Nokkoset!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ais
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ais

Vieras
Kertokaahan onnettomalle hortonomille, että miten niitä pitäisi kerätä, milloin ja mitä niille tehdään, jos niistä aikoo saada vielä jotain aikaiseksi myöhemmin.

Tarkoitat varmaan nokkosten syömistä? Kerää mahdollisimman pienet lehdet. Jos kantti kestää, kokeile asiaa paljain käsin. Mitä vähemmän polttelee, sitä paremmin sopii ruuanlaittoon. Itse käytän kerätessä hanskoja, koska en viitsi kärvistellä paria päivää siinä poltteessa :D Kuten missä tahansa kasviksessa myös nokkosissa pätee sama: mitä suurempi kooltaan tai vanhempi iältään, sitä mauttomampi.

Mä olen ryöpännyt, soseuttanut ja pakastanut nokkoset. Kuivattaminen on myös hyvä tapa säilöä, mutta en ole sitä itse kokeillut. Olen pakastanut nokkossoseen sellaisina about 2 cm * 2 cm klöntteinä eli samaan tapaan kuin mitä kaupasta saat pakastealtaasta pusseissa pinaattia.

Nyt on paras aika. Kerätessä ei kannata ottaa paksuimpia varsia, mieluiten pelkät lehdet. Säilönnässä on kaksi tapaa: ennen pelkästään kuivasin lehdet ja hieroin ne sitten kämmenien välissä muruksi josta voi nyppiä paksuimmat osat vielä pois. Murua voi käyttää nokkoskeittoon, nokkosteehen ja sämpylöihin.
Nykyisin kuitenkin kiehautan (2-3 min) lehdet vedessä, laitan ne pakasterasioihin ja saksin niitä siinä vähän. Siten nokkoset ovat parempia keitossa, letuissa ja piirakassa, siis kaikissa mihin niitä laitetaan pinaatin tilalle.

Meillä käytetään nokkosiin round uppia ja se kutale joka tuo nokkosia sisälle taloon saa muuttaa koirankoppiin kesäksi (harmi että se revittiin juuri paikoiltaan ja poltettiin)

Yhteistyössä