Noista päivärytmeistä..meillä syödään lounas13.30-15 tavaton

...ta?


Eli onko ihan tavatonta vai syödäänkö jollain muullakin lounas vasta "välipala-aikaan"?


Olen vähän kantanut tuosta huonoa omaatuntoa, mutta kl.11 nyt vaan on jotenkin hirmu nopeasti aamupalan jälkeen. Usein syödään välipala aamupalan ja lounaan välissä, ei enää iltapäivällä.

Päikkäreille tyttö menee tavallisesti 11-12
 
riippuu tietty
siitä että monelta teillä noustaan ylös?

Et jos 7 jälkeekin jo noustaan ylös ja aamupala syödään 8 aikaa nii kyllä sen ruuan jo vois antaa 11 aikaa mielummin kun välipalan...
Mutta tämä vaan mun mielipide, jokainen tekee tyylillään :)
 
Mäkin sanoisin, että riippuu siitä koska teillä herätään ja mennään yöunille. Lapsille pitäis kuitenkin muistaa antaa ne 2 lämmintä ateriaa, söi sitten mihin kellon aikaan tahansa...ja niiden välissä välipalat.
 
Aamupala syödään tavallisesti klo.8.30-9.15 riippuen päivästä.

Tätä menoa on nyt menty pari viime kuukautta ja kuten jo kirjoitin kannan vähän huonoa omaatuntoa siitä, vaikka tyttö onkin hyvin kasvanut (84.5cm ja 11,5kg)

Kaipa tarvii ruveta tekemään pakkaseen eväitä ja sieltä sulatella kun itse en oo syönyt lounasta koskaan kun kouluaikoina. (Paitsi raskausaikana pakotin itseni syömään)

Nyt tällä samalla ajanjaksolla ruoat olleet toisinaan eri puurojakin, koska rahat olleet tiukilla... (siis lounaat) illalla "kunnon ruokaa"<br><br>
 
tällä hetkellä me noustaan 8-8.30, aamupuuro 9.00, ulos, lounas 11-12, unet 12.30- 14.30, välipala 15.00, ulos, päivällinen 17-18 ja iltapuuro 20.00. Aletaan kohta mökkeillä saaressa jossa ei sähköä, juoksevaa vettä ym. joten alan ehkä myös antamaan siellä välipalan lounaan paikalla, koska on hankala tehdä monia ruokia erikseen. Saa sitten ruokaa samalla kun muutkin syövät. Kuitenkin 2 lämmintä ateriaa.
 
Tässä hiljaa itsekseni mietin että mikä vika noissa purkkiruoissa on ettei niitä, ennemmin antaisin niitä lounaaksi kuin jotain välipalaa. Esim. kinkkuperunasalaatissa lukee että myös kylmänä, ja kyllä meillä ainakin ruoat tahtoo mennä kylmiksi ennen kuin syöty on. Purkkiruoat menee kyllä huoneenlämpösenäkin hätätapauksessa.

Meillä on nämä suht normaalit ruoka-ajat:

7.30 velli
9.00 puuro tai muu aamupala hoidossa
11.00 lounas
15.00 välipala
17.00 päivällinen
19.30 iltapuuro
20-21.00 maitoa, yleensä desin verran
 
Vinkiksi: Tiedätkö päiväkotien/-hoitajien rytmin? Eli aamupala klo 8-8.30, lounas 11 aikaan (voi venyä hyvinkin myös puoleen 12) välipala klo 14. Meillä nuo käytössä tietysti, koska poika on päiväkodissa (paitsi nyt lomalla, mutta koitan tehdä noin kotonakin). Iltaruoka on siinä 16-17 ja iltapala n. klo 19. Menee klo 20-20-30 nukkumaan ja herää aikaisin... Jokaisella on tietysti oma rytminsä, mutta jos aiot jossain vaiheessa laittaa lapsen hoitoon niin kannattaa viimeistään siinä vaiheessa opetella tuo rytmi. Tai oppiihan lapsi sen kyllä sitten ajan kanssa. Jos taasen lapsi on kotona kouluikään asti, niin sinähän se äitinä kait päätät. =) Ja jos et viitsi kokkailla kahta kertaa päivässä, niin tee ihmeessä pakkaseen, tai sitten niin paljon, että loounasta jää tähteistä lapselle. Eikä kait purkkiruokien tai einesten käyttöä (siis en tarkoita roiskeläppäpitsoja ja hampurilaisia...) ole kielletty..? ;)
 
