Niukat kuukautiset, ohut kohdun limakalvo(ko)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja sookie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

sookie

Uusi jäsen
07.06.2010
9
0
1
Ajattelin aloittaa uuden keskustelun tästä aiheesta..Toivottavasti saisin vastauksia kysymyksiini :)

Eli olemme yrittäneet 11kk mieheni kanssa lasta, mutta sitä ei kuulu. Aina menkat alkavat. Menkat kesätävät minulla kuitenkin vain yhden päivän kunnollisina, jonka jälkeen tulee niukkaa, rusehtavaa tiputtelua kaksi päivää. Eli kokonaisuudessaan vain 3 päivän menkat. Söin 8 vuotta pillereitä ja ennen niitä menkat olivat runsaat 3-5 päivää, joten jotain on tapahtunut...

Menen ensi viikolla tutkimaan tilannetta gynelle..Mutta, onko täällä joku jolla on samanlainen vuoto ja gynellä on havaittu ohut kohdun limakalvo? Onko vuoto aina verrannollinen siihen? Kiertoni on suht. tasaisesti 32-34 päivää..

Kiitos :)

Minulle lääkäri kerran sanoi samaa kysyessäni, että ei välttämättä. Voi olla myös, että kohdun seinämän verisuonet ovat niin kiharaiset, että vuoto loppuu nopeasti. Mutta jos sinulla on ennen ollut runsaammat, sitten on joku asia muuttunut. Minulla koko ikäni olleet niukat ja limakalvo kasvaa ihan hyvin.

Mulla oli myös samanlaista pitkäaikasen (8v) pillereiden käytön jälkeen. Puolen vuoden päästä kierrot säännöllistyi ja vuotomäärä hiukan eneni, mutta edelleen niukempaa kuin normaalisti ja sen koostumuskin oli pitkään omituisen limaista ja hidasvuotoista. Lisäksi ovulaation ja kuukautisten välillä tuli niukkoja tiputteluja. Ensimmäisissä lapsettomuustutkimuksissa ei löydetty mitään selitystä (limakalvo oli kyllä ohuehko muttei niin etteikö ois riittäny). Myöhemmin mulla todettiin sitten endometrioosi, mutta en tiedä onko sillä kuinka paljon yhteyttä niukkoihin/hyytymäisiin menkkoihin. Nykyisin vuodot on normaalimpia ja limakalvokin kasvaa paremmin. Raskaaksi en ole silti vieläkään tullut.

Mulla oli just sama ongelma ja reilu vuosi sitten menin gynelle vaivani kanssa. Samalla otettiin puheeksi tulokseton lapsen yrittäminen. Mulla oli ymmärrykseni (ja muistini) mukaan hiukan normaalia ohuempi limakalvo ja estrogeenitaso oli vähän madaltunut. Sain sit estrogeeni lääkityksen ja seuraavat menkat oli suht normaalit. Lääkitys auttoi nostamaan hormonitasot normaaleiksi ja sen jälkeen lääkitystä ei jatkettukaan (söin niitä siis sen yhden kierron). Menkat jatkuivat niukkoina sen jälkeen. Lapsettomuuteen tuo menkkojen niukkuus ei vaikuttanut kun löytyi muuta vikaa. IVF:llä tulin raskaaksi keväällä ja nyt menossa rv 15+0. Hormonihoidoista johtuen limakalvot oli normaalia paksummat. Saa nähdä miten käy raskauden jälkeen. Toisaalta en laita hanttiin jos menkat on noin minimaaliset. Aikoinani oon kärsiny järjettömistä niagara menkoista... :|

Toivottavasti lääkäri pystyy auttamaan ja onnea vauvan yritykseen. :heart:

Yhteistyössä