"nimiongelmasta" viitaten iltalehden juttuun..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiimarinvihko harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiimarinvihko harmaana

Vieras
Tämä kun on taas tapetilla.

Mun oikea nimeni on MONICA ja sukunimi aina ollut supisuomalainen. Aina on joutunut kertomaan, että kirjoitetaan yhdellä O:lla ja C:llä, ja postikin tulee ensimmäisellä etunimellä joka on muu kuin tämä kutsumanimeni. Koulussakin sain toisinaan kuulla nimestäni (oikeasti aika harvoin).. Monica Lewinskyä jotkut pojat huuteli yläasteella, mutta mun mielestä se oli ihan hyväntahtoista kiusoittelua.

SILTI mä olen ihan saakutin onnellinen nimestäni. Musta on ihanaa, ettei mun ole tarvinnut olla pikku-suski tai Iso-Miia tms. Ja kaikista tärkein pointti on siinä, että mun nimen takana on tarina. Eli kyse ei ole vaan nimestä, joka on miellyttänyt vanhempiani. Mun mielestä on aika sääli, jos jotain nimeä ei 'voisi' antaa, koska se tuottaa ongelmia Suomen kansalle, kun ne ei osaa kirjottaa tai lausua sitä oikein. Hei camoon, how hard can it be? Ja mitä väliä, jos ei joku ekalla kerralla osaa kirjoittaa pilkulleen oikein?

Erilaiset nimet on rikkaus. Ois aika tylsää, jos kaikki olisi vaan niitä Ahteja, Onneja, Ainoja ja Jennoja.

Ja mitä tulee suomalainen sukunimi, kansainvälinen/ulkomainen etunimi, niin siis mitä väliä? Ei kukaan muakaan puhuttele mun koko nimelläni.

Kiitos halusin avautua, ja kyllä piti ihan tehdä oma ketju :)

Mun mielestä Monica kuuluukin kirjoittaa Monica, mä en tajuu miten kukaan saa siitä ongelmaa aikaan :D

Mulla on kanssa nimi jota joudun tavailemaan.. Peräti kolme kirjainta eikä edes mikään superouto eikä sitä lausuta eri tavalla kuin kirjoitetaan eikä siinä ole mitään "kummallisia" kirjaimia tms.
Vielä enemmän joudun tavaamaan jos joudun sanomaan koko nimeni, sukunimen kanssa olen ihan yllättynyt jos joku kirjoittaa sen heti ekalla kerralla oikein.

Tuli vain tuosta ääntämyksestä mieleen, et mun mielestä Monika, Monica ja Moonika kuulostaa kaikki ihan erilaisilta. Monikassa k on kova ja Monicassa taas kh eli pehmeä k. Ja Moonikassa oo korostuu.

[QUOTE="hassu";22902669]Eihän se nimenkirjoitus rankkaa ole muille suomalaisille, vaan sille joka joutuu tavaamaan omaa vaikeaa nimeään =)[/QUOTE]

Kyllä mä olen kokenut sen enemmän muiden ongelmaksi, kun olen täältä juttuja lukenut. Ei mun kieli kulu siitä, että kerron kysyttäessä nimeni kirjoitettavan yhdellä O:lla ja C:llä. Ja jos joku ei kysy ja kirjoittaa väärin, niin jos ei ole pakottavaa tarvetta korjata asiaa, niin en korjaa tai kiinnitä asiaan sen kummempaa huomiota.

[QUOTE="vieras";22902689]Tuli vain tuosta ääntämyksestä mieleen, et mun mielestä Monika, Monica ja Moonika kuulostaa kaikki ihan erilaisilta. Monikassa k on kova ja Monicassa taas kh eli pehmeä k. Ja Moonikassa oo korostuu.[/QUOTE]

Mun mielestä Moonika ei ole ikinä oikea kirjoitusasu. Se on joko ruotsalaisittain Monika tai kansainvälisesti Monica. Moonika on vaan väärinkirjoitettu ;)

Ongelman saa ihan mistä vaan nimestä. Mä oon Eeva ja jostain syystä kaikkien tekee mieli jättää toinen ee pois ja korvata v w:llä. Mä muistan ku se alko jo skidinä kun ilmottauduin uimakouluun, yks vai kaks eetä? =)

[QUOTE="vieras";22904342]Ai miten se voi olla väärin kirjoitettu? Kyllä niitä Moonikoitakin löytyy.[/QUOTE]

No mun mielestä se on. Varmaan joku sellanen, joka ei ole osannut kirjoittaa Monicaa oikein, on antanut lapselleen nimeksi Moonika ja Moonikoiden olemassaolo johtuu siitä. Mun mielestä se on kuitenkin virheellisesti kirjotettu Monica, aamen :D

Mun mielestä Monica kuuluukin kirjoittaa Monica, mä en tajuu miten kukaan saa siitä ongelmaa aikaan :D

Mulla on kanssa nimi jota joudun tavailemaan.. Peräti kolme kirjainta eikä edes mikään superouto eikä sitä lausuta eri tavalla kuin kirjoitetaan eikä siinä ole mitään "kummallisia" kirjaimia tms.
Vielä enemmän joudun tavaamaan jos joudun sanomaan koko nimeni, sukunimen kanssa olen ihan yllättynyt jos joku kirjoittaa sen heti ekalla kerralla oikein.

