no just...nyt taas sitten ketuttaa :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Turkilmas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Turkilmas

Vieras
Viime viikolla olin verikokeessa kun oli proteiinia pissassa. Oon ollut koko viikonlopun ihan huolissani että onko mulla raskausmyrkytys jne. Ja oli tosi hankala järjestää mun pääsy verikokeeseen+jouduin olemaan syömättä yms.yms.

Muistin että mulla olis tänään neuvola, mutta se onkin huomenna. Soitin sitten äsken verikokeen tulokset jotta saisin varmuuden tuohon raskausmyrkytykseen.

Kävikin ilmi että se sijainen joka neuvolassa oli, olikin laittanut lähetteen ainoastaan johonkin hemmetin maksa-arvoihin |O |O :headwall: . Siis sen takia että mulla iho kutisee. Mä kyllä koitin sanoa että mulla on kuiva iho.

Eli suomeksi sanottuna: ei vittu vie tiedetä onko mulla se hemmetin raskausmyrkytys vai ei |O |O

Alkuperäinen kirjoittaja Jessica Rabbit:
Noi voi sun :( Millä rv sä oletkaan? Miks kummassa se hoitaja oli laittanut vaan maksakokeet? Varmaan unohtanut.. Hitsi mikä sählä :/

No sanos muuta |O . Ja tosiaan oli aika työn takana että pääsin sinne verikokeisiin kun paikka reilun 10 km:n päässä. Mies joutui menemään pyörällä töihin jotta mä sain auton ja poika joutui olemaan yksin kotona yms. Ja ihan turhaan :headwall: :headwall: .

Tänään alkoi 39.raskausviikko, viimeistä viedään...ehkä =)

Jos sinulla on kunnolla proteiinia pissassa saat heti lähetteen äitiyspolille. Ja siellä sinut ohjataan vuodeosastolle. Oliko puhetta kuinka monella plussalla proteiinia oli ?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos sinulla on kunnolla proteiinia pissassa saat heti lähetteen äitiyspolille. Ja siellä sinut ohjataan vuodeosastolle. Oliko puhetta kuinka monella plussalla proteiinia oli ?

ei ollut puhetta. Se terskari jo muutamana viikkona oli näkevinään VÄHÄN proteiinia pissassa mutta ei ollut varma sitten kuitenkaan. Ja nyt viime viikolla sitten sanoi että nyt hänen mielestään on selvästi plussalla.

No, huomenna on neuvola ja onneks jo se vakkari terveydenhoitaja. Joten ehkä huomenna olen taas viisaampi :/

Alkuperäinen kirjoittaja suomalainen:
Musta tuntuu että nykyään vaan tumpelot on terveydenhoito alalla! :x

No kyllä mua ainakin ottaa nyt NIIN paljon päähän :headwall: . Olipa hyödyllinen reissu tosiaan...sainpa ainakin tietää että helvetin maksa-arvot on kunnossa. Että mulla vaan on kuiva iho joka kutisee...ja tämän mä olisin tiennyt ilman tuota hemmetin verikoettakin |O

Maksa-arvot kyllä kuuluu jos epäillään raskausmyrkytystä. Jos maksa-arvot ovat koholla, on syytä varata aika äitiyspolilta. Että ei se sijainen ihan idiootti ole.

Alkuperäinen kirjoittaja turkilmas:

ei ollut puhetta. Se terskari jo muutamana viikkona oli näkevinään VÄHÄN proteiinia pissassa mutta ei ollut varma sitten kuitenkaan. Ja nyt viime viikolla sitten sanoi että nyt hänen mielestään on selvästi plussalla.

No, huomenna on neuvola ja onneks jo se vakkari terveydenhoitaja. Joten ehkä huomenna olen taas viisaampi :/

heikko + ei välttämättä johdu raskausmyrkytyksestä. Voi johtua esim. valkovuodosta. Minulla on ollut näin. Onko sinulla kenties hiivatulehdus?

Alkuperäinen kirjoittaja Kätilö:
Maksa-arvot kyllä kuuluu jos epäillään raskausmyrkytystä. Jos maksa-arvot ovat koholla, on syytä varata aika äitiyspolilta. Että ei se sijainen ihan idiootti ole.

