No voihan Kela!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miä

Vieras
Siellä ei suostuta ymmärtämään että jotkut opiskelee 12 kuukautta vuodessa |O Koulumatkatukea ei makseta kuin 9 kuukaudelta ja opintotukea 11 kuukaudelta. Eihän siitä jää kun yksi kuukausi pois mutta se tuntuu aika paljon kun opintotuki on puolet miun tuloista :snotty:

Kunhan taas kiukkuan :xmas:

Saahan opintotukea 12 kuukautta vuodelta, kun ei sulla tulorajatkaan voi paukkua.

Joo Kela ei tunne kesäopiskelua. Mulla loppui heinävauvasta ä-loma huhtikuussa ja kun hain kotihoidon tukea, virkailija myönsi sen tulosidonnaisen lisän vaan toukokuun loppuun. Ja kun soitin ja ihmettelin että mitä piippiä niin "no mä ajattelin että te menette kesäksi töihin kun te olette opiskelijoita!" Just joo.

Alkuperäinen kirjoittaja DaylightDancer:
Veit jalat suustani. Sit ihmetellään kun jotkut ei ehdi valmistua ajoissa kun kesät täytyy olla töissä.

Miä en edes voisi olla kesällä töissä kuin illalla, päivät on oltava koulussa. Ja jos olisin illat töissä niin poika olisi ainakin 13 tuntia päivässä hoidossa. Ei toimi ollenkaan :/

Alkuperäinen kirjoittaja voihan voi:
Saahan opintotukea 12 kuukautta vuodelta, kun ei sulla tulorajatkaan voi paukkua.

Joo Kela ei tunne kesäopiskelua. Mulla loppui heinävauvasta ä-loma huhtikuussa ja kun hain kotihoidon tukea, virkailija myönsi sen tulosidonnaisen lisän vaan toukokuun loppuun. Ja kun soitin ja ihmettelin että mitä piippiä niin "no mä ajattelin että te menette kesäksi töihin kun te olette opiskelijoita!" Just joo.

En miä ainakaan saa kuin 11 kuukautta, yksi kuukausi jää pois kokonaan. Heinäkuu näköjään :/

Miksi? Eihän se VOI jäädä pois, jos sulla etenee opinnot ja tuloraja ei ylity.

Vai ootko sä amiksessa tai amk:ssa, niiden käytännöistä en tiedä mutta ei kai sen pitäisi silti opintotukeen vaikuttaa?

Alkuperäinen kirjoittaja Miä:

En miä ainakaan saa kuin 11 kuukautta, yksi kuukausi jää pois kokonaan. Heinäkuu näköjään :/

onkohan sulla valmistuminen sitten aikas lähellä??
siis jos kesällä saa opintotukea niin se muutama kuukaus lasketaan pois sit sieltä valmistumis ajan kohasta. eli valmistuminen aikastuu jos kesän opiskelee

Miksi? Eihän se VOI jäädä pois, jos sulla etenee opinnot ja tuloraja ei ylity.

Vai ootko sä amiksessa tai amk:ssa, niiden käytännöistä en tiedä mutta ei kai sen pitäisi silti opintotukeen vaikuttaa?

Kyllä se voi, ammattikoulussa opiskelen. Kela on niin fiksu laitos =)

ei ole yhtään yllätys kun kelasta puhutaan... ihan yhtä outoa on se, että kelan mukaan ruokakuntaan kuuluu aina maksimissaan 4 hlöä.. ne loput suut sitten ruokitaan pyhällä hengellä...prkl...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras...:
onkohan sulla valmistuminen sitten aikas lähellä??
siis jos kesällä saa opintotukea niin se muutama kuukaus lasketaan pois sit sieltä valmistumis ajan kohasta. eli valmistuminen aikastuu jos kesän opiskelee

Miä valmistun aikaisemmin tavallaan joo. Mutta kahden vuoden päästä ettei se ihan lähellä ole :D

Voit saada opintorahaa vain opiskelukuukausilta. Et voi saada opintorahaa kesäkuukausien aikana, paitsi jos opiskelet päätoimisesti kesällä ja olet oikeutettu kesäopintotukeen.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/060601115327IL?OpenDocument

Alkuperäinen kirjoittaja tyy:
Mulle on tullut lempona takaisin kelan toimistossa yhdessä virkailijan kanssa täytetty hakemus. Oliskohan liikaa vaadittu että edes virkailijat osais ne täyttää.
Nii-i.

Tässä yksi hyvä kokemus Kelan kanssa asioimisesta http://ircquotes.fi/?131612

Mulle on itselleni käynyt melkein samanlainen juttu. :-/

Alkuperäinen kirjoittaja äippä84:
ei ole yhtään yllätys kun kelasta puhutaan... ihan yhtä outoa on se, että kelan mukaan ruokakuntaan kuuluu aina maksimissaan 4 hlöä.. ne loput suut sitten ruokitaan pyhällä hengellä...prkl...

Tai että naimisissa oleva opiskelijanainen saisi opintotuen asumislisää (max 80% vuokrasta?), mutta sitten jos tämä naimisissa oleva nainen tulee äidiksi, minkäännäköistä asumistukea ei saa (yleiseen asumistukeen miehellä liian suuret tulot, "lapsellinen" ei saa opintotuen asumislisää). Eli rahaa saisi kyllä lapsettomana, mutta eihän sitä nyt tietenkään enää tarvitse kun pitäisi vielä isompi asunto hankkia perheenlisäyksen vuoksi... Multa menee ihan ohi tää logiikka.

Kesäopinnot
Voit saada opintotukea myös kesäajalle, jos suoritat silloin tutkintoosi kuuluvia opintoja päätoimisesti. Lukio-opiskelijoille ei kuitenkaan voida myöntää opintotukea kesäksi.

Jos olet korkeakouluopiskelija, voit saada tukea kesäajalle, jos suoritat tutkintoosi kuuluvia opintoja päätoimisesti korkeakoulusi opintotukilautakunnan vahvistamalla tavalla. Hae kesätukea opintotuen muutosilmoituksella (lomake OTm), johon olet täyttänyt kesäopintosuunnitelman. Jätä hakemuksesi korkeakoulusi opintotukilautakuntaan.

Jos olet muu toisen asteen opiskelija kuin lukio-opiskelija, voit saada kesätukea tutkintoosi tai opintoihisi kuuluviin päätoimisiin opintoihin. Kesällä suorittamiesi opintojen laajuuden on oltava vähintään kolme opintoviikkoa opiskelukuukautta kohti. Kesäopiskelujakson tulee lisäksi kestää yhtäjaksoisesti vähintään 18 kalenteripäivää. Hae kesätukea opintotuen muutosilmoituksella (lomake OTm), jonka liitteeksi tarvitset oppilaitoksesi lausunnon kesäopinnoistasi.

Toisen asteen opinnoissa kesätuki lyhentää tukiaikaa opintojesi lopusta, jos suoritat yksilöllisiä kesäopintoja. Jos kuitenkin kaikki opintolinjasi opiskelijat opiskelevat päätoimisesti kesällä tai jos et ole voinut itsestäsi riippumattomista syistä suorittaa opintoja niiden normaalina suoritusaikana, tukiaikaa ei lyhennetä lopusta.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/010708100337HO#kesaopinnot