Noloa! Minä en "osaa" juoda viiniä... Vinkkejä?

  • Viestiketjun aloittaja juntti
  • Ensimmäinen viesti
Hmmmps
Vaikka ehkä typerältä kuulostaakin, minä "opettelin" juomaan viiniä kolmisen vuotta sitten. Inhosin lähes kaikkia viinejä ennen, en pystynyt juomaan lasillistakaan. Kuitenkin viinikulttuuri oli mielenkiintoinen ja uskoin siihen, että hyviäkin viinejä on. Joten, aloin vaan maistelemaan. Puna- ja valkoviinejä, eri hintaisia, rypäleisiä, vuotisia - kaikkia erilaisia. Ja kyllähän sieltä niitä hyviä viinejä löytyikin ja paljon!

Nykyisin aina kun juon jotain alkoholia, juon viiniä. Olen suuri punaviinien ystävä, valkkareista maistuu vain harvat, erittäin kuivat ja vähän hapokkaat. Punaviineistä osaan nykyään valita sellaisen, mistä pidän vaikka kokeilen mieluusti uusia, erilaisia viinejä. Kannattaa vaan alkossa lukea niitä kuvauksia, ja miettiä sitten viiniä juodessa että MIKÄ siinä on hyvää, mikä ei. Toki siihen makuun tottumisessa meni vaan aikansa, koska nyt ihan aidon oikeasti pidän monen viinin mausta.

En tosin ole mikään viinitietäjä tai harrastaja, ostan aina alle 12€ pulloja ja juon viiniä usein ihan humaltumismielessä. Juon viiniä myös ruuan kanssa, mutta kyllä mielestäni vesi on se "ainoa oikea" ruokajuoma, nyt ja ikuisesti :)
 
  • Rakkaus
Reactions: Lispetti
hedgerow
kokeile jotain hyvää luomuviiniä, puolikuiva Hedgerow (valkoviini), raikas ja makoisa - jos jotain on pakko oppia juomaan. Viineissäkin ON eroja. Tuo ei ole edes pahanhintainen, taitaa olla alle 8 euroa joten on hintaluokassaan varsin hyvä viini. Pääsääntöisestihän on sitten niin että hinta ja laatu käyvät käsi kädessä eli jonkin verran saa maksaakin paremmasta.
 
hmmmm
Oikea viini oikean ruoan kanssa on kyllä aikamoinen nautinto, ja nimenomaan parantaa ruoan makua ja koko makuelämystä. mutta tietty makuasia.
Jos ei halua opetella viinejä eikä yksinkertaisesti tykkää niistä, niin suosittelen juomaan vettä, se on aina ok hienoissakin tilaisuuksissa. Viinejä on niin paljon erilaisia ja makuja samaten, että vaikea sanoa yhtä, josta varmasti tykkäisi. Punaviinit ovat yleensä helpompia, esim joku Chileläinen keskitäyteläinen perusviini menee melko tottumattomiinkin suihin suht helposti, valkoviinit ja kevyet punkut ovat useimmiten "haasteellisempia" ja ruoan kanssa varsinkin.

Koskaan ei ole pakko juoda alkoholia, mutta kieltämättä sekin taito on mukava olla olemassa ja avartaa maailmaa paljon. :)
niinhän se varmaan on, mutta kun ei yrityksistä huolimatta maistu niin ei voi mitään. punaviiniä en voi juoda ollenkaan, koska saan siitä migreenin. Ja en tiedä kuinka juntti sitten olen ravintelissa, mikäli veden sijasta tilaankin limua ruokani kanssa. yleensä mulla vettäkin on, mutta sitten lisäksi colaa/jaffaa/spritee
ja kotona tosiaan paras ruokajuoma on maito, vettä juon muuten sitten pitkin päivää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja TriplaIsä;24772185:
Viinin juomisen oikean tekniiikan oppii oikein helposti.

