No nyt se paljon pelätty lappu tuli päiväkodista!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apuja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

apuja

Vieras
Eli siellä on todettu kihomatoja. Ei kiva. :( Mitähän tässä nyt on edessä? Voiko mitenkään ehkäistä jo etukäteen ettei tulis tartuntaa? Ja kauanko tuo riesa on olemassa oleva uhka? Apteekista saa lääkkeitä, onko niitä mitään hyötyä syödä varmuuden vuoksi? Eli hakisin heti huomenna ja uusittais kahden viikon päästä? Vaikka meillä ei siis mitään oireita ole ollut.. Ja tarttuuko nuo kihomadot eläimiin?

Älä etukäteen huolehdi äläkä lääkitse. Mun tyttö oli 3,5 vuotta päiväkodissa. Täi ja kihomatolappuja tippui sillointällöin eikä meille ikinä niitä tullut.

Riesa on uhka niin kauan kuin elätte. Ja vielä suuremmissa määrin sinä aikana, kun perheessänne on koulu- tai päiväkoti-ikäisiä.

Ennalta ehkäistä voi pesemällä käsiä ahkerasti. Lääkkeitä ei ole mitään järkeä syödä turhaan.

Minä en näe syytä hysteriaan...lapsen kynnet lyhyiksi & käsienpesua, se riittänee.

Meille ei päiväkodista matoja (tai täitä) tullut, vaikka siellä kihomato- ja täilaput aika ajoin ovessa olikin. Koulusta niitä sitten kerran saatiin ja päästiin eroon tosi helposti (lakanoiden vaihto, sängyn imurointi ja Pyrvinit).

Sitä voi ehkästä pitämällä kynnet lyhyinä sekä huolellisella käsien pesulla. Tulee jos tulee. Lääkkeitä ei etukäteen voi ottaa eli ei oo ennaltaehkäisevää lääkettä siihen ton käsipesun lisäksi siis. Eikä niitä lääkkeitä oo mitään järkee säilöö kotiin, koska ne kihomadot voi tarttuu tai sitte ei. Meillä on noita varoituksia jatkuvasti eikä oo (*kop kop*) ikinä tullu meille kihomatoja. Täivaroituksiaki on aina silloin tällöin eikä oo niitäkään tullu.

Mut vatsatautia ja sen sellaista sitäki enemmän :x ja nyt on päällä enterorokko :x

Ei hysteriaa. Meille tuli niitä lappuja koko päiväkotiajan ja 2,5 vuoden kuluttua eka lapusta tuli keskimmäiselle lapselle kihomatoja. Lääkittiin koko perhe ja siivottiin kotia. Siihen loppuivat. Etukäteen ei kannata syödä. Kynnet lyhyiksi ja käsien pesua.

Voi kiitos teille näistä rohkaisevista sanoista. Mä en tiedä miksi oon niin hysteerinen tuon asian kanssa. Täältä palstalta vain lukenut kuinka joillakin on ollut se riesa jopa puoli vuotta, niin mietin että mihin helvettiin tässä vielä joudutaan. Asiaa vaikeuttaa myös se, että ollaan miehen kans erottu ja lapset kulkee kahdessa kodissa. Mietin, että kuinka saa pidettyä molemmat paikat puhtaina.
Mutta nyt sit vaan toivon, että ne ei tuu meille.

Yhteistyössä