mami tietää
meillä poitsu aina synt.asti menny .15 käyrää neuvolassa ja sanoi ettei se siitä "ikinä" mihkään nouse ku pohdin onko hirveetä..ite aina ns.alipainoinen ollut myös aina ja kapinoinkin niitä jotka toitottaa tuota 2lämmintä ruokaa,välipalat ym.ilta ja aamupuurot..meillä toki siis pojulle aina tarjotaan mutta nyt jo tottunu ettei tarvi olla huolissaan kun EI VAAN SYÖ muut sitä ihmettelee ja sanoo että annatte kuitenkin vain naposteltavia.,näin siis ei ole hän vaan jättää jotkut ruoat väliin,harvoin syö välipaloja,maitoa ja vettä juo kuitenkin kunnolla ja kasvaa..en ikinä itsekään ole pystynyt moiseen ruokamäärään..jokainen on yksilö eikä siitä kannata huonoa omaatuntoa potea jos lapsi näin vain pärjää,KYLLÄ ÄITI TIETÄÄ --lukeehan se jo paidoissakin B)
 
TheBigMama
Mä teen aina illallisen valmiiksi kun isäntä tulee töistä kotiin ja sitä teen sen verran, että seuraavaksi päiväksi riittää neidille lounaaksi. Ite syön yleensä lounaalla salaattia kun ei vaan meikäläisen roppa kestä kahta lämmintä ateriaa päivässä - näkyy heti persiissä ;)

Niin siis pointti on, että mikset tee hiukan enemmin ruokaa illalliselle jos se on sinusta vaivalloista alkaa ruokaa laittaa jo aamusta?
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.06.2006 klo 22:55 TheBigMama kirjoitti:
Mä teen aina illallisen valmiiksi kun isäntä tulee töistä kotiin ja sitä teen sen verran, että seuraavaksi päiväksi riittää neidille lounaaksi. Ite syön yleensä lounaalla salaattia kun ei vaan meikäläisen roppa kestä kahta lämmintä ateriaa päivässä - näkyy heti persiissä ;)

Niin siis pointti on, että mikset tee hiukan enemmin ruokaa illalliselle jos se on sinusta vaivalloista alkaa ruokaa laittaa jo aamusta?
Meillä toi ei onnistu koska muksut ei syö jos on samaa ruokaa kaksi kertaa peräkkäin :( Eli mä oon hoitanut asian niin että jos ruuan voi pakastaa niin teen sen verran reilumman satsin että voin sitten lounaaksi sulatella. Tai sitten syödään puolivalmiita.

Mulla on muuten niin että kun syön samaan tahtiin lasten kanssa eli 5 krt/päivä olen koko ajan vain hoikistunut. Ennen lapsia saattoi jokunen liikakilokin olla kun söi kerran kunnolla ja sitten naposteli siihen päälle.
 
Miksei vois mennä tollakin rytmillä. Ymmärrän et tiivis tahti tulisi, jos teillä päiväunet nukutaan jo aamupäivällä. Vaikka minä kyllä antaisin ruuan unien jälkeen. Meilläkin joskus kiireessä venyy lounas tuohon aikaan, mutta sillon onki jo kova nälkä.
 
Juu, näin usein teenkin, mutta silti se 11 on hirveen aikanen,
kun ei uppooo niin ei uppoo :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 14.06.2006 klo 22:55 TheBigMama kirjoitti:
Mä teen aina illallisen valmiiksi kun isäntä tulee töistä kotiin ja sitä teen sen verran, että seuraavaksi päiväksi riittää neidille lounaaksi. Ite syön yleensä lounaalla salaattia kun ei vaan meikäläisen roppa kestä kahta lämmintä ateriaa päivässä - näkyy heti persiissä ;)

Niin siis pointti on, että mikset tee hiukan enemmin ruokaa illalliselle jos se on sinusta vaivalloista alkaa ruokaa laittaa jo aamusta?

 
Mitä puolivalmiiita te syötte lasten kanssa?
Mustakin ois kiiva tehdä puolivalmista, mut tuntuu et kaikki on suolapommeja tms.

