nivelreumaa sairastavia äitejä?

Itselläni ollut nivelreuma lapsesta saakka. Alkaessani esikoista odottamaan jätin lääkkeet pois ja en ole sen koommin lääkkeitä kaivannut. Pikku neiti nyt 1v.2kk. Tilanne voi olla tietty vain väliaikainen, mut nautiskellaan nyt... B) Millaisia kokemuksia muilla reumaatikoilla?

Mulla itelläni ei reumaa ole, mutta isoveli on sairastanut sitä teini-ikäisestä. Nyt oli ollut jonkin aikaa ilman lääkkeitä rahapulan takia ja nyt sen sitten kyllä huomaa. Kaikki paikat sillä aivan jumissa ja kortisonia pistetään harva se päivä milloin minnekin.
Älä anna tilanteen kehittyä yhtä pahaksi, silloinhan et pysty hoitamaan kunnolla lapsiakaan... :(

äitee76 harmaana

Älä anna tilanteen kehittyä yhtä pahaksi, silloinhan et pysty hoitamaan kunnolla lapsiakaan... :(

Kyllä mulla on tarkoitus alkaa syömään lääkkeitä sit taas jos tarve on. Olen yrittänytkin ajatella tämän asian realistisesti että takapakkiakin voi olla tulossa... Mut jos oireita tulee niin sitten taas lääkepurkille, mut nyt nautiskelen kun ei tarvitse niitä myrkkyjä syödä. =)

Hennuska04 harmaana
Joo kyllähän ne aika kovia lääkkeitä on. Muistan, kun veli söi ensin teini-iässä paljon eri lääkkeitä ja sit ku jossain vaiheessa sen ei niitä tarvinnut syödä, kasvo pituuttakin melkein 20 senttiä ihan hujauksessa. Nyt hän on tosin jo yli kolmekymppinen...
Oltiin heillä just kylässä eikä veljeni voinut pitää vauvaa sylissä, kun ihan pikkuhetken, kun ranteet on päässy pahaan kuntoon. Ei auta kortisoni, että joutuu kai leikkaukseen...
Onnea sulle ja toivotaan, että sairaus pysyy kurissa =)

Hammash
Helpottuiko sulla oireet heti raskausaikana? -Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun miehen veljen vaimolla on nivelreuma. Hän haluaisi kovasti lapsen, mutta ei kai oikein uskalla. Miten vauvan kantaminen, rasittuuko nivelet kovasti?

Voimia sulle! Hienoa, että olet noin hyvin pärjännyt ilman lääkkeitä. Toivotaan, että saat pysyä hyvässä kunnossa! :)

\
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2004 klo 12:54 Hammash kirjoitti:
Helpottuiko sulla oireet heti raskausaikana? -Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun miehen veljen vaimolla on nivelreuma. Hän haluaisi kovasti lapsen, mutta ei kai oikein uskalla. Miten vauvan kantaminen, rasittuuko nivelet kovasti?

Voimia sulle! Hienoa, että olet noin hyvin pärjännyt ilman lääkkeitä. Toivotaan, että saat pysyä hyvässä kunnossa! :)
[/quote
Alkuperäinen kirjoittaja 26.10.2004 klo 12:54 Hammash kirjoitti:
]

Mulla kävi sillälailla et ku raskaustesti näytti plussaa, jätin lääkkeet pois. Olen aina pysynyt hyvässä kunnossa lääkkeillä. Ja kun jätin ne pois olo jatkui ennallaan, samanlaisena kun oli ollut lääkkeidenki kanssa. Ja vauvan hoito on sujunut oikein hyvin.

Ja tällaista olen kuullut muilta reumaäiteiltä. Jollain on reuma äitynyt todella pahaksi raskauden ajaksi, ja joillain taas "parantunut" ja sit taas seuraava raskaus on laukaissut oireet. Joillain on taas raskaus vienyt oireet jopa vuosikymmeniksi... :attn: Että kovin on yksilöllistä.

