No nyt on varattu aika Mirenan laittoon, vaan ku pelottaa niin paljon...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piku81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piku81

Aktiivinen jäsen
15.10.2007
1 655
0
36
Niin elikkä olen miettinyt nyt tätä ehkäisy asiaa jo pari viikkoa ja en oikein osaa tehdä päätöstä mirenan (horm. kierukan) ja pillereiden välillä.. Mut tänään sit soitin ja varasin ajan Mirenan laittoon muutaman viikon päähän..Ja nyt jo pelottaa ihan hitosti: / Pelkään kaikkia komplikaatioita ja aknea, lihomista yms..

Mitenhän sit pelottaa laitossa:ashamed:

Mie voin sinnuu lohduttaa: miulla ollut Mirena kohta viisi vuotta ja kohta menen uuden laittoon, sillä:
- ei kuukautisia! Se on niin iso juttu, että muulla ei väliä. tosin en mie saanut akneakaan enkä lihonut. Eka puoli vuotta meni niin, että aina kuukautisten (joita ei siis tullut) aikaan sain kolmen päivän päänsäryn ja olin tavallista äkäismepi, mutta kyllä sen siitä ilosta kesti.

Kokeilemalla se selviää sopiiko ko ehkäisy. Itse en ainakaan ole lihonut Mirenan laiton jälkeen, muuten ollut pientä hankaluutta. Laitto on aika nopea toimenpide ja kannattaa varata särkylääkkeitä. Onnea!

Ihana kuulla hyviä kokemuksia... En edes tiiä miksi pelkään näin paljon ja siis pelkään mää sitä itse laittoakin ja sit sitä et jos joku tumpelo joka ei osaa hyvin laittaa, yms puhkoo kohdun seinämän... Mut sit pelottaa tosiaan kun just päässyt omiin mittoihin takaisin et jos lihoo ja aknea pelkään kun mulla puhkes se kun lopetin e-pillerit...inhottava kun on tämmöinen pelkääjä- jännittäjä:(

Onko kokemuksia migreenin kanssa? Itse ehdin jo ostaa kierukan (mirenan) ja se ehti vanheta kun ei tullut laitatettua, kuulin että hormonaalinen ehkäisy ei sovi yhteen aurallisen migreenin kanssa.

Ei oo migreeniä, th kanssa käytiin jo läpi kaikki asiat ja hän sanoi et luulee että minulle sopisi todella hyvin toi Mirena... Totuushan ei tietty selviä kuin testaamalla: /

Jos mä olisin tiennyt viime marraskuussa mitä Mirena tuo tullessaan, olisin valinnut suoraan kuparikierukan. Mulle suurin syy oli Mirenaan kallistumisessa juuri tuo kuukautisten poisjäännin mahdollisuus. Ja kun kuparikierukasta sanottiin että voi lisätä/tulla runsaimmiksi niin kallistuin ehdottomasti Mirenaan. Mutta paskan marjat. Mä en ennen kierukkaa kärsinyt kuukautisista, ne tuli säännöllisesti ja kesti aina saman ajan, tiesin täsmälleen mitä minäkin päivänä tapahtui. Eli elämä oli helppoa.
Mutta nyt Mirena on tuonut ongelmia juuri vuodon kanssa. 3-4 kk meni siinä uskossa, että paranee tilanne ja jossain vaiheessa jää totaalisesti pois. Keväällä alkoi olee tuskaa kun vuoto alkoi yllättäen, kierto on sekaisin ihan totaalisesti. Pahenee joka kuu. Ei toisaalta se vuodon määrä vaan se ajanjakso. Kestää 10 päivää, sellaista inhottavaa tiputtelua, että pitää pitää sidettä/tamponia(pidän vaikka ei suositella) mutta ei sit kuitenkaan olis tarpeen...
Loppui 9.8. mutta alkoi 27.8. uudestaan ja edelleen tiputtelee. Paska sanon minä.
Vaihtaisin jos oli rahaa. Ekan kun saa ilmaiseksi täällä meillä, seuraavat keinot sitten maksaa ja kierukka kun maksaa 150 e niin oon päättänyt kärsiä. Prkle.

Mulle mirena on ollut lähes täydellinen. Mutta ei täysin koska ruokahalu on kasvanut ihan älyttömäks, ja sen takia olen lihonnut. Siis mulla ei vaan ole mitään itsekuria tohon syömiseen, tuntuu ettei mikään auta. Harmittaa kun muuten on niin hyvä, ei ole kuukautisia ollenkaan, ei aknea, ei masennusta tai mielialavaihteluita.

