Niska ja hartiat tosi jumissa, mikä avuksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Juudit"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"Juudit"

Vieras
Oon kanniskellut ja imettänyt 7-viikkoista vauvaa ilmeisen epäergonomisessa asennossa ja nyt saan kärsiä...

On ollut tätä varoittavaa merkkiä jo eli solisluiden välissä kurkulla hirveä kuristuksen tunne, hartioilla tuntuu paine ja lievästi kuvottava olo ollut viime päivinä..

Eilen sitten ihan viattomasti hieman särki otsalohkoa ja yritin hieroskella hartioita ja kävin kuumassa suihkussa --> vaikutuksena yöllä megalomaaninen päänsärky... Auttoi vaan gramma panadolia (en uskaltanut ottaa muuta koska imetän) ja pystyssä itsensä heijaaminen pimeässä makkarissa.

Nyt taas pienen säryn tuntua päässä ja otin heti varuiksi särkylääkkeen...

Mikä tähän auttaisi? Ongelma on tosiaan että kuuma suihku, kauratyynyt, kevythieronta ja venyttely yms. ilmeisesti auttaa sen verran että verenkierto paranee mutta aiheuttaa älyttömän pääkivun sitten. Nyt tuntuu etten uskalla tehdä mitään!

Kurja olla :(

Alkuperäinen kirjoittaja hö;25408091:
No toihan on jo hyvin, jos noin kevyt lääkitys auttaa.

No auttaa ja auttaa, olin tosiaan kolmisen tuntia sängyssä huojuttamassa itseäni, niin että hiki valui ja oksetti kun särki ja sit palelsi kun olin ihan märkä... Sit oon vaan nukahtanut väsymyksestä... Siis ihan hirveä yö...

mutta ymmärrän kyllä pointtisi. mutta en tiedä uskaltaako noinkaan mietoja särkylääkkeitä kuinka paljon syödä imettäessä?

Piikkimattoa voisin kokeilla, jos äidiltä soittaisin lainaan :)

Päänsärky johtuu just siitä, etteä veri alkaa kiertämään, mutta koita kestää ja ota lääkettä ja jatka venyttelyä ja hartoiden liikuttelua. Pahempi se on sitten, jos taju alkaa mennä en takia, että paikat on ihan jumissa.

Lämmintä ja kylmää vuorotellen noin 20 min jaksoissa. Sitten mukaan pientä venyttelyä, huimaus ja päänsärky mitkä tulee venyttelyn tuloksena, kertovat vain siitä että päähäsi pääsee verta kulkemaan paremmin. Eli säryt ja huimaus helpottavat kun todellakin vain hiljalleen venyttelet lisää. Samoin hieronta voisi sinua auttaa.

Burana kuuri kannattaa ottaa elikkäs 3-4 kertaa päivässä buranaa ja samalla venyttelet päivittäin. Buranaa sen takia että se poistaa tulehdusta mitä todennäköisesti lihaksissasi on. Ja kuuri kannattaa ottaa 3-4 päivän ajan. Ei pidempää ja muista ottaa buranan kanssa mielellään vaikka Pepcidiä tms koska burana voi aiheuttaa pitemmällä aikavälillä ikäviä seurauksia.

Muutoin sitten piikkimattoa kannattaa käyttää ja pientä liikuntaa myös. Hartia- niska jumppaa esim kevyttä keppijumppaa. Ohjeita siihen löytyy netin ihmeellisestä maailmasta.

Toivottavasti saat hartiat piakkoin kuntoon!! :)

Kunnon hieronta!! Veri ei pääse kunnolla kiertämään päähän asti. Siitä huimaus ja päänsärky. Päänsärky saattaa tulla myös hieronnan jälkeen juuri siitä syystä jos ei hierota kunnolla/kallonpohjalihaksia, reittejä auki päähän asti. Itse kärsin juuri samoista syistä samoilla oireilla ja kävin lääkärissäkin. Diagnoosi oli sitten kireät niskat ja hartiat. Vettä paljon ja jumppaa hartioille sekä hierontaan!! :) tsemppiä.

Ibuprofeenia voi todellakin ottaa, kun imettää, 800 mg kerrallaan. Pienemmistä annoksista ei ole mihinkään. Yhdessä1 g parasetamolin kanssa se auttaa nopeammin kuin yksinään.

Sinun täytyy jumpata monta kertaa päivässä esim sitä keppijumppaa. Ergonomisempi lapsen kantoasento kannattaa etsiä.

Ja ei, hieroja ei ole se ratkaisu siinä mielessä että toki se auttaa hieman mutta ei poista ongelmaa. Fysioterapeuttikin pyrkii löytämään oikean jumppasarjan, jotta hänestä tulisi tarpeeton.

Kipulääkettä voi käyttää, mutta älä tuudittaudu siihen, että se ratkaisee ongelman. Jumppaa, jumppaa ja jumpaa. Sauvakävelykin voisi auttaa yhtenä muotona. Venyttely voi olla haitallista jossain tapauksissa

Kiitos vastauksista mitä oli kiitettävästi taas tullut!

Noilla epäergonomisilla asennoilla lähinnä tarkoitin sitä että oon huomannut nyt itse että vaikka mulla on imetystyyny käytössä niin mä jännitä hartioita ja ylävartaloa, tänään joka imetyskerralla tajusin sen ja yritin sit pyöräyttää hartiat ja ottaa rennomman asennon.

Oon tänään nyt yrittänyt venytellä varovasti hartioita aina ohimennen eikä ainakaan vielä ole päätä särkenyt, mutta nyt selkeästi hartiat hieman särkenyt, minkä oon tulkinnut olevan hyvä merkki.

Myös vettä oon yrittänyt juoda paljon ja kävellä, mutta ne lenkit on vaunujen kanssa joten en tiedä onko niistä sitten hyötyä kun ei kädet heilu vapaina.

Minäkin suosittelen piikkimattoa. Se ei tietenkään poista ongelmaa, vaan sun täytyy opetella parempia asentoja hoitaa vauvaa, jumpata ja venytellä säännöllisesti jne. mutta mulla ainakin tekee olon siedettäväksi silloin kun selkä tai hartiat ovat todella kipeät ja tuntuu, ettei pysty olemaan mitenkään päin. Ja se rentouttaa mukavasti silloinkin kun ei ole kipuja tai jumituksia :)

Yhteistyössä