Nirsot vieraat - ärrinmurrin ja pöh

Noh, kyllä meillä aina tiedustellaan ruokavieraiden mahdollisia (fyysisiä/henkisiä) ruokarajoitteita ja koetetaan veivata sitten safkat näiden mukaan, mutta ymmärrän hyvin kyllä ap:n ketutuksen kun joillekin ei sitten vaan kelpaa mikään.

Ketutti itseänikin kun synttäreille tuli sukua, jossa eräskin kananmunille ja maitoproteiinille allerginen mies otti ja sitten siihen päälle nirsoili niillekin kekseille, jotka olin järjettömällä vaivalla & rahalla saanut kaivettua eräästäkin erikoiskaupasta. Kun ne näyttivät vääriltä (kyseessä oli ns. suklaakeksit, jossa ei siis ollut tippaakaan maitoproteiinia tai kananmunaa, enkä minä tiedä, miten ne oli saatu näyttämään kuitenkin ihan syötävän suklaisilta). Jäi sitten syömättä hältä. Blaah. Että olisi nyt sitten edes kohteliaisuudesta syönyt...

Alkuperäinen kirjoittaja kinuski:
Mä olen nirso, samoin esikoinen, mun mielestä lapsen tai aikuisenkaan ei tarvi tykätä kaikesta, eikä syödä sitä mistä ei tykkää, mutta jos me mennään kylään niin en kyllä sanele mitä ruokia me voidaan syödä ja mitä ei. Mä otan sitten omaat eväät varmuuden vuoksi mukaan, jos sattuu että on sellaista ruokaa mitä en missään nimessä syö.

Joo, ei tarvi syödä, mut kyllä mä ainakin laitan lapset aina masitamaan. Alkuun oli naamat vinossa ja kauhee parku aina kun oli kasviksia tarjolla. Esikoinen mankui et idut on kamalia, samoin parsakaali, nyt pistelee menemään mukisematta, jopa pitää iduista nykyisin! :D
Pikkuhiljaa lapset oppii uusiin makuihin kun aina vähän ees maistaa!

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Mä tekisin just sitä mitä haluan, ja nirsot syököön kynsiään jos ei kelpaa.

Mua taas ahdistaa, jos menen kylään ja siellä oottaa ruoka, vaikka olisin sanonut ettei tarvitse tehdä. On todella monia ruokia, joista en tykkää, enkä todellakaan pysty syömään esim. kaalikääryleitä. Emäntä sitten vetää hernekasvin nenään, kun ei hänen ruuat kelpaa, vaikka nimenomaan olen sanonut, etten ole syömään tulossa.

Sama täällä, teen sitä ruokaa mitä oon suunnitellut, mutta ei meillä ole pakko syödä jos ei maistu. En kylläkään ala etsimään vaihtoehtoja, ilkeän sanoa että voi olla syömättä jos ei kelpaa.

Meillä on yksi neljästä lapsesta tosi rajoittunut ja nirso ruokien suhteen. En tiedä miksi, koska häntä on kohdeltu samalla tavalla kuin muitakin joille maistuu kaikki tarjottavat. Kotona kyllä taistelemme aina maistelemisista ja syömisistä, mutta jos koko perhe lähdemme johonkin lomamatkalle niin silloin lomatunnelman ylläpitämiseksi yritämme löytää aina kaikille maistuvaa ruokaa; ei ole kiva jos yksi kitisee kärttyisenä nälästä jos ns. paha ruoka ei maistu. Jos siis me olisimme tulossa teille kylään ja olisimme kertoneet ruokatoiveet, arvostaisin kovasti jos niitä joko noudatettaisiin tai jos emäntä ei haluaisi noudattaa, niin kertoisi sen suoraan jolloin kävisimme jossain muualla ennen vierailua syömässä tai toisimme yhdelle omat eväät. Toisaalla tai omilla eväillä syöminen ei olisi meille mikään ongelma, sen sijaan nälkäisenä kylään tuleminen ja siellä yhden ruuatta oleminen olisi ongelma.

Mää nään vaan hyvänä juttuna, että vieraat sanelee mitä ei ainakaan syö ja mitä voi syödä. Itselläni on yksi hyvin nirso ystävä, jolla on paljon ruokia joita ei syö ja onhan se kivaa tehdä sellaista ruokaa, mitä toinen sitten syö :)

Eli meille tullessa syömään, kannattaa sanoa tarkasti mitä ei syö ja mitä syö :D

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Mua taas ahdistaa, jos menen kylään ja siellä oottaa ruoka, vaikka olisin sanonut ettei tarvitse tehdä. On todella monia ruokia, joista en tykkää, enkä todellakaan pysty syömään esim. kaalikääryleitä. Emäntä sitten vetää hernekasvin nenään, kun ei hänen ruuat kelpaa, vaikka nimenomaan olen sanonut, etten ole syömään tulossa.

