No entäs ne lapset jotka kasvavat lastenkodissa?

• Viestiketjun aloittaja viivi
  • Ensimmäinen viesti
Ainakin ne jotka tunsin lapsena olivat täysin sekoja siellä lastenkodissa ja kuulemma muut siellä vielä enemmän sekaisin :D
Sieltä ne karkaili ja harrasti aikaisia seksisuhteita ja sellaista. Tikkurilassa oli lastenkoti.

mie
Alkuperäinen kirjoittaja viivi:
Kasvaako niistä järkeviä laisinkaan?Uskon että kasvaa.Elämä ei ole niin musta valkoista.
Noh... On olemasssa aina jokin syy, miksi lapsi joutuu lastenkotiin/otetaan huostaan. Tuo taustalla oleva syy (voi) jättää pieneen mieleen niin syvät arvet, että mikään myöhempi huolenpito ei niitä täysin korjaa. Eli onko lastenkodissa kasvanut lapsi "järkevä" ei välttämättä riipu lainkaan siitä lastenkodista... Tietysti jos sielläkin asiat ovat huonosti, ei lapsesta kovin helposti tule ehjää aikuista.

Ihmemaan Liisa
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Noh... On olemasssa aina jokin syy, miksi lapsi joutuu lastenkotiin/otetaan huostaan. Tuo taustalla oleva syy (voi) jättää pieneen mieleen niin syvät arvet, että mikään myöhempi huolenpito ei niitä täysin korjaa. Eli onko lastenkodissa kasvanut lapsi "järkevä" ei välttämättä riipu lainkaan siitä lastenkodista... Tietysti jos sielläkin asiat ovat huonosti, ei lapsesta kovin helposti tule ehjää aikuista.
Veitsanat suustani :) Sama pätee myös sijaisperheeseen tai perhekotiin, mikään ei takaa että lopputulos olisi "yhteiskuntakelpoinen ja järkevä" kansalainen.

pia
musta ainakin on kasvanu ihminen :D
toki lapsuus on joitain jälkiä jättänyt..mutta mulla on elämä mallillaan, rakastava, hyvä mies, neljä ihanaa lasta ja onnellinen olen.
ja siis lastenkodissa kasvanu 9veestä asti, kiireellisesti huostaanotettu..

ja oli ihana lastenkoti, viihdyin..ja silloisen omahoitajan kanssa vieläkin n. kerta vuoteen kuulumisia vaihdellaan..

Tapauskohtaisestihan nää aina menee. Itse kyllä uskon, että jos lapsella on yksikin hyvä ja luotettava aikuinen(johin lapsi siis luottaa), läsnä päivittäisessä elämässäniin ei lastenkotilapsestakaan välttämättä sekoboltisia tule. Tämä aikuinen voi olla vaikkapa opettaja, mummi, kummi tms. Itse alan uskoa enemmän ja enemmän afrikkalaiseen viisauteen "It takes a village to raise a child" =)

vieras
Olen ollu paljonki tekemisissä lastenkotilasten kanssa elämäni aikana sekä hoitanut aikuisia mielenterveyspotilaita (entisiä lastenkoti lapsia) ja voin sanoa ettei hirveän hyvä alusta elämään ponnistaa ole niillä lapsilla. Ja niinku joku tuossa totesi että se mikä on syy sinne lastenkotiin tai sijaisperheeseen on se suurin pointti siinä. Ei anna hyviä eväitä ihmiselle kasvuun alko/huume/pahointpitely sun muu kamaluus mitä lapsi voi huonoissa oloissa kohdata.

Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Sama pätee myös sijaisperheeseen tai perhekotiin, mikään ei takaa että lopputulos olisi "yhteiskuntakelpoinen ja järkevä" kansalainen.
Sorry, mutta mikä takaa, että kenenkään esim. palstamamman lapsista tulee yhteiskuntakelpoinen ja järkevä. Kertokaa, mistä noita takuita saa, niin hankin heti. :LOL:

Ja kyllä mä siis tiedän nää rajat ja rakkaudet ja vakaat perheoltavat ja sopivat vaan ei liian virikkeelliset ympäristöt.