Huoh, miksi luin tämän. Nyt luontainen uteliaisuuteni iski.. mietin täällä monenlaisia kolmikirjaimisia nimiä ja yritän keksiä mikä se voisi olla.:D.

[QUOTE="Eeva";22902878]Ongelman saa ihan mistä vaan nimestä. Mä oon Eeva ja jostain syystä kaikkien tekee mieli jättää toinen ee pois ja korvata v w:llä. Mä muistan ku se alko jo skidinä kun ilmottauduin uimakouluun, yks vai kaks eetä? =)[/QUOTE]

Peesi tähän.

[QUOTE="joo";22908868]Nää lauseet ei oikein soi peräkkäin.

Erilaiset nimet ovat rikkaus. KYLLÄ! Siksi on kiva, että on myös Ahteja, Onneja, Ainoja ja Jennoja.
Minulla ja lapsillani on ihan tavalliset suomalaiset nimet. Meidänkin nimiemme taustalla on tarina![/QUOTE]

Niin enhän mä sanonutkaan, ettei Ainot ja Ahditkin olisi hyviä nimiä. Sanoin että olisi tylsää, jos ei olisi erilaisia nimiä. Omilla lapsillani on myös aivan tuikitavalliset nimet, eikä edes kummoista tarinaa niiden taustalla.

[QUOTE="vieras";22908814]Monicasta tulee mieleen pelkästään kahden euron huora. Ja kirjoituksestasi päätellen sellainen oletkin. Kiitos että vahvistat stereotypioita![/QUOTE]

Suomessahan on syntiä, jos myöntää pitävän nimestään varsinkin jos se on valtaväestön "inhokki-nimi".

[QUOTE="vieras";22908803]Okei, aika jännä kun sähän ite sanoit et erilaiset nimet on rikkaus ;) Ja et nimen takana on tarina etc...[/QUOTE]

Moonika on sama nimi kun Monica, vain eri kirjoitusasu. Ihan kuten Nicokin on mun näkökulmasta katsottuna sama nimi kuin Niko.

Sitäpaitsi kirjoitin tuon aikaisemman vähän pilke silmäkulmassa ;)

[QUOTE="vieras";22908814]Monicasta tulee mieleen pelkästään kahden euron huora. Ja kirjoituksestasi päätellen sellainen oletkin. Kiitos että vahvistat stereotypioita![/QUOTE]

Voisitko kertoa mikä kirjoituksessani viittasi siihen, että myisin itseäni rahasta?

no mulla vasta kansan inhokki nimi on: jessica.

Oon varmaan sitten myös kahden euron huora, koska satun pitämään nimestäni.

Ja mua ei ole ikinä vaivannut kertoa ihmisille miten nimi kirjoitetaan, vastaan jos kysytyään. Yleensä sanon vaan jessica, ja en ota pultteja siitä miten joku nimen sitten kirjoittaa. Jos joku kirjottaa k:lla niin en aina edes korjaa, ellei ole virallinen paperi kyseessä.

No jos sanotaan ihan suomalaisittain, että nimeni on MOONIKA, niin ilman muuta oletan, että se siten myös kirjoitetaan. Monica on ihan eri nimi ja kuulostaa mielestäni lausuttuna erilaiselta. Mutta jos on näitä nimiä, joita kirjoitetaan toisin kuin lausutaan, tai antaa lapselleen nimen, joka on peräisin muualta kuin Suomesta, saa varautua siihen, että sen kirjoitusasua joutuu selittämään. Kyse ei ole kuulijan tyhmyydestä vaan ihan normaalista käytännöstä mielestäni. Mua on ehkä hiukan harmittanut se, että joka luokasta ja työpaikasta löytyy yleensä joku, jolla on sama nimi, ja niinpä minä olen aina se pikku-xx. Siskoni nimi taas on näitä Tia/Tiia, Mia/Miia, Pia/Piia-tyyppisiä nimiä, ja aina joutuu selittelemään, että kirjoitetaanko se yhdellä vai kahdella i:llä. Harminsa kullakin.

Yhteistyössä