Katsot mallia vaikka lapsista miten ne ryystää ja pulputtaa maitoa mukista. Otat vinkkua suuhusi ja purskuttelet ja lutjutat sitä suussasi yrittäen olla oikein typerän näköinen.
Sitten keksit maulle mahdollisimman mauttomia kuvauksia kuten rustiikkinen, sikarilaatikkomainen, viipyilevä jne jne.

Helppoa kuin heinänteko :D

Tuollaista touhua katsottiin ja kuunneltiin viime viikonloppuna ravintolassa. Puolen tuntia tarjoilija selvitti viineistä ja pöydässä pari "asiantuntijaa" nyökytteli päätään.
 
connoisseur
Tuollaista touhua katsottiin ja kuunneltiin viime viikonloppuna ravintolassa. Puolen tuntia tarjoilija selvitti viineistä ja pöydässä pari "asiantuntijaa" nyökytteli päätään.
Miksi "asiantuntijaa"? Onko se nyt jotenkin ylimielistä tietää ja välittää viineistä ja maistella niitä...? Voi näyttää toki ulkopuolisesta hassulta, mutta antaa harrastajalleen paljon. :)
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
"vii"
Punaviinejä voi opetella juomaan, mutta vastoin yleistä harhaluuloa, älä aloita kevyillä punaviineillä! Ne ovat litkuja. Suoraan vain keskitäyteläiseen tai täyteläiseen viiniin, niin hyvä tulee. Pidä viiniä hetki jääkaapissa ennen tarjoilua, ja anna sen seistä hetki avattuna. Cabernet Savignon on hyvä rypälelajike, siitä ei juuri pahoja viinejä saa tehtyä. Maistele viiniä vaikka erilaisten juustojen kanssa.

Minäkään en pitänyt punaviinistä aluksi, mutta maistelin sitä joitakin kertoja erilaisissa juhlissa, ja nykyään rakastan sitä. Valkoviiniä juon vain, jos punaista ei ole tarjolla.
 
vierailija
Miksi "asiantuntijaa"? Onko se nyt jotenkin ylimielistä tietää ja välittää viineistä ja maistella niitä...? Voi näyttää toki ulkopuolisesta hassulta, mutta antaa harrastajalleen paljon. :)

ja lisää kun oppii kasvattamaan niitä !
 
Mulla on myös ongelma viinien kanssa. Olen yrittänyt monesti maistella viinejä. Viinit olen valinnut Alkon asiantuntijoiden kanssa. Voin sellaisen pienen suullisen/viini maistaa mutta se jää tasan tarkkaan siihen. Minulla on joka kerta ollut juustoja ja keksejä yms. kyytipoikana. Olen lopulta päätynyt syömään nämä höysteet täysmaidon kanssa!!!

Olen varmasti toivoton tapaus!😩
 
vierailija
Onhan niitä paljon kaikenlaisia. Tavallisten puna-, valko- ja roseeviinien lisäksi hedelmäviinejä ja erilaisia väkevöityjä versioita kaikista.

Voi maistaa vaikka roseeportviiniä tai japanilaista luumuviiniä.
 
Onhan niitä paljon kaikenlaisia. Tavallisten puna-, valko- ja roseeviinien lisäksi hedelmäviinejä ja erilaisia väkevöityjä versioita kaikista.

Voi maistaa vaikka roseeportviiniä tai japanilaista luumuviiniä.
No nuo viimeisimmät on ainakin kokeilematta. Kiitos vinkistä!❤

Sain taas intoa kokeilla, että jospa tällä kertaa.:)
 
vierailija
Mulla on myös ongelma viinien kanssa. Olen yrittänyt monesti maistella viinejä. Viinit olen valinnut Alkon asiantuntijoiden kanssa. Voin sellaisen pienen suullisen/viini maistaa mutta se jää tasan tarkkaan siihen. Minulla on joka kerta ollut juustoja ja keksejä yms. kyytipoikana. Olen lopulta päätynyt syömään nämä höysteet täysmaidon kanssa!!!

Olen varmasti toivoton tapaus!😩
Sulfiititon/biodynaaminen/valkkari🍻
tai HAILUOTOLAINENluomuOlut
 

Yhteistyössä