Totta on että on hoikempi kun syö usein. Itselläni vaan on yksinkertaisestti opittu huono tapa lapsuudenkodista. Vanhemmat tuli töistä yleensä 19.30-22 joten ruokakin oli alkaen 19.30
Musta oli tosi outoa kun kavereilla oli AINA ruoka klo 17
No nyt meillä on kyllä ruoka 16.30-17.30


Meillä toi ei onnistu koska muksut ei syö jos on samaa ruokaa kaksi kertaa peräkkäin :( Eli mä oon hoitanut asian niin että jos ruuan voi pakastaa niin teen sen verran reilumman satsin että voin sitten lounaaksi sulatella. Tai sitten syödään puolivalmiita.

Mulla on muuten niin että kun syön samaan tahtiin lasten kanssa eli 5 krt/päivä olen koko ajan vain hoikistunut. Ennen lapsia saattoi jokunen liikakilokin olla kun söi kerran kunnolla ja sitten naposteli siihen päälle.
[/quote]
 
Meillä saattaa vaihdella päivän mukkankin..
Yleensä näin
herätään 8.30-9.00
aamupuuro 9.00-9,30
löunas 11-12.30
nukkumaan 12.30-14.00
herätään 14.00-15.30
välipala 14-16
päivällinen 17-18.30
iltapuuro 20-21.00

Joskus sitten taas kun tyttö herääkin vaikka 10-11 välillä niin lounas ja välipala vaihtaa paikkaa..<br><br>
 
meillä syödään kanssa vasta 13-14 lounas. Poika nukkuu vielä usein kahdet päikkärit ja menee jo 11 aikaan ekoille unille. Aamupala ei maistu heti heräämisen jälkeen, eli se syödään usein 9jälkeen. Joten ennen 11 olisi liian pian syödä lounasta. Minusta tämä rytmi sopii meille tällähetkellä, jos ekat päikkärit alkaa siirtyä myöhemmälle niin sitten tulee ruokailuunkin muutos. Pojalle on muutenkin aina maistunut ruoka illemmalla paremmin (sama kuin minulla). Hoitoon meno ei ole vielä ajankohtainen, niin noudatamme parhaaksi havaittua rytmiä, joten älä sinä huoli myöskään!!
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 17:58 Aleksia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 15:02 Hay-D kirjoitti:
Mutta naapurustossa noita kotiäitejä riittää ja niillähän on sitten aivan omat rytminsä.
No onko se paha juttu, tuli ihan sellainen tunne... :eek: =) ?
ei se paha asia ole, ainakaan vielä. Onhan niillä sitten hommaa kun totuttavat lapsiansa päiväkodin rytmiin..
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 18:42 Hay-D kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 17:58 Aleksia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 15:02 Hay-D kirjoitti:
Mutta naapurustossa noita kotiäitejä riittää ja niillähän on sitten aivan omat rytminsä.
No onko se paha juttu, tuli ihan sellainen tunne... :eek: =) ?
ei se paha asia ole, ainakaan vielä. Onhan niillä sitten hommaa kun totuttavat lapsiansa päiväkodin rytmiin..
Sunko ei tarvinnu totuttaa lastasi päiväkodin rytmiin? ollut siellä vastasyntyneestä vai? ei nyt millään pahalla mutta en ymmärrä oikeen mitä ajat takaa. onhan siinä hommaa totuttaa päiväkodin rytmiin? siis tuskinpa siinä nyt niiiiin hirveä työ on. :headwall: :headwall:
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 18:58 minna kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 18:42 Hay-D kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 17:58 Aleksia kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 18.06.2006 klo 15:02 Hay-D kirjoitti:
Mutta naapurustossa noita kotiäitejä riittää ja niillähän on sitten aivan omat rytminsä.
No onko se paha juttu, tuli ihan sellainen tunne... :eek: =) ?
ei se paha asia ole, ainakaan vielä. Onhan niillä sitten hommaa kun totuttavat lapsiansa päiväkodin rytmiin..
Sunko ei tarvinnu totuttaa lastasi päiväkodin rytmiin? ollut siellä vastasyntyneestä vai? ei nyt millään pahalla mutta en ymmärrä oikeen mitä ajat takaa. onhan siinä hommaa totuttaa päiväkodin rytmiin? siis tuskinpa siinä nyt niiiiin hirveä työ on. :headwall: :headwall:
no kyllä meillä ainakin oli työn takana saada heräämiset sun muut kohilleen. Onneksi aloitettiin hyvissä ajoin, heti kun tiesin että milloin poika menee hoitoon.
 

Yhteistyössä