Tulisit kerran meille kylään ja tehtääs kaalikääryleitä itse niin sen jälkeen et muuta haluiskaan! :D

Alkuperäinen kirjoittaja heippa:
että ap on tippunut tästä keskustelusta pois. Meni varmaan lukemaan vanhoja ketjuja johon on viisastellut ja esittänyt suvaitsevaista emäntää :)

toivotaan niin, siinä ketjussa kun ap:llä oli hyvin tuomitsevat sanottavat

Alkuperäinen kirjoittaja Neljän äiti:
Meillä on yksi neljästä lapsesta tosi rajoittunut ja nirso ruokien suhteen. En tiedä miksi, koska häntä on kohdeltu samalla tavalla kuin muitakin joille maistuu kaikki tarjottavat. Kotona kyllä taistelemme aina maistelemisista ja syömisistä, mutta jos koko perhe lähdemme johonkin lomamatkalle niin silloin lomatunnelman ylläpitämiseksi yritämme löytää aina kaikille maistuvaa ruokaa; ei ole kiva jos yksi kitisee kärttyisenä nälästä jos ns. paha ruoka ei maistu. Jos siis me olisimme tulossa teille kylään ja olisimme kertoneet ruokatoiveet, arvostaisin kovasti jos niitä joko noudatettaisiin tai jos emäntä ei haluaisi noudattaa, niin kertoisi sen suoraan jolloin kävisimme jossain muualla ennen vierailua syömässä tai toisimme yhdelle omat eväät. Toisaalla tai omilla eväillä syöminen ei olisi meille mikään ongelma, sen sijaan nälkäisenä kylään tuleminen ja siellä yhden ruuatta oleminen olisi ongelma.

paljon helpompaa pitää yhdelle omat eväät aina mukana. kuin toisten syödä yksipuolisesti yhden takia, aika röyhkeää.

Tuossa on minusta se ongelma, että jos vaikka kertoisitte, että makaronilaatikko maistuu, en minä mitä suurimmalla todennäköisyydellä tekisi sellaista makaronilaatikkoa, johon lapsesi on tottunut ja kelpuuttaa. Joku siinä olisi erilaista.

Mutta minusta vieraan tulee ainakin maistaa ruokaa, mistä "ei tykkää". Vaikka lusikallinen jos ei muuta.

Itse vihasin lasangea ja ystävä sit sattui juuri tekemään sitä. En kyllä ollut kertonut, etten siitä tykkää, koska harvemmin sitä nyt kukaan tarjoaa. Nooh, tulihan se ilmi, että se on melki ainut ruoka mistä en sillain yleisesti tykkää ja yleensä jätän syömättä, mutta olihan sitä pakko maistaa. JA se oli tosi HERKKUA. Lurps. Lisääki otin. Joten eipä ole sekään ruoka enää "vihattujen listalla", olin vain saanut kammon koulun äklölasangesta....

Alkuperäinen kirjoittaja Candide:

Tuossa on minusta se ongelma, että jos vaikka kertoisitte, että makaronilaatikko maistuu, en minä mitä suurimmalla todennäköisyydellä tekisi sellaista makaronilaatikkoa, johon lapsesi on tottunut ja kelpuuttaa. Joku siinä olisi erilaista.

Mulla kotona oli sellainen oppi, ettei pakko ole syödä mutta ainakin kerran pitää maistaa. Ja tää oppi toimii yhä edelleen ja oon muutamia tosi hyviä herkkuruokia siitä syystä löytänyt, kun ei ole ollut "yök en syö" mentaliteettia.

Ehkä hän yrittti vaan olla kohtelias ja kertoa, mitkä ruuat maistuvat, ettet näe turhaa vaivaa? Itse ainakin mieluiten kokkaan sitä, mikä kullekin porukalle maittaa, jos ruokavieraita kutsun. Ärsyttää nähdä vaivaa turhan takia.

Alkuperäinen kirjoittaja Lillu:
Mulla kotona oli sellainen oppi, ettei pakko ole syödä mutta ainakin kerran pitää maistaa. Ja tää oppi toimii yhä edelleen ja oon muutamia tosi hyviä herkkuruokia siitä syystä löytänyt, kun ei ole ollut "yök en syö" mentaliteettia.

hyvä periaate!

Ovatko aikuiset oikeasti maistamatta ruokia?

Kyllä. Ja se jos joku ärsyttää, ettei ees maista. Jos maistaa lusikan kärjellisenkin, niin sekin on jo hyvä.. Toki ei kaikkia tarjoiltavia tarvi maistaa, mutta jos sen takia jää ns. "päätarjoilu" väliin, että se on "pahaa", vaikke ole edes maistanut, niin se kismittää.

Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Tekis mieli ihan piruuttaan laittaa jotakin siltä ei-listalta... se oli niiiin pitkä. Mä en varsinaisesti ajatellut tarjoavani makaronimössöä tai nakkikeittoa vieraille.

