Nipotanko turhaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiukkisko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiukkisko

Vieras
Mulla on mies yrittäjänä ja tekee siis pitkää päivää, yleensä 7-19 välisen ajan töissä ja joskus pidempäänkin. Myös paljon harrastuksia, viikonloppuisinkin siis menoja.

Ollaan sovittu,että minä pyöritän kotia mutta mies myös apuna iltaisin. Meillä on esikoinen nyt 7 viikkoinen ja olen aika väsynyt, mies menee paljon enemmän kuin esim.odotusaikana. Jättää pyykit lattialle, ruoka-astiat pöytään. Olen ilmaissut,että tarviisin apua ja hän tekikin ruoan tänään ja aikoi vauvaa hoitaa,että voin tehdä kotihommia. Vauva nukahtikin kun mies oli syönyt ja mies kävikin sitten vauvan kanssa sohvalle nukkumaan.

Keittiö oli ruoanlaiton jälkeen kun pommin jäliltä, sain siis heti ruveta niitä jälkiä siivoamaan.

Olenko siis turha vinkuja kun olisin toivonut miestä siivoushommiin mukaan kun vauva nukkuikin? Vaikka mies tuokin leivän pöytään?

Minusta olet turhan vinkuja, sillä parisuhteen konfliktit eivät keskustelupalstalla ratkea. Eiköhän ole aika istua alas ja keskustella asiat halki puolisoiden kesken.

No mä antaisin miehen olla vauvan kanssa, vaikka nukkuu. Siis jos tosiaan siinä vieressä köllii, eikä esim. tuijota telkkaa ja ole vaan olevinaan lapsen kanssa. Kannattaa antaa isälle aikaa luoda suhde lapseen, se maksaa itsensä takaisin myöhemmin. :) Muutoin, kyllä mieskin voi kotitöissä autella, ei äidin tarvitse hänen palvelijakseen ruveta vaikka kotona onkin päivisin.

Kyllä jokaisen aikuisen ihmisen täytyy sentään omat jälkensä korjata, oli tilanne ihan mikä tahansa. Jos ehtii kotona olla sen verran, että sotkee, ehtii kyllä siivotakin.

Muuten oon sitä mieltä, että olis reilua että miehesi palkkaisi teille siivoojan helpottamaan sun työtaakkaasi, koska on noin paljon pois myös ei-pakollisia menoja (harrastukset). Jos tähän ei ole varaa, niin kyseenalaistaisin sitten kyllä tuon koko liiketoiminnan järkevyyden, jos se vaan vie ajan muttei edes tuo kunnon tuloja.

Tartteeko nipottaa? Ootko sanonu miehellesi, et hei mä en pärjää tän työmäärän kanssa nyt, tarvitsen sun apua? ja esim. miehes käy sit vähempi harrastuksissaan?
Vaihtoehtona on esim. että vähennät kodinhoitotasoasi ja annat paikkojen levitä niin sanotusti käsiin toistaiseksi. Tilapäistä tuo sinunkin väsymyksesi on. Monilla vauvoilla ei tuossa vaiheessa vielä ole mitään rytmejä elämä sitä myöten vielä aika epäsäännöllistä. Tämäkin jo itsessään raskasta, kun yötkin usein ihan mitä sattuu. Anna armoa itsellesi ja perheellesi, kyllä se siitä lutviutuu usko pois!

Mies teki ruuan, joten mielestäni on ok, että toinen siivoaa keittiön ruokailun jälkeen. Toki olisi toivottavaa, että mies laittaisi ruokaa siististi ja laittaisi roskat ja tavarat paikoilleen jo ruuanlaiton aikana. Joka tapauksessa tuosta on hyvä jatkaa kehitystä. Olihan miehellä myös aikomus vauvan hoidosta, vaikkei se ihan onnistunutkaan. Meillä mies tekee ruuan nykyisin melkein aina ja minä siivoan jäljet ja hoidan tiskit.

Niin kuin yllä kirjoitin, niin olen kertonu miehelle että tarviin apua. Ja siivoojan palkkaamista oon itse jo ehdottanu mut ei se ole sitä hoitanu vaikka niin oli puhe.