No voihan hel*etti. Tais mennä rahat hukkaan.. (= nettishoppailua)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aargh!
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aargh!

Vieras
En ole koskaan tilannut ulkomaalaisesta nettikaupasta yhtään mitään. Nyt sitten oon päivän surffannut noitten tablettien perässä (siis kämmentietokone tms) ja ulkomaillahan ne on halvempia. Jotenkin sitten päädyin yhden nettikaupan sivuille ja tilasin sieltä..

Ja vasta sitten kun tilaus oli jo tehty ja ostoksetkin maksettu, tajusin että helvetti soikoon, mistähän päin maailmaa mahtoikaan tilaus lähteä.. Sen verran sentään päivän mittaan opin, että eu:n sisällä saa tilata mitä vaan ja miten paljon vaan. Muualta menee tullit yms.

Ja v*ttu sentään. Mä tilasin Kiinasta. :headwall: :headwall:
Mitähän kaikkia maksuja mulle nyt tulee ja saankohan mä tilaustani ikinä? Sinne tais mennä noin 130e ihan hukkaan. V*tun v*tun v*ttu. Mä en ikinä enää osta mistään muualta mitään, kuin suomalaisista nettikaupoista.

Mitä mä nyt teen? Ja missä se lähin tullikaan on, voi helvetti.

En ole koskaan tilannut ulkomaalaisesta nettikaupasta yhtään mitään. Nyt sitten oon päivän surffannut noitten tablettien perässä (siis kämmentietokone tms) ja ulkomaillahan ne on halvempia. Jotenkin sitten päädyin yhden nettikaupan sivuille ja tilasin sieltä..

Ja vasta sitten kun tilaus oli jo tehty ja ostoksetkin maksettu, tajusin että helvetti soikoon, mistähän päin maailmaa mahtoikaan tilaus lähteä.. Sen verran sentään päivän mittaan opin, että eu:n sisällä saa tilata mitä vaan ja miten paljon vaan. Muualta menee tullit yms.

Ja v*ttu sentään. Mä tilasin Kiinasta. :headwall: :headwall:
Mitähän kaikkia maksuja mulle nyt tulee ja saankohan mä tilaustani ikinä? Sinne tais mennä noin 130e ihan hukkaan. V*tun v*tun v*ttu. Mä en ikinä enää osta mistään muualta mitään, kuin suomalaisista nettikaupoista.

Mitä mä nyt teen? Ja missä se lähin tullikaan on, voi helvetti.
ALV on 23% ja tulli on ehkä 6-20% en tiedä elektroniikan tulleja. Lähin tulli on kotona, netissä saat tehtyä tullausilmoituksen ja posti kantaa laitteen kotiin. Helppoa.

Onneksi olkoon, uutta tekniikkaa kannattaa aina ostaa sokkona.

Noissa tableteissa on aivan älyttömän suuria eroja, pääosin näytön ja nopeuden suhteen. En uskaltaisi lähteä sokkona ostamaan, sillä sieltä saattaa tulla ihan älytöntä sekundaa. Jos näyttö on paska, on tabletin käyttäminen epämieluisaa ja silmiä särkevää, lisäksi pää hajoaa hitauteen. Markkinoilla ei ole vielä kovin montaa sellaista tablettia ole joita alkaisin käyttämään. Useaa olen työni puolesta näpräillyt ja ehkä viisi on ollut sellaisia joilla tekee jotain. Nuo kiinasta ostetut on olleet laitaluvultaan täyttä paskaa.

Onko se oikeasti noin helppoa? Että laite tulee mulle kotiin joka tapauksessa? Onko siinä mukana sitten joku lasku vai miten se hoituu? Ja voiko ostos tulla läpi tullista niin, ettei se edes "jää tulliin"?

Mä oon ihan pihalla näistä kuvioista.. :/ Sen vaan tiedän, että ostin tabletin ja maksukin on mennyt jo, muusta ei sitten olekaan havaintoa. Mä tunnen itseni niin typeräksi..

Se nettisivusto sentään vaikutti pätevältä ja luotettavalta, mutta oishan mun pitänyt huomata että kiinasta siinäkin puhuttiin.

Onko se oikeasti noin helppoa? Että laite tulee mulle kotiin joka tapauksessa? Onko siinä mukana sitten joku lasku vai miten se hoituu? Ja voiko ostos tulla läpi tullista niin, ettei se edes "jää tulliin"?

Mä oon ihan pihalla näistä kuvioista.. :/ Sen vaan tiedän, että ostin tabletin ja maksukin on mennyt jo, muusta ei sitten olekaan havaintoa. Mä tunnen itseni niin typeräksi..

Se nettisivusto sentään vaikutti pätevältä ja luotettavalta, mutta oishan mun pitänyt huomata että kiinasta siinäkin puhuttiin.

No kuinka vaikeaa sen pitäisi sitten olla? Ei kai kukaan enää suomesta mitään osta? Kaiken saa halvemmalla maailmalta. Eli hommat toimivat keskimäärin kuin junan vessa. Ja Itella tosiaan lähettää laitteen tultua Suomeen tullipostista ilmoituslomakkeen. Sitten vain nettisivuille ja pankkitunnareilla sisään. Ilmoituksen liitteeksi laitat kuitin ostoksestasi ja saa luultavasti heti päätöksen, jonka maksat nettipankkiin. Sitten voitkin jo odottaa postin kolahdusta.

