No nyt tuli loppu tälle(syömisestä)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
mun syömishimosta siis...

Pakko jättää herkut poies. älytöntä mässyttämistä. alkaa jo itteäkin ahistaa, kroppa ei tykkää ja peili+valokuvat ei valehtele.

Kertokaapa millä te kevennätte. Aion siis ihan reilusti tehdä elämäntapamuutoksen. En tahdo mtn laihdutusvalmisteita vedellä.

Kertokaa myös hyviä koko perheen kevyitä ruokia.

JA TSEMPATKAA MUA!!! mulla on tosi huono itsekuri.

Mitkä sun ruokavalion / syömistapojen suurimmat kompastuskivet on? Iltamässäily telkkarin ääressä, voin ja kerman käyttö päivittäisessä ruoanlaitossa, karkin napsiminen töissä, syömättömyys ja sitten ahmiminen...?

Alkuperäinen kirjoittaja e:
Mitkä sun ruokavalion / syömistapojen suurimmat kompastuskivet on? Iltamässäily telkkarin ääressä, voin ja kerman käyttö päivittäisessä ruoanlaitossa, karkin napsiminen töissä, syömättömyys ja sitten ahmiminen...?

Iltasyöminen on pahin, varmasti... kun lapset menee unille. päivällä on usein niin kova hoppu lasten kanssa että jää syömiset vähille ja illalla sen korvaan. Makea ei niin miellytä, enemmänkin rasvanen ja suolanen ruoka. Limuja en juo vaan yleensä paljon vettä. Ruokaa yritän pitää terveellisenä, kermaa voisi ehkä vähentää. Liikkumaan pitäisi alkaa enemmän mutta inhoan urheilua julkisesti :( Perhe on kaikkiruokanen eli mieskin keventäisi mielellään ja kukaan ei oo ronkeli tässä taloudessa, kaikkea voi siis kokeilla lautasella.

Ruokaa ainakin on helppo keventää lisäämällä siihen kasviksia. Esim. jauhelihakastikkeeseen, makaronilaatikkoon ym. reilusti kasviksia vaan sekaan. Pastan/perunan tilallakin voi syödä wokkia. Kerman tilalle kevytkerma.
Älä osta rasvasta ja suolasta varalle, illalla kun ehdit hengähtää niin kaupat on jo kiinni etkä saa herkkuja enää mistän, jos niitä ei oo valmiina :) Mässyttele suolasennälkään vaikka säilykeherkkusieniä tai dippaa kermaviilidippiin kasviksia...

Täyttävät ruoat ja säännölliset ateria-ajat + lautasmalli, jossa ½ kasviksia. Keittoruokaa vaikka 2 x viikossa.
Aamupalalla esim. kiisseliä ja puuroa
Päivällä esim. kiusausta, salaattia, ruisleipää (levite ja rasvan laatu & määrä ruoassakin)
Välipala: hedelmä
Illalla esim. kalakeittoa
Iltapalalla: teetä ja leipäsiivu, juustoa, kurkkua

kahvitauoilla kahvia-ei sokeria kahviin. Maito rasvattomaksi.
Makeisten syöntiin tolkkua: ei kahvileipää, ei nameja muuten kuin "namipäivänä" ja silloinkin kohtuudella (ei jättijumbosäkkejä)

liikuntaa esim. illalla kävelylenkki, uimista, pyöräilyä kaikkea kivaa koko perheen voimin, leijan lennättämistä ulkoilua :)

Ruokaa ainakin on helppo keventää lisäämällä siihen kasviksia. Esim. jauhelihakastikkeeseen, makaronilaatikkoon ym. reilusti kasviksia vaan sekaan. Pastan/perunan tilallakin voi syödä wokkia. Kerman tilalle kevytkerma.
Älä osta rasvasta ja suolasta varalle, illalla kun ehdit hengähtää niin kaupat on jo kiinni etkä saa herkkuja enää mistän, jos niitä ei oo valmiina :) Mässyttele suolasennälkään vaikka säilykeherkkusieniä tai dippaa kermaviilidippiin kasviksia...

ihan totta, hyviä vinkkejä. kiitos tuhannesti!!!!

Maidot rasvattomina, juustot vähärasvaisina, sikanaudan tilalle paistijauhelihaa/kevyttä jauhelihaa... Makkarat pois, tilalle broileria ja kalkkunaa (niitäkin saa muuten jauhelihoina ja on mahtavaa)...
Kasviskeitto on kevyttä, samoin ylipäätään joku jauhelihakeitto, johon vähärasvaista jauhelihaa, perunaa, vettä ja paljon keittovihanneksia ym.
Kanafileitä ja salaattia, perunaa tms. ei edes tarvita.
Jos syöt paljon leipää niin sitä voisi ehkä vähentää.

Ja noitten kasvisten lisääminen ruokaankin on tosi helppoa, herne-maissi-paprikan voi heittää melkein minkä ruoan sekaan vaan eikä vaadi pilkkomista tai mitään ;) Porkkanaraaste sopii tosi hyvin tomaattipohjaisiin jauhelihakastikkeisiin ja makaroonilaatikkoon ja muihin jauheliharuokiin.

Jos teillä on tosi isot lautaset käytössä niin kannattaa ruveta syömään pienemmältä lautaselta, isolle lautaselle tulee otettua huomaamatta niin paljon!

Voi ja kerma on hyvästä:) Kohtuus kaikessa. Pahempia on sokerit ja kevyttuotteet.

Säilykeherkkusieniä voi muuten kans heitellä vähän mihin vaan, kaloreita 15 sadassa grammassa eli ei juuri mitään :) Euroshopperin purkitkin on about 65 senttiä kappale eli ei oo kallistakaan ;) Ja sopii hyvin esim wokkeihin, jauhelihakastikkeeseen...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä ostin keksien tilalle vesikeksejä, niitä pari iltateen kanssa tässä kun lapset jo nukkuu. Keitot on hyvä, täyttää vatsan vähemmillä kaloreilla.

Keitot nyt on kaikkein petollisinta syötävää: täyttävät yhtä tehokkaasti kuin vesi. Minä suosittelen raakoja kasviksia, joutuu vatsakin töihin.

Mä ostin keksien tilalle vesikeksejä, niitä pari iltateen kanssa tässä kun lapset jo nukkuu. Keitot on hyvä, täyttää vatsan vähemmillä kaloreilla.

Keitot nyt on kaikkein petollisinta syötävää: täyttävät yhtä tehokkaasti kuin vesi. Minä suosittelen raakoja kasviksia, joutuu vatsakin töihin.

Kyllä vesikin vatsaa täyttää ;) Jatka ap. siis sitä veden lipittelyä! Olen kuullut sellaisen neuvon, että aina ennen kuin rupeat syömään, juo lasi vettä... Tulee syötyä vähemmän.
Sellasenkin olen kuullut, että pese hampaat jos tekee mieli jotain hyvää! Sitten kun on puhdas ja raikas suu niin ei enää teekään välttämättä mieli tunkea sinne jotain rasvaista ja suolaista :)

Mullakin on ongelmana just tuo iltasyöminen :/ Jotenkin syömisestä on tullut rentoutumiskeino juuri lasten nukkumaan menon jälkeen. Ja herkkujen ostamatta jättäminen ei oikein auta, ihan perus leipää saatan syödä mielettömiä määriä... Päivällä mulla myös syöminen helposti jää liian vähiin, lautasmallit yms. muuten ihan kunnossa. Ja joka päivä syön ison salaattiannoksen. Ääh

Yhteistyössä