Mä en muusta tiedä kuin että tuo terskari sanoi että se tärkein arvo (jota en enää muista mikä oli nimeltään) puuttuu kokonaan. Että sitä ei siis olla tilattu labrasta.

Mutta hyvä jos tuokin sitten jotain kertoo. Mulla muuten oli ne maksa-arvot pikkaisen alhaalla...kuten oli kyllä jo ennen raskautta työterveystarkastuksessa. Mistä se sitten ikinä kertookaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Kätilö:

no ei siinä mielessä... mie kuitennii käsitin jotenki jotta mitä ap tarkotti...

ja miullaki oli raskausaikana, juuri nuilla viikoilla ko ap:ki on, pissassa proteiinia... monta kertaa oli yhellä plussalla, mutta sitteku oli kahella niin labraan kävi tieni ja sitä kautta sitte käynnistykseen seuraavana päivänä. ja maksa-kokeet miultaki otettiin.

Raskausmyrkytyksessä on lähes poikkeuksetta myös verenpaineet koholla ja muina oireina esim päänsärkyä kun taas hepatogestoosissa on usein oireena vai virtsan proteiini pitoisuus. Eikä raskausmyrkytystä voi selvittää millään verikokeella. Eli kurja että mielestäsi teit turhan reissun mutta sä oot käsittäny nyt jotain alunperinkin varmaan väärin.

heikko + ei välttämättä johdu raskausmyrkytyksestä. Voi johtua esim. valkovuodosta. Minulla on ollut näin. Onko sinulla kenties hiivatulehdus?

Ei mun mielestäni ole hiivatulehdusta. Mutta josko sitten johtuis just valkovuodosta. Äh, en mä tiedä. Mutta en mä kyllä siihen raskausmyrkytykseen itsekään usko. Kun kuitenkin verenpaineet on hyvät, päätä ei säre yms.yms.

Nyt on vaan ollut taas huolta vauvasta, en mä tiedä miks mä vielä tässä loppurutistuksessa olen alkanut kaikkea stressaamaan :ashamed:

Toivottavasti huomenna selviäisi enempi.. Ja toisaalta, mä ihmettelen että miksei noilla viikoilla ja laiteta suoraan äitipolille lähetettä jos proteiinia pissassa? Kun valmis syntymäänkin jo, etkö se sinä turkilmas ollutkin jolla lapsi muutenkin jo iso (ettei voi olla syynä se,että vauva liian pieni)? Vai muistinko väärin.. Mulla noilla viikoilla käynnistettiin vauvan suuren koon ja r -myrkytyksen takia ja sairaalasta ihmettelisvät että miksi äitipolilähetteen kanssa oli jahkattu niin kauan kun lapsi kypsä syntymään jo monta viikkoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Blaaaaaaaa:
Raskausmyrkytyksessä on lähes poikkeuksetta myös verenpaineet koholla ja muina oireina esim päänsärkyä kun taas hepatogestoosissa on usein oireena vai virtsan proteiini pitoisuus. Eikä raskausmyrkytystä voi selvittää millään verikokeella. Eli kurja että mielestäsi teit turhan reissun mutta sä oot käsittäny nyt jotain alunperinkin varmaan väärin.

Kyllä mulle ihan rautalangasta väännettiin että lähetetään labraan jotta saadaan varmistus ettei ole raskausmyrkytystä. Ja tänään kun soitin tuloksia, niin sanottiin että verikokeiden perusteella ei voi varmistaa onko raskausmyrkytys vai ei, kun ei kaikkia tarvittavia kokeita olla tilattu.

Eli mitenkään en ole voinut ymmärtää väärin.

Mutta itsekin olen sitä mieltä ettei tää raskausmyrkytystä ole. Kun tosiaan ei ole päänsärkyä, eikä verenpaineissa ongelmia.

Pitäisi ottaa ASAT, ALAT, GT ja Bil. Mutta hyvä tietenkin jos ne ovat kunnossa. Olet jo niin pitkällä raskaudessa että vaikka proteiini olisikin yhdellä plussalla ei mitään suurta tehdä.

