nivelkipuja

• Viestiketjun aloittaja pikku-h
  • Ensimmäinen viesti
pikku-h
Kertokaa, kun en haulla löytänyt aiempaa keskustelua aiheesta: onko teillä vaihdevuosioireina esiintynyt nivelkipuja.

Minulla on etenkin lonkat ja reidet, mutta myös sormien nivelet kipeät. Yöt menee pyöriessä sängyssä, kun sopivaa asentoa ei tahdo löytyä.

Särky on periaatteessa mahdollista olla iskiasperäistä, mutta siihen ei tunnu tepsivän mikään hieronta tms. Lääkkeitä en ala syödä särkyyn. Liikun paljon ja monipuolisesti, ja esimerkiksi kävely vain pahentaa vaivaa. Venyttelystäkään en lintsaa, joten voiko siis hormonit aiheuttaa tällaistakin vaivaa. Kaikki muut vaihdevuosivaivat jo onkin päällä ;D

raisa
Ennen kuin tiesin, että minulla on nuo vaihtarit, lääkäri teki diagnoosin: fibromyalgia ja yliliikkuvat nivelet. Varmaan onkin. Mutta kun aloin käyttä hormonihoitoa (geeli),vaivat ovat tosiaankin vähentyneet, tai ainakin muuttuneet.
Viime vuonna tähän aikaan vielä kolotti joka kohtaa. Kun menin kyykkyyn, en pässyt enää ylös, koska polvi oli kuin aivan tohjona. Olkapää ”muljahteli”, ranteet ja kyynärpäät raksahteli ym. ym.

Kyllä vieläkin kolottelee, mutta ei läheskään niin paljon. Olen aivan varma, että noilla kahdella asialla on tekemistä keskenään, koska en muitakaan lääkkeitä ole ruvennut käyttämään.

Tuikku
Hei! Kuvasit juuri minun vaivojani ja toistit omat yksinäiset pohdintani siitä, voisiko lonkkakivuillani olla yhteys alkaneisiin vaihdevuosiin! Minäkin olen liikkunut aina paljon, mutta alaselkä- ja lonkkavaivat ovat ilmestyneet juuri nyt, kun kuukautiset ovat vähentyneet lähes kuulumattomiin, kuten entisessä stereotestissä. Uniongelmat kuuluvat myös kuvaan. Unta riittää rättiväsyneelle aamuneljään, mutta sitten alkaa levoton pyöriminen. Viime yönä päätin, että jos jollakulla on ollut samanlaisia oireita ja apua on löytynyt hormonikorvaushoidosta, alan taipua käyttäjäksi minäkin, pyhistä lupauksistani huolimatta, että pääsisin takaisin ""normaalimpaan"" elämanlaatuun.

apua saanut
Mulla on noin kolme vuotta viimeisistä omista kuukautisista.
Aloitin juuri unihäiriöihin tämän vuoden alusta Trisekvens 2mg hormonihoidon. Söin puoli vuotta muttei auttanut unen laatuun.
Heräilin edelleen jatkuvasti läpi yön.
Lopetin kesällä ja sain nyt Indivinaa ( 1mg eli miedoin niistä) ja nyt kun olen syönyt sitä 1,5 kuukautta on uni alkanut taas kestää aamuun saakka.
Toivottavasti vaikutus kestää , minäkin ajattelin etten hormoneja aloita, mutta en enää jaksanut.
Kävin myös luuntiheysmittauksessa koska mulla kuukautiset loppu jo alle 43 vuotiaana ja oli tiheys alentunut (on alkava osteopenia ei siis vielä osteoporoosia).
Siihen lääkärin mukaan hormonihoito myös auttaa.
Tsemppiä, hae hoitoa, sopiva löytyy kyllä kokeilemalla.

pikku-h
Kiitos vastauksista, aloin jo ajatella, että kuvittelen kaikki vaivani.

Minulla on keliakia, joten luuntiheyden mittaus voisi olla paikallaan. Ehkä pitää hankkiutua lääkäriin. Olin kyllä ajatellut selvitä nämä vaihdevuodet ihan omia keinoja ja luontaistuotteita käyttäen... pitääköhän antaa sittenkin periksi lääketieteen houkutuksille.

Yhteistyössä