siis hänen kanssaan ei olla juuri tekemisissä oltu.
Kuinka toimitaan hautajaisissa?Minkälainen kukka juttu pitää olla, kun ei olla sukulaisia, vaan lähinnä naapurin rouvan kanssa oltu tekemisissä suht tiivisttiikkin.Entäs jos ei päästä hautajaisiin, niin laitetaanko silloin vaan adressi?Vai pitääkö olla adressi myös jos ollaan paikalla hautajaisissa?

Jos menette hautajaisiin, ette toimita adressia, jos ette mene, niin toimitatte.
Kysy kukkakaupassa vinkkejä, millainen kukkalaitteen pitäisi olla naapureilta, siellä osaavat neuvoa. Varaa kukkalaite hyvissä ajoin!

Alkuperäinen kirjoittaja perämaan emäntä:
adressi hautajaisiin olitte sitte paikalla taikka ette

No ei todellakaan! Adressi vain, jos ette pääse paikalle!
Yleensähän adressit luetaan sitten muistotilaisuudessa. Mitä järkeä siinä olisi, että vaikka vainajan vaimo kirjoittaisi adressin itselleen ja kököttäisi silti siellä muistotilaisuudessa, jossa adressi luetaan.

Ei ei.

Alkuperäinen kirjoittaja xxx:

Jos menette hautajaisiin, ette toimita adressia, jos ette mene, niin toimitatte.
Kysy kukkakaupassa vinkkejä, millainen kukkalaitteen pitäisi olla naapureilta, siellä osaavat neuvoa. Varaa kukkalaite hyvissä ajoin!

Kukkalaite kannattaa tosiaan tilata ajoissa, siinä menee useampia päiviä, jopa viikon verran jos on kiireinen kukkakauppias!

Taidat olla ite kukkakauppias (kukkakauppiaissa olen huomannut semmoisia jotka ehdottomasti tyrkyttävät noita kukkiaan ihan vaan rahankiilto silmissä).. Hautajaisiin ei ole pakko viedä kukkalaitetta, kun ei kerran ole mikään sukulainen tahi hyvä tuttu, pelkkä adressi riittää ja senkin voi toimituttaa kukkakaupan kautta valmiiksi muistotilaisuuteen. Ja silti voi mennä siunaustilaisuuteen!

minusta adressi laitetaan silloin kun ei päästä paikalle. Nehän yleensä luetaan tilaisuudessa ääneen? Jos vie kotiin kukkia ja kortin (oli se sitten se valmis adressi tai itsetehty), niin se kortti toimittaa adressin virkaa hautajaisissa. Tai sitten ne lähetetään kukkakaupan kautta. Taikka pelkkä adressi postin kautta.

Jos taas menee hautajaisiin, niin silloin viedään kukkalaite (vaikka vain yksittäinen kukka) ja sen mukana kortti / nauhat kimpussa.

Yleensähän adressit luetaan sitten muistotilaisuudessa. Mitä järkeä siinä olisi, että vaikka vainajan vaimo kirjoittaisi adressin itselleen ja kököttäisi silti siellä muistotilaisuudessa, jossa adressi luetaan.

Ei ei.

Meni vähän nyt ohi toi sun pointtis...tottahan lähiomaiset ja suku laittaa kukkalaitteita, mutta kun kerran ei ole kuin naapuri riittää adressi oli sitten paikalla tai ei.

Siis kertakaikkiaan, eikö teillä ole tuollaiset asiat selvänä? Hautajaisiin mennään joko kukkalaitteen tai adressin kanssa. joka tapauksessa vainajan muistoa kunnioitetaan jommalla kummalla tavalla. Minä häpeäisin silmät päästäni, jos menisin hautajaisiin ilman kumpaakaan vaihtoehtoa. Eihän juhliinkaan mennä ilman lahjaa.

http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Hautajaiset

Kun joku kuolee, niin kenen ja missä tilanteessa pitää lähettää adressi? Eli kuinka läheinen pitää olla ja pitääkö adressi lähettää heti kun saa tiedon vai miten?

Adressin lähettävät ne sukulaiset ja ystävät, jotka eivät pääse hautajaisiin. Nykyisin tehdään usein myös niin, että järjestetään pienimuotoiset hautajaiset, joissa vain kaikkein lähimmät omaiset ovat läsnä. Silloin voi kaukaisempi sukulainen, naapuri, työyhteisö tai -toveri tai muu tuttava ilmaista osanottonsa adressin välityksellä.

Varsinkin maaseudulla, jossa melkein kaikki tuntevat melkein kaikki, saatetaan lehdessä julkaistussa kuolinilmoituksessa esittää hautajaiskutsu. (Kannattaa huomata, että joskus kutsutaan kaikki halukkaat siunaustilaisuuteen kirkkoon, mutta kutsu muistotilaisuuteen on lähetetty erikseen pienemmälle joukolle.) Ellei mene hautajaisiin, adressi sopii hyvin.