Jos tuttavasi joskus päättää aloittaa lapsentekohommat, niin minulle voi laittaa myös yksityisviestiä jos haluaa kysellä lisää!!!
=)

:wave: :wave: Täällä yks reumaatikko, myöskin lapsesta asti. Mä en syöny lääkkeitä siinä vaiheessa kun aloin ekaa odottamaan, mutta synnytyksen jälkeen oireet alko taas. Mulla aina turpoo ekaks polvi. Siitä sit alotettiin lääkkeet ja oireet helpottu hyvin ja kun poika oli parivuotias lopetin "napsimisen". Eli olin taas lääkkeettä kun toinen raskaus alko. Nyt en oo tarvinnu ku yhen piikin (polveen taas) ja toivottavasti ei lääkkeitä tarvis alottaakaan. Inhottaa ne myrkyt...
Mä oon kuullu et yleensä reuma helpottaa raskauden ajaks kun on immuunivaste muutenkin alhanen, mut synnytyksen jälkeen kun immuunitoiminta lähtee taas vauhtiin, niin oireetkin palais sit aika rajuina. Mut siihen kun osaa varautua ja juttelee lääkärin kanssa ajoissa niin saa lääkkeet alotettua ennenku oireet "leviää käsiin". :)

Mulla ei ole nivelreumaa vaan selkärankareuma ja mun kokemukseni on että molempien synnytysten jälkeen kivut tuli ja voimakkaana.Raskausaika meni lähes kivutta, mutta synnärillä jo huomasin että kivut tuli.Nyt kolmatta odottaessa kipuja oli alkuraskaudessa niin että ajattelin että jos ne synnytyksen jälkeen tulee vielä voimakkaampina niin miten pärjään ja tuumin sitä vieläkin.Mutta nyt on taas kivut hellittäneet. Nyt rv36+3 menossa.

Hiawatha
Itselläni on ollut nivelreuma vuodesta 2001. Raskausaikana söin lääkkeitä koko ajan, pari kertaa äityi tosi pahaksi ja jouduin olemaan sairaslomalla. Lääkäri varoitteli että synnytyksen jälkeen voi tulla "romahdus", mutta nyt synnytyksesta on 4 kk ja olen voinut todella hyvin. Edes syksy ei ole vaikuttanut kuten yleensä.

Rubiini
Te reumaa/nivelreumaa sairastavat, oletteko huomanneet ruokavalion vaikutusta oireisiin?

Isän puolen suvussa kulkee nivelreuma ja mullakin on joitain oireita ollut vuosien saatossa. Mietin vain, et voisko sitä jotenkin etukäteen jo "hoitaa" itteään..

vieras maalta
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.11.2004 klo 11:07 Hiawatha kirjoitti:
Itselläni on ollut nivelreuma vuodesta 2001. Raskausaikana söin lääkkeitä koko ajan, pari kertaa äityi tosi pahaksi ja jouduin olemaan sairaslomalla. Lääkäri varoitteli että synnytyksen jälkeen voi tulla "romahdus", mutta nyt synnytyksesta on 4 kk ja olen voinut todella hyvin. Edes syksy ei ole vaikuttanut kuten yleensä.
:attn: Kuinka totesit reumasi, selvisikö tutkimuksista nopeasti reumatekijä vai tehtiinkö useamman kerran?

Hiawatha
\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.11.2004 klo 23:06 vieras maalta kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.11.2004 klo 11:07 Hiawatha kirjoitti:
:attn: Kuinka totesit reumasi, selvisikö tutkimuksista nopeasti reumatekijä vai tehtiinkö useamman kerran?
Sormien keskinivelet paisuivat ja olivat arat. Samoin päkiöitä aristi. Terveyskeskuksessa otettiin reumakokeet ja reumatekijä löytyi. Sitten lähetteellä keskussairaalaan ja lääkitys aloitettiin. Samalla lääkityksellä olen pärjäillyt lähes koko ajan.

Hilma
Nivelreuma puhkesi kolmannen synnytyksen jälkeen vuonna 2002. ja Pahana, kuukaudessa tulehtuivat kaikki muut nivelet paitsi lonkat! Edes liikkeelle ei oikein päässyt. Lisäksi tk lääkäri ei osannut tulkita reumkokeen tuloksia vaan hoitoonpääsy viivästyi. Lääkityksen aloituksen jälkeen tilanne helpotti muutamassa kuukaudessa, mutta neljännen raskauden aikana jouduin syömään kääkkeitä ja sain yhden nivelpistoksen. Odotuksen viimeisen kuukauden olin ilman reumalääkettä, mutta jouduin aloittamaan uudelleen kaksi viikkoa synnytyksestä. Nyt vauva 2kk vanha, jäykkä olen aamuisin ja oikein koleina ja sateisina päivinä kipeä. Ehkä tämä tästä taas ajan kanssa helpottaa kun pakkaset alkavat.

Yhteistyössä