Aloittajalle ja niinpälle: KAIKILLA on kasvatusfilosofia. Tai jos ei ole niin on aika heikoilla jäillä. Kaikki eivät ehkä pohdi omaa kasvatusfilosofiaansa yhtä tarkasti - eikä siinä mitään jos se toimii niinkin. Teillä tuntuu nyt kovasti olevan sellainen kuva, että jos lapsi tekee jotain niin minä riennän kirjan luokse ja etsin sopivan kohdan ja luen sen lapselle ääneen
En tiedä mistä tällaisen käsityksen olette saaneet. Se, että olen pohtinut omaa kasvatusfilosofiaani ja etsinyt tietoa myös muualta ei tarkoita sitä, että joutuisin aina muistamaan ulkoa mitä jossakin kirjassa sanottiin. Nämä kirjat ovat pikemminkin vapauttaneet minut toimimaan minun ja lapseni suhteen pohjalta. Meidän kulttuurissa kun on paljon sellaisia lapsenkasvatus "menetelmiä" joissa pohditaan valmisratkaisuja joka tilanteeseen. Lapsi laitetaan jäähylle x-minuutiksi, lapselta otetaan pois leluja tuollaisissa tilanteissa, pitää torua jos lapsi tekee näin ja kehua jos lapsi tekee noin. Päiväunet nukutaan vaunuissa ulkona. Nukkumaanmenoaika on xx, ruokailukertoja on 5 päivässä ja ne ovat järjestyksessä aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Kiinteät aloitetaan 6kk täysimetyksen jälkeen perunasoseella, sitä kokeillaan viikko, sitten toisella viikolla toinen maku yms. Kulttuurimme on täynnä tuollaisia järjettömiä "sääntöjä" ja rutiineja joita kaikki eivät osaa kyseenalaistaa. Minunkin olisi ollut vaikea kyseenalaistaa niitä jos en osaisi sanoa miksi tai tietäisi mitään hyvää vaihtoehtoa.
Nyt tiedän, että lapsi voi nukkua silloin ku huvittaa, missä huvittaa. Kiinteät aloitettiin kun lapsi oli siihen valmis. Koska perheessämme ei ole allergioita niin hän sai heti kaikenlaisia makuja, ei tarvinnut muistaa ulkoa mitään "systeemiä" maistattamiseen ja kokeilemiseen. Jos lasta ei nukuta niin sitten ei nukuta päiväunia. Imetystä tosiaan voi jatkaa yli 12 kk. Lukemani kirjat - Searsit, Liedloff, Hunt, Gordon, Mazley, Faber, Kaitaniemi - eivät suinkaan ole tarjonneet mitään valmiita ratkaisuja joka tilanteeseen vaan ovat avartaneet näkemyksiäni ja vapauttaneet minut tekemään oman pääni mukaan. Perinteiset kasvatusmenetelmät suomessa kun nojaavat homogeenisuuteen.
Jos en olisi lukenut esimerkiksi epiduraalin riskeistä synnytyksestä ja opetellut aktiivista synnytystä, niin olisi suuri riski, että synnytys olisi mennyt huonommin. Jos en olisi osannut kieltäytyä oksitosiinista synnytyksen jälkeen, olisi imetys voinut olla kivuliasta ja hankalaa. En olisi ehkä empinyt siirtyä korvikkeeseen. En olisi jaksanut yöherätyksiä. Entä jos lapselle olisi tullut pahoja vatsanväänteitä korvikkeesta? Olen myöskin niin huithapeli, että olisi varmasti ollut tilanteita jossa korvike olisi päässyt loppumaan
Ja sitä pitäisi taksilla hakea huoltoasemalta. Jos en olisi kantanut lastani liinassa olisi hän itkenyt enemmän. Olisin etääntynyt ja turhautunut lapseeni. Jos en nyt tietäisi vaihtoehtoja rangaistuksille ja palkinnoille, niin olisimme jatkuvasti tukkanuottasilla. Olen opetellut kohtelemaan lastani ihmisenä, en muistamaan ulkoa jotain kasvatusopusta.
Suomessa varsinkin tuntuu olevan sellainen käsitys valloillaan, ettei vanhemmuuteen tarvita mitään. Kuka tahansa voi siihen ryhtyä ja olla "paras äiti lapselleen". Vaikka on selviä viitteitä siitä, että kaikki eivät ole yhtä hyviä vanhempia. Tämä ei sinänsä ole mikään kilpailu, en yritä olla hyvä voittaakseni mitään, mutta totta kai haluan omalle lapselleni parasta. Se tarkoittaa sitä, että käytän aikaa itsereflektioon, pohdin minkälainen oma lapsuuteni oli, mistä pidin, mistä en, luen alan kirjallisuutta selvittääkseni vaihtoehtoja niille valmisratkaisuille jota tarjotaan mediasta ja ympäristöstä muutenkin.
Se, että joku muu on hurahtanut sokeasti tekemään jotain koska jossakin kirjassa lukee niin ei todellakaan tarkoita sitä, että minä olisin niin tehnyt. Meidän elämämme on pääosin mukavaa, toimivaa ja suhteeni lapseen on lämmin ja mitä tärkeintä, aito. En juokse opuksien luokse joka tilanteen vuoksi. Sen sijaan saatan lukea Gordonia jos tilanteemme on pitempään tuntunut hankalalta enkä oikein tiedä miksi tai osaa korjata tilannetta. Typeräähän se olisi jatkaa hiertävässä tilanteessa ja sulkea silmänsä avulta kun voi ottaa hyvän kirjan käteen ja sieltä mahdollisesti saada jotain selkoa tilanteeseen
Ihmiselle on vallan luontaista kysyä neuvoa kokeneemmilta. Se, että se kokemus on kirjattu tekstimuotoon ei tee siitä hyödytöntä.
Tulikohan nyt tästä kuinka pitkä romaani taas