No nyt muakin vähän huolestuttaa tuo HPV

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hysteerinen äiti?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hysteerinen äiti?

Vieras
Mulla on siis joskus 2006 tai 2007 todettu papassa lieviä hpv:hen viittaavia solumuutoksia. Asialle ei tehty muuta kuin otettiin papa vähän tiheämmin hetken aikaa, Tämän papan jälkeen otetuissa papoissa ei ole ollut mitään, tosin ennen toista raskautta papassa oli jotain tulehdusta tms., en silloin kysellyt sen tarkemmin, kun lääkäri oli sanonut, että katsotaan uudestaan puolen vuoden tai vuoden päästä. Tällöin taas kaikki ok, samoin nyt jälkitarkastuksen yhteydessä otetussa papassa.

Asia, mikä minua stressaa on se, että voinko tartuttaa tämän viruksen lapsiini? Jos virus ei koskaan katoa elimistöstä (tästä löysin ristiriitaista tietoa, mutta ilmeisesti näin on), niin niitä viruksiahan voi olla limakalvoilla joskus/jatkuvasti? Ja luin jostain suomalaisesta tutkimuksesta ( 10.11.2005: Papilloomaviruksen tartuntatavat perheessä ), jonka mukaan suuri osa lapsista saa jo ensimmäisen vuoden aikana hpv-infektion, mutta "vain pienellä osalla infektio jää pysyväksi", niin siitähän vasta riemu repesi... Nyt sitten mietin, että voiko lapset saada sen wc-pöntöstä, suihkun lattialta, pyyhkeiden kautta jne. Ihan hullua varmaan. Mutta ajatus siitä, että aiheuttaisin mahdollisesti syövälle altistavan infektion lapsilleni on ihan kamala. Ja mitä jos ne kuuluisivat niihin onnettomiin, joilla infektio jää päälle?

Ärsyttää tämä oma pää. Kun en olisi tästäkään asiasta koskaan kuullut, niin olisipa elämä paljon helpompaa. Pitäisi varmaan laittaa joku googlebanni tälle koneelle. :/ Huolestuttaako tällaiset jutut ketään muuta (paitsi sitä yhtä palstalaista), vai olenko yksin näiden huolieni kanssa?

Rokotuta lapsesi niin sillä siitä pääset ja opetat tyttösi käymään säännöllisesti papa-kokeissa kun siihen ikään tulee. Yleensähän HPV saadaan nimenomaan sukupuoliyhteydessä. Sitäpaitsi se paranee usein ihan itsestäänkin.

Nuo sun papat on olleet varmaankin solumuunnos ykkösiä, eli niitä lieviä joille ei mitään tarvi tehdä. Kroppa hoitaa itse homman. Tulehdus papakokeen yhteydessä voi olla esim hiivatulehdus ym.

Jos sinulle on ollut siis kaikki papat puhtaita tuon yhden kerran jälkeen, en huolehtisi asiasta. Nuita muunnoksia voi tulla kaikille kerran elämässä, hyvä kun seuraat asiaa, se on oikein :)

Minullakin oli joskus vuosia sitten papassa aste huonompi, joka meni kahden puolen vuoden seurannan jälkeen ohi (molemmat puhtaita), eikä asia ole vaivannut sen enempää.

Kiitos vastauksista! Mulla papa oli luokkaa 2, mutta ei sitä tosiaan sen kummemmin tutkittu, puolen vuoden päästä otettiin uusi papa. Kotiin lähetetyssä lapussa luki, että lieviä solumuutoksia. Lähinnä mua huolestuttaa se, että jos lapset saavat tuon viruksen esim. mun syljen kautta (kai se mulla suussa/nielussakin voi olla), saunasta tms. En tiiä sitten mitä ylipäänsä voisin tehdä tartunnan ehkäisemiseksi, nyt jo tuntuu, että mietin tätä ihan liikaa (esim. lapsia pussatessa mietin, että voiko virus nyt jotenkin päätyä lapsen iholta suun limakalvoille jne.) Ja kun nuo virukset liittyvät muihinkin syöpiin kuin kohdunkaulan. Olen kyllä muutenkin vähän luulotautiin taipuvainen, esim. tällä hetkellä pelottaa, kun mulla on kurkku usein tietystä kohtaa kipeä, että mulla on hpv-infektio kurkussa ja se on jo aiheuttanut sinne jonkun haavauman/syövän esiasteen/syövän.

Voi kun osaisi olla murehtimatta, mutta en vaan pysty. :/ Enkä mä niin hirveästi itseni puolesta pelkää, mutta se, että aiheuttaisin itse lapsille jonkin sairauden tai että he sairastuisivat johonkin vakavaan tautiin on melkein kestämätön. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Hysteerinen äiti?;24945499:
Enkä mä niin hirveästi itseni puolesta pelkää, mutta se, että aiheuttaisin itse lapsille jonkin sairauden tai että he sairastuisivat johonkin vakavaan tautiin on melkein kestämätön. :(
Lopusta jäi sana puuttumaan, "kestämätön ajatus" piti kirjoittaa.

Yhteistyössä