Oonks mä nyt jotenkin ihan kohtuuton, kun ottaa pattiin?

Mie tähän vaan sellaista, että jos mie oon perheeni kanssa menossa kylään ja tulee puhetta ruuasta, niin mie voisin hyvin sanoa emännälle, että jos sit vaikka makaronimössöä / makaronilaatikkoa tai nakki tai jauhelihakeittoa laittais... :ashamed:
Ihan sillä, että nuo ovat helppoja ja halpoja emännällekin laittaa ja sen lisäksi maistuu yleensä niin lapsille kuin aikuisillekin.

Mie ajattelisin vieraana sitäkin, ettei emännän tarvitsisi hullunlailla hillua kyökissä... ja sit pahimmassatapauksessa tekisi just sellaista ruokaa, mikä nyt ei vaan satu maistumaan - syystä tai toisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Aurinkokunta:
Alkuperäinen kirjoittaja Sörhis:
Tekis mieli ihan piruuttaan laittaa jotakin siltä ei-listalta... se oli niiiin pitkä. Mä en varsinaisesti ajatellut tarjoavani makaronimössöä tai nakkikeittoa vieraille.

Oonks mä nyt jotenkin ihan kohtuuton, kun ottaa pattiin?

Mie tähän vaan sellaista, että jos mie oon perheeni kanssa menossa kylään ja tulee puhetta ruuasta, niin mie voisin hyvin sanoa emännälle, että jos sit vaikka makaronimössöä / makaronilaatikkoa tai nakki tai jauhelihakeittoa laittais... :ashamed:
Ihan sillä, että nuo ovat helppoja ja halpoja emännällekin laittaa ja sen lisäksi maistuu yleensä niin lapsille kuin aikuisillekin.

Mie ajattelisin vieraana sitäkin, ettei emännän tarvitsisi hullunlailla hillua kyökissä... ja sit pahimmassatapauksessa tekisi just sellaista ruokaa, mikä nyt ei vaan satu maistumaan - syystä tai toisesta.

OT, käyttekös usein koko perheellä kyläilemässä? Onko teillä ollenkaan allergiaa perheessä? Olis kyllä kova homma jos yhdellä olis sitä. toisella tätä ja kolmannella tota. Sitä ei varmaan pääsisi pois kyökistä koko päivänä =)

luetella listoja. sitä syödään mitä tarjotaan, jos ei kelpaa, syö leipää nälkäänsä, jos sekään ei kelpaa ja on jotain hienohelmakarppaajaa, syö ravintolassa enne vierailua. päivänselvä asia. tai vie isäntäperheen ravintolaan syömään ja maksaa kaikille. tai tuo ruoan tullessaan kaikille. tai ainekset, joista itse tekee ruoan.

korkeintaan, jos kysytään, voin kertoa meidän lastsen lempiruoat, mutta mitään yökki-listoja ei sivistynyt ihminen listaa. kakarat syö mitä tarjotaan. piste. tai ovat nälissään. piste.

suurin osa allergioistakin on höpöjuttua.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
OT, käyttekös usein koko perheellä kyläilemässä? Onko teillä ollenkaan allergiaa perheessä? Olis kyllä kova homma jos yhdellä olis sitä. toisella tätä ja kolmannella tota. Sitä ei varmaan pääsisi pois kyökistä koko päivänä =)

Koko perheen voimin käydään korkeintaan anoppilassa kylässä - ja silloinkin yleensä vaan kahvittelemassa.
No niin joo, ja naapureilla käydään koko perheen voimin aina välillä.

Meillä ei ole nyt allergioita ruuan suhteen, paitsi tietyt ruuat ristiallergisoivat näin muutenkin siitepöly-aikaan esikoisen kanssa.
Mutta aiemmin, kun pojat (nyt kohta 12v ja kohta 11v) olivat pieniä, niin heillä oli molemmilla maitoproteiiniallergiaa, kotimaiset viljat kiellossa, kala, tomaatit, palkokasvit, soija ym.ym. ym + nuoremmalla noista vielä naudanliha.
Silloin tuntui vaikealta, mutta ne allergiat kestivät vaan tuonne n. esikouluikään ja sit paranivat molemmilta - onneksi.

Ja juu, esikoisella oli pienenä myös allergioita ja kakkosellakin... mutta ei ihan noin laajasti kun noilla pojilla oli.

Ovatko aikuiset oikeasti maistamatta ruokia?

Itse en ole koskaan voinut syödä verilettuja, -palttua tai mitään muutakaan verestä valmistettua. Eli enpä taida koskaan voida palata sekasyöjäksi, nyt siis kasvissyöjänä ollut reilun 10 vuotta, koska silloin olisi paljon enemmän niitä "nirsoiltavia" ruokia. Ja en usko että edes kohteliaisuudesta voisin verilettua tms. syödä. Nyt pääsee "helpolla", kun kaikki muu paitsi liha kelpaa.

Yhteistyössä