Helppoa kuten sanoin jo aiemmin.

[QUOTE="sasa";25015457]No kuinka vaikeaa sen pitäisi sitten olla? Ei kai kukaan enää suomesta mitään osta? Kaiken saa halvemmalla maailmalta. Eli hommat toimivat keskimäärin kuin junan vessa. Ja Itella tosiaan lähettää laitteen tultua Suomeen tullipostista ilmoituslomakkeen. Sitten vain nettisivuille ja pankkitunnareilla sisään. Ilmoituksen liitteeksi laitat kuitin ostoksestasi ja saa luultavasti heti päätöksen, jonka maksat nettipankkiin. Sitten voitkin jo odottaa postin kolahdusta.

Helppoa kuten sanoin jo aiemmin.[/QUOTE]

Tätä odotellessa..

Mä tein joskus pienen tilauksen (n. 15e), jonka ei pitäisi jäädä tulliin, mutta myyjä oli laittanut paketin päälle tuotteen arvoksi vahingossa reippaasti oikeaa isomman summan, ja tulliinhan se jäi. Kotiin tuli joku lappu, että voin hakea sen itse tullista tai antaa Itellan hoitaa sen, joka taas maksaa jotain, muistaakseni 20e. Meillä ei ollut tullia kaupungissa, joten soitin Itellalle, annoin tarvittavat tiedot ja joku alkoi siellä sitten hoitaa asiaani. Mun piti lähettää tilausvahvistus selvitykseksi tuotteiden arvosta, annoin luvan avata paketin jne. ja kun homma oli selvä, sain tuotteen kotiin. Sitä laskua mulle ei koskaan tullut Itellalta vaikka saapumisilmoituksessa sanottiin että se lähetetään... Ja asiaa hoitanut henkilö oli mukava :) Tästä on jo useampi vuosi, eli voi olla eri käytännöt nykyään, mutta ei sen vaikeaa pitäisi olla. Kotiin tulee kyllä ilmoitus ja toimintaohjeet, jos paketti jää tulliin.

Ja ostos voi myös tulla kotiin asti jäämättä tulliin, vaikka ostos olisi niin iso, että sen periaatteessa kuuluisi jäädä "kiinni" ja pitäisi maksaa verot. Tuntuu, että noita tarkistellaan pistokoetyyppisesti.

[QUOTE="vieras";25015691] Tuntuu, että noita tarkistellaan pistokoetyyppisesti.[/QUOTE]

Totta kai ne tarkastastetaan pistokokein. Mistä luulet riittävän henkilöstöä tutkimaan kaikki maahan saapuvat paketit, kymmeniä tuhansia päivittäin.

Ehkä tää ei nyt sittenkään ollut niin iso katastrofi kuin eka luulin. Toivottavasti paketti vaan saapuu jouluksi perille. En mä tajunnut tilausvaiheessa edes niitä kuljetusvaihtoehtoja jne, enkä nytkään siellä sruffatessani löytänyt mitään mainintaa siitä, millä konstin se paketti mulle tulee. Toivottavasti ei sillä kiinalaisten omalla paikallisella "postilla", kun siinä näkyi olevan kuljetusaika 10-30 vrk..

Ehkä tää ei nyt sittenkään ollut niin iso katastrofi kuin eka luulin. Toivottavasti paketti vaan saapuu jouluksi perille. En mä tajunnut tilausvaiheessa edes niitä kuljetusvaihtoehtoja jne, enkä nytkään siellä sruffatessani löytänyt mitään mainintaa siitä, millä konstin se paketti mulle tulee. Toivottavasti ei sillä kiinalaisten omalla paikallisella "postilla", kun siinä näkyi olevan kuljetusaika 10-30 vrk..

Kiina on joillakin tavarantoimittajilla joskus vähän ongelmallinen aikataulujen suhteen. Minulla ei ole yksikään paketti jäänyt tulematta, mutta joskus ottaa aikaa. Joskus taas ei :)

[QUOTE="Vieras";25015386]Onneksi olkoon, uutta tekniikkaa kannattaa aina ostaa sokkona.

.[/QUOTE]

Jep, etenkin Kiinasta, piratismin luvatusta maasta. Voi olla että laitteessa on kuoret niin kuin pitää, mutta sisältö sitten jotain muuta. Muistan kun oltiin reissussa sielläpäin ja mies oli ostamassa liikkeestä muistikorttia kännykkään. Oli muuten tallenustila pikkaisen eri kuin mitä luvattiin myydessä ja mitä kortin päällä luki. Onneksi tajusi tarkistaa kaupassa. Eli ei ikinä mitään elektroniikkaa Kiinasta ilman takuuta ja tuttua firmaa.

Kauppa josta tilasin, vaikutti ihan asialliselta ja luotettavalta. Ei mikään pikkupulju tai juuri ilmestynyt, uskon että myyvät aitoa tavaraa ja toimittavat luotettavasti.
Ja tabletti jonka tilasin, vaikutti myös ihan hyvältä ostokselta. Ei ollut mikään neljänkympin nimetön vekotin, vaan vähän arvokkaampi (toki silti edullinen) ja hyviä arvioita saanut laite.

En mä usko tässä hommassa muuten kärsiväni, kuin että tullit ja toimitusaika saattaa tuoda lisäyllätyksiä..

(Tuplapostausta, mun aiempi viesti jäi spämmifiltteriin, eikä taida sieltä koskaan palautua takaisin..)

Yhteistyössä