Ei kannata pelätä ainakaan sen laittamista. Itse kävin viime kesänä ja katselin kattolamppua ja hengittelin rauhassa, yhtäkkiä sanoivat että homma ohi :)

Mutta itse myös suunnittelen samaisen kierukan poistamista. Itse myös kuulin paljon läheisiltä juttuja, että kuukautiset jää pois jne. Mulla on aina ollut tosi runsaat, joskin säännölliset kuukautiset ja sen vuoksi ensisijaisesti tuota ajattelin. Pillerit eivät sovi lainkaan, monia merkkejä kokeiltu. Mutta ei sovi tämä kierukkakaan. Aika samanlaista kuin Sunflowerilla. Eli aluksi vuosin 3kk putkeen. Ei tietysti solkenaan mutta tiputtelu/vuotoa muutamaa välipäivää lukuunottamatta koko ajan. Aluksi menkkojen vuoto oli samaa kuin aikaisemmin mutta sitten väheni aivan aavistuksen verran. Epäsäännöllisyys kuitenkin jatkuu. Tulee miten sattuu, välivuotoja jne ja kun aikaisemmin kuukautiset loppui niin sitten myös loppui mutta nyt saattaa kahden päivän kuluttua alkaa tiputtelu uudelleen jne. Lisäksi jälleen sain todeta, että hormonivalmisteet ei sovi mielialavaihteluiden vuoksi.

Mutta toivotaan että sinulla toimii hyvin! Äläkä tosiaan laittoa ainakaan pelkää.

Minulle apteekissa mirenan myynyt nainen kertoi että hänellä oli tiputtelua joka päivä vuoden ajan ja meinasi lannistua mutta sitten loppui kuukautiset kokonaan. Siksi minulta jäi laitatuttamatta koska odotin aina parempaa ajankohtaa sille tiputtelulle :/

[QUOTE="vieras";21972638]Onko kokemuksia migreenin kanssa? Itse ehdin jo ostaa kierukan (mirenan) ja se ehti vanheta kun ei tullut laitatettua, kuulin että hormonaalinen ehkäisy ei sovi yhteen aurallisen migreenin kanssa.[/QUOTE]

Pitäis sopia myös aurallisesta migreenistä kärsiville. Mulla ainakin se oli yks syy, miksi päädyttiin hormonikierukkaan. Yhdistelmäpillerit ei sovi, mutta pelkkä keltarauhashormoni sopii, ainakin periaatteessa. Mulla on nyt ollu vajaat 4 kk, migreenejä on ollu vähän aiempaa useammin, eli en mä ihan vakuuttunut ole.

Mä nyt just oon ajatellut että kärsivällisesti odotan tän vuoden loppuun, ensi vuoden alkuun ennen kuin teen mitään. Kun kuitenkin tää on huoleton ehkäisy. Ei tartte muistaa joka päivä ottaa jotain pilleriä.

Itseäni jännitti ajatus kierukan laitosta melko lailla ja edeltävästi luin muiden kokemusia toimenpiteestä. Nyt voin kuitenkin sanoa, että tosi hienosti meni. Olen synnyttämätön nainen ja pillerit eivät enää olleet mahdollinen ehkäisykeino, joten lääkärini kanssa päädyimme tähän vaihtoehtoon. Laitto vihlaisi kaksi kertaa ja se oli siinä, kokonaisuudessaan toimenpide kesti noin viisi minuutti ja kivun kesto yhden minuutin ajan. Tärkeintä on rentoutuminen ja särkylääke on hyvä ottaa noin tuntia aiemmin. Vuotoa tuli sen verran kierukan laitto päivän iltana, että juuri vessassa käydessä sen huomasi :) Turhaa pelkäsin!

Mulle Mirena ei sopinut lainkaan. Vuodin hirveästi ekat kolme kuukautta, minkä jälkeen se sitten poistettiinkin. Samoin masennuin todella voimakkaasti ja itkin kaksi kuukautta putkeen, yötä päivää. Laittokaan ei mennyt ihan putkeen. Kokematon lääkäri väänsi ja käänsi puoli tuntia minkä jälkeen tuumasi ettei onnistunut. Sain uuden tilalle ja ajan toiselle lääkärille, joka sen nopeasti laittoi ilman suurempia kipuja.

Mulla kans mirena ja aluksi oli tuota tiputtelua aika kauana, useita kuukausia. Sitten tuli kuukautiset tavallista niukempana noin vuoden ajan, sitten loppuivat kokonaan. Nyt on ollut jo 4 vuotta ja joskus muutaman kuukauden välein saatan tarvita pikkuhousunsuojaa, muuten tiputtelutkin menee ohi ihan sillä että paperiin vaan pyyhkiessä tulee.

Minkäslainen operaatio tuo kierukan poisto oikein on? Pitääkö se tehdä nuina tiputtelupäivinä vai voiko sen nykäistä ulos milloin vain? Sattuukohan se?

Mulla ainakin kävi ihan helkutin kipeetä... sen jälkeen kuukautiset olleet ihan sekaisin ja alkuun tuli kauheita finnejä, onneksi ne on nyt poistuneet.
Mulla suurin syy hormonikierukkaan on se, että mulla on endometrioosi eikä pillerit sovi minulle. Tuo kierukka pitää mulla kivut hyvin aisoissa, siksi en luovu siitä, vaikka kuukautiset on vähän mitä on.

Yhteistyössä