Toivottavasti huomenna selviäisi enempi.. Ja toisaalta, mä ihmettelen että miksei noilla viikoilla ja laiteta suoraan äitipolille lähetettä jos proteiinia pissassa? Kun valmis syntymäänkin jo, etkö se sinä turkilmas ollutkin jolla lapsi muutenkin jo iso (ettei voi olla syynä se,että vauva liian pieni)? Vai muistinko väärin.. Mulla noilla viikoilla käynnistettiin vauvan suuren koon ja r -myrkytyksen takia ja sairaalasta ihmettelisvät että miksi äitipolilähetteen kanssa oli jahkattu niin kauan kun lapsi kypsä syntymään jo monta viikkoa.

Juu ihan reilun kokoinen vauva tulossa, painoarvion mukaan reilu nelikiloinen. no, huomenna olen taas viisaampi =) .

Mulla todettiin lievä raskausmyrkytys 2v sitten keskimääisestä. Olin silloin jo rv 41+6, jolloin käynnistettiin ihan tuon lievän myrkytyksen takia, ei ollut päänsärkyä, ei pahemmin ollut verenpaine koholla. Pissakokeesta katsoivat ja lähettivät heti käynnistykseen.

Minulta otettiin maksa-arvot (ja keuhkoarvot??) kun oli proteiinia pissassa. Kun proteiinia oli 2+ (ja korkea verenpaine) niin sain heti lähetteen äitiyspolille ja sieltä minut siirrettiin vuodeosastolle vuodelepoon. Mitään päänsärkyä, ylävatsakipuja tms. fyysisiä oireita ei ollut ennen synnytystä. Veriarvot olivat koko ajan hyvät.

Varsinainen raskausmyrkytys tuli vasta synnytyksen jälkeen ja silloin tuli vasta fyysiset oireet. Veriarvot olivat silloinkin normaalit.

Nyt on ollut proteiineissa heikkoa plussaa silloin tällöin, mutta johtuu luult. valkovuodosta. Verenpaine on ollut hyvä.

Juu ihan reilun kokoinen vauva tulossa, painoarvion mukaan reilu nelikiloinen. no, huomenna olen taas viisaampi =) .

No samaa luokkaa sitten kun meidänkin prinssi oli :) Aijai tulee ihan vauvakuume kun muistelee loppuraskautta.. Jotenkin aika tuntuu kultaavan muistot kun mä muistan vaan ne vatsan silittelyt ja sairaalakassin pakkailut ja sen jännityksen! Mies muistaa sen kun kiukkusin kuulemma päivittäin muistuttamaan silloisesta olotilasta jos vauvakuume vielä joskus nostaa päätään :D "Mää en enää ikinä haluu olla raskaana!!!!" :laugh: Nojoo, mä en ite muista tollasta :D

No täytyy vaan toivoa että säästyisin tuolta raskausmyrkytykseltä :/ . Niin ja jos mun intuitio pitää paikkansa, niin tää vauva syntyy perjantaina joka tapauksessa :D

No samaa luokkaa sitten kun meidänkin prinssi oli :) Aijai tulee ihan vauvakuume kun muistelee loppuraskautta.. Jotenkin aika tuntuu kultaavan muistot kun mä muistan vaan ne vatsan silittelyt ja sairaalakassin pakkailut ja sen jännityksen! Mies muistaa sen kun kiukkusin kuulemma päivittäin muistuttamaan silloisesta olotilasta jos vauvakuume vielä joskus nostaa päätään :D "Mää en enää ikinä haluu olla raskaana!!!!" :laugh: Nojoo, mä en ite muista tollasta :D

:D :D Kuuluu varmaan samaan sarjaan kun mun muistikuvat kohtalaisen lempeästä ja helposta synnytyksestä. Kun mies muistaa mut erittäin kärsivänä ja tuskaisena ja kauhistellen muisteli sitä eritteiden määrää :whistle: :snotty:

selvästi plussalla on yleensä 1. vähän on alle 1. minulla todettiin raskaumyrkytys vasta kun oli 4 eli hyvin paljon.

muutkin oireet vaikuttavat. verenpaine, turvotu, lihaskivut, näköhäiriöt?