No niin kysynpä sitten kaikilta: hiiva, raskaus ja hoito?

Kärppänä heinälatoon

Tunnettu jäsen
27.04.2007
14 912
42
48
Onko hiivalääkkeen (canesten) käytöstä raskauden aikana ns. turhaan enemmän haittaa vai hyötyä? :snotty:

...koitetaanpa suomentaa: tällä hetkellä en ole varma, onko mulla hiivaa vai ei (joo, en olisi uskonut, että en sitä itsestäni tiedä, sillä olen ex-hiivakroonikko, noin reippaasti miljoona tulehdusta sairastanut :xmas: ). Raskaus muuttaa hormonitasapainoa sen verran, etten tiedä, johtuuko ajoittainen kutina ja ajoittainen kokkareinen, kellertävä valkkari hormoneista vai hiivasta. :|

Joten mietin, josko laitan tuon canestenin (joka ei mulla normaalisti kylläkään edes toimi, mutta eipä toimi muutkaan käsikauppalääkkeet.. :whistle: ), mutta onkin vain hormoniheittelystä johtuvaa, onko siitä lääkkeestä jotain haittaa? Tietoa kellään?

Raskautta takana nyt hurjat 5+4 ja useampana päivänä jo tuntunut hiivaiselta, mutta hämää rutosti, kun sitten saman päivän sisällä on hetken kuluttua ihan normaaliolo... :|

Anyone? :)

Moikka!

Itse ainakin olen käyttänyt Canesten kombia tämän raskauden aikana ja siitä ei kuulemma ole haittaakaan. Tuo kombi on tosi tehokas kun siinä on myös voide jota levitetään ulkoisiin sukupuolielimiin sisään laitettavan tabletin lisäks. Toimii! Minäkin mietin pitkään uskallanko kyseistä valmistetta käyttää kun olo vaihteli paljon päivän mittaan. Esimerkiksi päivällä töissä ollessani ei ollut oikein mitään oireita tai en niitä huomannut ja iltaisin kutitti ja kihelmöi. Sinuna uskaltaisin käyttää, ainakin itse uskon että parempi hoitaa kuin kärsiä hiivasta.

Juu, kiitos vastauksesta. :D Saman vastauksen sain, kun hätäisenä pistin saman kyssärin nyttän puolelle. B)

Mulla on itse asiassa tuo combi tuolla laatikossa odottamassa, pitää tänään pistää. Normaalisti mulla ei noi käsikauppalääkkeet ole toimineet (kroonikko ...tai ex, sillä oon jo pitkään onnistunut olemaan ilman), mutta toivotaan, että nyt auttaa, kun en ole pitkään aikaan tarvinnu mitään. :)

Mullakin oli usein hiivaa kun käytin e-pillereitä, sit oli poissa jonkun aikaa kunnes taas tuli esiin raskauden aikana. Uskon et toi kombi toimii sullakin, kunhan jatkat sen voiteen levittämistä tarpeeksi pitkään, vähintään viikon vaikka oireet olisivat hävinneet oli ohjeessa muistaakseni.

Erään naistentautien lääkärin mukaan käsikauppalääkkeitä Canestenia ja Gynodaktarinia voi huoletta käyttää. Itselläni ei vain valitettavasti tehonnut, mutta jopa suun kautta otettavan tabletin voi toisen lääkärin mukaan ottaa kertaannoksena jos tilanne sitä vaatii.

Halusin vain muistuttaa siitä, että erään arvion mukaan jopa kolmannes hiivalääkkeistä on väärin käytettyjä, eli siis nainen tulkitsee oireensa hiivaksi ja yrittää hiivalääkkeillä lääkitä, mutta koska kyse on eri tulehduksesta, eivät nuo hiivalääkkeet tietenkään tehoa. Eli suosittelen käymään lääkärin vastaanotolla varmistamassa, ettei kyse ole esim. Gardrenella-tulehduksesta, johon on aivan eri lääkitys kuin hiivaan, vaikka oireet ovatkin samat.

Tämä kysymys täällä näköjään vielä elää. :D

Noh, tilanne on ollut ja mennyt (tästä taitaapi olla kolmisen viikkoa...). Neuvolan mukaan (jälkikäteen kysyttynä ) ei ehkä olisi kannattanut laittaa, mutta gynen mukaan siitä ei ollut mitään haittaa. :)

Sittemmin olen sitä koittanut vältellä, mutta todennut, että myös pelkkä bepanthen toimii aika hyvin kutinaan. :xmas:

mulle suositeltiin hiivan ehkäisyyn syömään noita maitohappobakteereita päivittäin ja toistaiseks en vaan oo saanu aikaseks kun noissa raskausvitamiineissakin on tarpeeks nieleskelyä...

Kuitenkin jos kroonista hiivaa raskauden aikana meinaa puskea niin kannattaa varmasti kokeilla! itse olen aina hiiva oireen ilmestyttyä sipaissut hieman sitä canesten voidetta ja ei oo sitten jotenkin päässyt ollenkaan valloilleenkaan...

Ja kyllä meillä ainakin gyne sanoi että combia voi huoletta käyttää myös raskauden aikana, ainoastaan sitä asetinta ei sais käyttää!

Yhteistyössä