Mutta ei kai siis ehdottomia takuita voi koskaan saada.

pia
Alkuperäinen kirjoittaja Silmukka-:
Kyllä sijaisperhe on se mihin pieni (ja vähän isompikin) lapsi kuuluu. Lastenkodin tulisi olla vain väliaikainen ratkaisu.
mä en nimenomaa halunnu sijaisperheeseen, menin mun sos.työntekijää vessaan piiloon kun moista kehtas ehdottaa :D
onneksi mua kuunneltiin..

Kävin tuossa psygologin juttusilla ja tuumasi mulle että musta on kasvanut ehyt ja tervejärkinen nuori nainen =) kun sitä pohdin että onko mussa jotain vikaa, kuulemma ainut ongelma oli se että olen hieman epävarma siitä että voiko mun elämä tosiaan olla näin ihanaa kaikesta menneestä paskasta huolimatta =)

Ihmemaan Liisa
Alkuperäinen kirjoittaja Muori:
Alkuperäinen kirjoittaja Ihmemaan Liisa:
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Sama pätee myös sijaisperheeseen tai perhekotiin, mikään ei takaa että lopputulos olisi "yhteiskuntakelpoinen ja järkevä" kansalainen.
Sorry, mutta mikä takaa, että kenenkään esim. palstamamman lapsista tulee yhteiskuntakelpoinen ja järkevä. Kertokaa, mistä noita takuita saa, niin hankin heti. :LOL:

Ja kyllä mä siis tiedän nää rajat ja rakkaudet ja vakaat perheoltavat ja sopivat vaan ei liian virikkeelliset ympäristöt.

Mutta ei kai siis ehdottomia takuita voi koskaan saada.
Niinpä, joten minunkin lapsillani on 50/50 mahdollisuus :) Senpä takia en jaksakaan noita kun-teet-näin-teet-oikein-mutta-jos-teet-näin-niin-pieleen-menee-jankkauksia. Jos elämä oliskin mustavalkoinen valinta oikean ja väärän välillä, niin kylläpä olisi helppoa valita oikein :) Ehdointahdoinhan kukaan tuskin valitsisi sen väärän....

Alkuperäinen kirjoittaja pia:
Kyllä sijaisperhe on se mihin pieni (ja vähän isompikin) lapsi kuuluu. Lastenkodin tulisi olla vain väliaikainen ratkaisu.
mä en nimenomaa halunnu sijaisperheeseen, menin mun sos.työntekijää vessaan piiloon kun moista kehtas ehdottaa :D

Kävin tuossa psygologin juttusilla ja tuumasi mulle että musta on kasvanut ehyt ja tervejärkinen nuori nainen =)
Hienoa että sinusta on kasvanut onnellinen nainen. Tilastojen valossa olet onnekas ja positiivinen poikkeus.
Mitä pienempi lapsi sijoitetaan "normaaliin" toimivaan perheeseen niin sen paremmat eväät elämälle.

pia
Alkuperäinen kirjoittaja pia:

Kävin tuossa psygologin juttusilla ja tuumasi mulle että musta on kasvanut ehyt ja tervejärkinen nuori nainen =)
Hienoa että sinusta on kasvanut onnellinen nainen. Tilastojen valossa olet onnekas ja positiivinen poikkeus.
Mitä pienempi lapsi sijoitetaan "normaaliin" toimivaan perheeseen niin sen paremmat eväät elämälle.

joo lähtökohtaisesti olen sitä mieltä että mitä pienempi lapsi, niin sijaiskoti parempi, mun kohdalla vaan näin oli parempi
=)

kyllä mä monesti surin niiden pienten puolesta jotka sinne tuli..kiireellisenä..likaset vaatteet ja ruokaa nähneetkään ja se pelko :/
vieläkin tekee pahaa..onneksi ne monesti pääsi rakastavaan perheeseen ja tuolla hoitajat oli ihania, voisi sanoa että oli kaikille kutsumusammatti ja välittivät oikeasti =)

Siihen vaikuttaa varmasti isolta osalta sekin, että jos äidillä on ollut päihdeongelma jo raskaus-aikana, niin lapsi on saanut jo siitä oppimishäiriöitä ym. että jo siinä mielessä normaali sopeutuminen on vaikeaa. Eli äiti on jatkanut päihteiden käyttöä odotusaikanaan, ja myöhemmin siitä kärsii lapsi.

Tunnen pari tälläistä tapausta, surullista.

Yhteistyössä