Adressit on tapana lukea ääneen hautauksen jälkeen pidettävässä muistotilaisuudessa. Tärkeintä on siis postittaa adressi sen verran hyvissä ajoin, että se ehtii perille ennen hautajaisia. Adressi lähetetään vainajan kotiin tai hänen lähimmän omaisensa kotiosoitteeseen.

Mikäli esimerkiksi kuolinilmoituksessa on pyydetty tukemaan vainajalle tärkeää järjestöä tai toimintaa, on kohteliasta valita tämän yhteisön julkaisema adressi, jos sellaisia on myytävänä. Toisaalta adressin voi aivan hyvin tehdä vaikka itse. Adressiin kirjoitetaan lähettäjien nimet, ja siihen voi myös lisätä lyhyen henkilökohtaisen tervehdyksen.

Adressin lähettämisellä tuskin ainakaan loukkaa ketään, joten se on epätietoiselle hyvä ratkaisu.

Alkuperäinen kirjoittaja nyt harmaana:
Siis kertakaikkiaan, eikö teillä ole tuollaiset asiat selvänä? Hautajaisiin mennään joko kukkalaitteen tai adressin kanssa. joka tapauksessa vainajan muistoa kunnioitetaan jommalla kummalla tavalla. Minä häpeäisin silmät päästäni, jos menisin hautajaisiin ilman kumpaakaan vaihtoehtoa. Eihän juhliinkaan mennä ilman lahjaa.

tässähän tämä tuli erittäin selvästi ja kun kerran on kyseessä ns. puolituttu niin adressi riittää! Ja sen adressin voi toimittaa kukkiksen kautta valmiiksi muistotilaisuuteen jos niin haluaa!

Alkuperäinen kirjoittaja juu:

Ei ei.

Meni vähän nyt ohi toi sun pointtis...tottahan lähiomaiset ja suku laittaa kukkalaitteita, mutta kun kerran ei ole kuin naapuri riittää adressi oli sitten paikalla tai ei.

Etkö osaa lukea? Adressi laitetaan, ellei pääse paikalle. Ei ne vieraat jotka tulee paikalle laita adressia!

Kyllä minun mielestäni adressin ovat laittaneet kaikki sukulaiset ja naapurit, vaikka olisivat itse hautajaisissa paikallakin ! Näin ainakin meidän suvussamme on tehty ja kukat on myös ostettu hautajaisiin arkun päälle tai viereen laitettaviksi siunaustilaisuudessa ja osa on jätetty haudallekin. Eli samat ihmiset ovat ostaneet kukan ja adressin tai muistokortin, jonka he lukevat, kun vievät kukat arkun luo.

Adressi tosiaankin vain silloin mikäli itse ei pääse paikalle! Onhan se nyt hölmöä jos kaikilta jopa hautajaisissa läsnäolleilta olisi adressit, jotka sitten paikan päällä muistotilaisuudessa luetaan. Kukkalaite on mielestäni ihan oma valinta haluaako viedä. Ei mikään pakko ole, mutta toki voi jonkun pienen käydä laskemassa.

Niin, tuo on vähän kinkkinen juttu miten toimia. Kukkapuska on ihan kiva muistaminen, mutta niitä kun tulee koko koti täyteen niin.. Minusta riittää pelkkä surunvalittelu ja hautajaisiin meno (jos pääsette). Jos ette pääse niin sitten laitatte adressin, ei muuten. Hautajaisissa viette pienen kimpun kukkia, sen ei ole pakko olla iso asetelma ja siellä käydään lukemassa arkun vieressä muistoruno teiltä, joka on siinä kimpussa.

Mulla kuoli isosisko äkillisesti ihan vasta ja äidin ja isän koti täyttyi kukista, hyvä jos maljakkoja löytyi kaikille.. eli en välttämättä veisi niitä kukkia kotiin. Isä sanoikin meille lapsille, että ei tarvita kukkia, kunhan vain **** saatais takaisin. :`(

Onko etiketin mukaista että hautajisiin lähetetään kukkia? siis jos ei itse pääse hautajisiin. Jos kyllä - niin lähetetäänkö ne kirkkoon vai kotiin?
Kukkia voi lähettää vainajan kotiin. Tämän voi tehdä kukkaupan välityksellä tai viemällä kukat henkilökohtaisesti kotiin.
Lähde: Hän on poissa : opas hautajaisten järjestäjälle / Korpela, Salla

Siunaustilaisuudessa on tapana, että joku on laskemassa kukat arkulle tai haudalle.

http://igs.kirjastot.fi/iGS/kysymykset/haku.aspx?word=Hautajaiset

Olin viimeksi eilen hautajaisissa ja siellä ei onneksi ollut adresseja läsnäolleilta, johan siinä kohtaa olisi mennyt ikä ja terveys kaikilta jos kaikkien läsnäolleidenkin laittamia adresseja olisi luettu!

Yhteistyössä