Nimi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Senja
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Senja

Vieras
Mitä mieltä olette nimestä Oiva? Kovasti tykättäis kuopus kastaa Oivaksi, jos nyt sattuu poika olemaan. Esikoinen on Aino. Pidetään siis ns. vanhanaikaisista nimistä. :)

Mä en tykkää yhtään. Olin kesällä sijaisena vanhainkodilla ja siellä oli vanha juoppo mies nimeltä Oiva. Tulee oikeen inho päälle, ku ajatteleekin sitä miestä....Meidän vaavista ei ainakaan Oivaa tule...

Se on jännä, miten rasittavat tyypit ""pilaavat hyvät nimet"". Tuttujen opettajien keskuudessa ilmiö on tunnettu: Jos on ollut tosi hankala oppilas, niin ei tee mieli antaa lapselle samaa nimeä, vaikka se muuten olisi miten kaunis. Paha vaan, että mitä pitempään ammattia harjoittaa, sitä pitemmäksi lista käy :)

Itse en myöskään pidä Oiva-nimestä, koska minulla ollut sen niminen isosetä, josta en pitänyt. Eli ehkä ei vielä ""tarpeeksi vanha"" nimi, yleensähän nimet yleistyy aina uudestaan, kun nimiä antavat vanhemmat ei itse muista aikaisemmista sukupolvista samannimisiä. Aino on kyllä mun mielestä aivan ihana nimi, ja harkinnassa itselläkin, jos tyttö tulee. Mutta en kyllä ole koskaan ketään vanhaa Aino-nimistä tuntenutkaan.

Sinälläänhän Oiva-nimessä ei kyllä vikaa ole, vokaalialkuiset on yleensä nättejä.

Vanhat nimethän on nyt in, joten miksei Oivakin. Itse en ketään Oivaa tunne joten mun suhtautuminen nimeä kohtaan on ihan neutraali.

Nyt olisi erikoista antaa lapselle nimeksi vaikka Hanna tai Pasi, ei löytyisi montaa nimitoveria luokalta.. Ainohan on todella yleinen nimi nykyään joten niitä on varmaan luokkakavereina yhtä paljon kun 80 luvun lapsissa Niinaa, Minnaa, Hannaa, Hennaa, Juhaa, Jonia, Teemua, Tonia...

Oiva ja Aino :) aivan mahtava yhdistelmä!

Meillä on miehen kanssa just käyty nimikeskustelua tulevalle vauvalle ja melkein kaikki ehdotukset meinaa kaatua siihen et toinen on tuntenu jonkun sen nimisen ei-niin-kivan tyypin. Onneks löyty sit kummallekki mieluiset sekä tytön että pojan nimet :)

Meidän talossa just yks pikkumies sai etunimekseen Oiva eli kyllä se on näitä tän hetken uusiosuosikkeja. Ja on tosiaan ne Helkaman perinnemallipyörät Oiva ja Aino. Mutta mikäs siinä, toimiva yhdistelmähän tuo. Ainakin on kunnon suomalaiset nimet eikä tartte tavailla että g:llä vai c:llä.

Yhteistyössä